• Anonym (snälla hjälp)

Betalningsföreläggande?

Ångest är det minsta man kan säga att jag har nu. Har tagit ut en massa pengar på min mans visa kort ( ett kort han aldrig använder ) och inte skött betalningen. Idag skickade inkasso ett brev om att de skickat ärendet till kronofogden, ett betalningsföreläggande.
    Hur gör jag? Kan jag på något sätt försöka dela upp betalningen, vill ju inte att han ska få betalningsanmärkning. Snälla hjälp mig, jag vet att jag handlat fel och kommer prata med honom så fort han kommer hem från sin tjänsteresa.

• Svar på tråden Betalningsföreläggande?
  • Anonym

Ring till inkassobolaget och prata med dom?
    Du kanske kan dela upp betalningen?

Fast vet inte om det har gått så långt som till kronofogden.
    Men det enklaste är väl att ringa och kolla.

• Waldo

Om du kan betala så gör det, du har 10 dagar på dig innan ärendet fastslås

Om du vill förhandla för att få en avbetalning så är det inkassobolaget du ska kontakta.
    Du kan mycket väl få en avbetalningen, men risken är att inkassobolaget vill fastställa skulden, vilket betyder att en anmärkning genereras
    Bäst förutsättningar hade du haft om du kontaktat inkassobolaget direkt när dom fick skulden

• Anonym (snälla hjälp)

Tack för snabba svar.
    Det första jag gör är att ringa inkasso imorgon. Hoppas de är öppna för en lösning. Tyvärr kan jag inte betala skulden på en gång men absolut en delbetalning.
    Usch, har så ont i magen - men har såklart bara mig själv att skylla.

• Nordie
    Waldo skrev 2010-01-13 16:17:19 följande:
    Om du kan betala så gör det, du har 10 dagar på dig innan ärendet fastslåsOm du vill förhandla för att få en avbetalning så är det inkassobolaget du ska kontakta.Du kan mycket väl få en avbetalningen, men risken är att inkassobolaget vill fastställa skulden, vilket betyder att en anmärkning genererasBäst förutsättningar hade du haft om du kontaktat inkassobolaget direkt när dom fick skulden
    Fast så länge man bara har en anmärkning så syns denna inte, detta på grund av att det kan begås "fel" och man inte skall straffas ut på det. Men inkassobolagen brukar vara tillmötesgående... ett problem är väl egentligen att du inte är part i det hela utan det är din man och inkassobolaget.. så du får ju egentligen inte ingå en uppgörelse i hans namn...
  • Anonym (fråga på)

Hej TS!

Jag jobbar på kfm med just betalningsförelägganden. Så bara fråga på om det är något du undrar!

Håller med ovanstående om att det är en bra idé att ringa inkassobolaget. Risken finns, som Waldo skrev, att de vill ha skulden fastställd ändå även om du får en avbetalningsplan. Men det är absolut värt att ringa dem.

• Anonym (snälla hjälp)

Men om skulden är fastställd innebär det en betalningsanmärkning i praktiken?

• Anonym (fråga på)
    Anonym (snälla hjälp) skrev 2010-01-13 20:40:35 följande:
    Men om skulden är fastställd innebär det en betalningsanmärkning i praktiken?
    Ja det ska det göra. Jag känner inte till det som skrevs ovan om att bara en betalningsanmärkning inte syns. Det är inte kfm som sätter betalningsanmärkningar utan det är kreditupplysningsföretagen som tolkar ett utslag (= en dom = skulden är fastställd/beslutad) hos kfm som en betalningsanmärkning. Exempel på kreditupplysningsföretag är UC. Om du har frågor kring anmärkningar har de telnr: 08-670 9000.
  • Nordie
    Anonym (fråga på) skrev 2010-01-13 20:47:34 följande:
    Ja det ska det göra. Jag känner inte till det som skrevs ovan om att bara en betalningsanmärkning inte syns. Det är inte kfm som sätter betalningsanmärkningar utan det är kreditupplysningsföretagen som tolkar ett utslag (= en dom = skulden är fastställd/beslutad) hos kfm som en betalningsanmärkning. Exempel på kreditupplysningsföretag är UC. Om du har frågor kring anmärkningar har de telnr: 08-670 9000.
    Dök tillbaka i mina papper och kollade lite. Det enda sättet att få anmärkningen sekretessmarkerad (dold) är att betala inom angiven tid. Eller få den som inlagt ansökan till kronokalle att återkalla den. Om en skuld betalas inom den tid som står angiven på kronofogdens inbetalningskort (vanligtvis två veckor) sekretessmarkeras den återbetalda skulden. Detta innebär i praktiken att kreditupplysningsbolagen kan ta bort en utfärdad anmärkning. Sekretessen gäller dock endast om skulden som återbetalats är personens eller företagets enda skuld som finns registrerad hos Kronofogden. Sekretessen hävs, och betalningsanmärkningen blir åter synlig, om en ny skuld registreras hos kronofogden inom två år.

/D
  • Anonym (snälla hjälp)

Tack för fullständiga svar. Få se hur jag ska fixa fram hela beloppet då.

• Anonym (fråga på)
    Nordie skrev 2010-01-13 20:51:36 följande:
    Dök tillbaka i mina papper och kollade lite. Det enda sättet att få anmärkningen sekretessmarkerad (dold) är att betala inom angiven tid. Eller få den som inlagt ansökan till kronokalle att återkalla den. Om en skuld betalas inom den tid som står angiven på kronofogdens inbetalningskort (vanligtvis två veckor) sekretessmarkeras den återbetalda skulden. Detta innebär i praktiken att kreditupplysningsbolagen kan ta bort en utfärdad anmärkning. Sekretessen gäller dock endast om skulden som återbetalats är personens eller företagets enda skuld som finns registrerad hos Kronofogden. Sekretessen hävs, och betalningsanmärkningen blir åter synlig, om en ny skuld registreras hos kronofogden inom två år./D
    Jag vill inte säga för mycket om betalningsanmärkningar i och med att jag inte är så insatt i det. Men jag undrar om du inte menar skulder som har gått direkt till indrivningen? Här är ett citat från UC:s hemsida:

En anmärkning som gäller t.ex. restförda skatter och allmänna avgifter tas bort ur kreditupplysningsregistret om Kronofogden beslutar om sekretess.

I UC:s register påverkar sekretessen endast noterade restförda skatter och allmänna avgifter, dvs. mål där stat och kommun är sökande. Sekretessen gäller alla förekommande ärenden hos myndigheten och den gäller både för juridiska och fysiska personer.

Restföringen sekretessbeläggs om gäldenären betalar sin skuld inom aviseringstiden eller innan Kronofogden hinner vidta indrivningsåtgärder. Gäldenären får dessutom, under den senaste 24 månadersperioden, inte ha andra skulder eller varit föremål för åtgärder från Kronofogdens sida. Sekretess kan dock hävas om gäldenären inom två år återigen restförs eller blir föremål för åtgärder.

UC beslutar aldrig om en anmärkning ska sekretessbeläggas eller inte. Det beslutet tas av Kronofogden."

Det som TS skriver om låter inte som en sådan skuld och inkassobolaget har ju skickat in en ansökan om betalningsföreläggande.
Svar på tråden Betalningsföreläggande?