• DDB

Ni som har tvättmaskin men ingen torktumlare/ skåp eller torkrum..

Ja, hur torkar ni era dubbelsängslakan? Alltså lakan som är typ två meter åt båda hållen.. Vanliga lakan och påslakan kan man ju hänga över en dörr eller nått, men ett dubbellakan känns som att det kommer trilla ner,, och torka det dubbelvikt går väl inte heller?

Har sånn allvarliga bekymmer då vi snart (hoppas vi) ska flytta till ett radhus där det bara finns tvättmaskin och inget mer, ingen tumlare eller så.

¯²?­» / Mamma till Lucas född 060215 o Alfons född 071011 *lycka*\ «¬._
  • Svar på tråden Ni som har tvättmaskin men ingen torktumlare/ skåp eller torkrum..
  • minimamma

Jag har alltid vikt lakanen innan jag hängt över dom på dörrar och det fungerar utmärkt med dubbel lakan också.
    Tar lite längre tid att torka men det är allt.

• lövet2

Vi ryms inte att hänga lakan i vårt lilla torkrum, så vi hänger faktiskt lakan hos mina föräldrar ... {#lang_emotions_embarassed}

• Vindfall
    minimamma skrev 2010-01-13 11:58:34 följande:
    Jag har alltid vikt lakanen innan jag hängt över dom på dörrar och det fungerar utmärkt med dubbel lakan också.Tar lite längre tid att torka men det är allt.
    Precis så gör jag också.
    Livet går fort nu...
  • Sencha

Sommartid hänger vi ute på torkvindan. De får vikas en gång då, har jag för mig.
    Vintertid inne på torkställning. Vi viker så mycket att det får plats, och så hänger man över två "pinnar" så blir det luftigare.

0401 & 0807
  • Alexandra84

Jag viker också mina lakan.
    Sen hänger jag dom där det finns plats, ibland på torkställningen, ibland över element, stolar och så dörrar.
    Men man får inte glömma att vika om dom ett par gången om dagen. Eller ja det är ju inget måste, men det gör att det torkar något fortare, har jag fått för mig

• Takhiza
    Sencha skrev 2010-01-13 11:59:46 följande:
    Sommartid hänger vi ute på torkvindan. De får vikas en gång då, har jag för mig.Vintertid inne på torkställning. Vi viker så mycket att det får plats, och så hänger man över två "pinnar" så blir det luftigare.
    Så gjorde vi också (minus ute på sommaren dock) funkade jätte bra! Sen hade vi våran torkställning i vardagsrummet för det var bara där den fick plats, och då stod den vid ett element med som påskyndade processen lite
  • snartfaster

jag brukar ta fram min torkställning från ikea och vika lakanet  och sen hänga det över hela torkställningen, ibland vänder jag på det efter ett tag, nackdelen är att man måste hänga all annan tvätt någon annanstans, om det finns möjlighet tvättar jag annars lakan i tvättsugan och har då tillgång till torkskåp och tumlare.

• helene306

När tvättstugan renoverades skänkte vi bort vår torktumlare. Jag har nog använt den max 5 gånger under de 5 år vi bott i huset. Med en make som jobbar med el vill han undvika eltjuvar i huset och en torktumlare drar mycket. Jag saknar inte torktumlaren alls, den tog mest plats.

Jag viker lakanen på mitten och hänger upp dom på rören som går i källaren (värmerör). På sommaren hänger jag ut på torkvindan.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • DDB

Ok så det funkar att vika lakanet dubbelt, så bra! fick för mig att det kanske skulle börja lukta unket eller så {#lang_emotions_embarassed} 

Har insett nu hur bortskämda vi varit med vår stora tvättstuga. Ett gigantiskt torkrum med bra fläkt där det tar kläderna max en timme o torka. Kan hänga 10 dubellakan om man vill =P Men man vänjer sig väl med o hänga över dörrar oxå! Blir väl dock kanske inte att man tvättar en full maskin med bara sängkläder

¯²?­» / Mamma till Lucas född 060215 o Alfons född 071011 *lycka*\ «¬._
  • snartfaster
    DDB skrev 2010-01-13 12:09:59 följande:
    Ok så det funkar att vika lakanet dubbelt, så bra! fick för mig att det kanske skulle börja lukta unket eller så  Har insett nu hur bortskämda vi varit med vår stora tvättstuga. Ett gigantiskt torkrum med bra fläkt där det tar kläderna max en timme o torka. Kan hänga 10 dubellakan om man vill =P Men man vänjer sig väl med o hänga över dörrar oxå! Blir väl dock kanske inte att man tvättar en full maskin med bara sängkläder
    nej, en uppsättning brukar gå bra för mig i vår egen tvättmaskin, då får lakanet hänga på torkställningen och örngotten på element och påslakanen över varsin garderobsdörr och eventuell annan tvätt på "lilla torkställningen" eller galgar eller på de elemnet där det finns plats.

men att ha minst två torkställningar tycker jag är jättebra, har en stor från ikea och en lite mindre, man brukar få plats med ganska mycket tvätt på dem, jag hade gärna haft en till om jag hade haft plats att förvara den : )
Svar på tråden Ni som har tvättmaskin men ingen torktumlare/ skåp eller torkrum..