Inlägg från: Mattiasegna |Visa alla inlägg
  • Mattiasegna

    Diabetiker som planerar graviditet

    kim86 skrev 2010-01-14 16:20:11 följande:
    36 dagar. När har du då äl, alltså vilken dag i cykeln.? Ja, det suger med lång cykel. =) Vill också ut i helgen, men hur har du gjort med alkohol nu under tiden du har försökt? avvaktat med att dricka efter äl till mesn eller varit som vanligt? inte så att man dricker några mängder, men ett par glas vin blir det ju ändå...=)
    Runt dag 22 har ja ägglossning om ja räknar rätt...
    Alltså för min del går de bra med alkohol.. i början va ja jätte försiktig.. men nu dricker jag mer åt gången så... de e bara att man måste äta något godis eller chips samtidigt eftersom alkoholen sänker ju blodsockret. men nu har ja inte druckit på jätte länge.. blir ett glas till middagen på helger ibland ifall vi äter hos någon annan... man måste ju bara se till att kolla blodsockret ofta. Men de går bra...=)
  • Mattiasegna
    kim86 skrev 2010-01-14 16:28:35 följande:
    Haha, ja, nej jag menade med tanke på att man planerar inför grav.. =) att man är lite restriktiv med att dricka eftersom man hela tiden tror att man kan vara gravid.. =) Runt dag 22.  ok, men då känner jag mig inte helt körd denna cykeln.. =) kul o träffa lite folk i ens egen ålder med samma funderingar och förutsättningar.. =)
    Jaha.. haha fattadeinte ja:P  Jo de klart man tar de lugnt.. man vet ju aldrig om man är gravid liksom...
    Ja de e skoj.. du har ingen msn? går lite snabbare med snabbmeddelande..:P
  • Mattiasegna
    kim86 skrev 2010-01-14 16:38:21 följande:
    Jo det har jag.. en är på jobbet för tillfället där jag inte har tillgång till det.. Vet förresten alla i din omgivning om att ni försöker?, därför jag försöker hålla mig lite anonym, för att de runtomkring mig inte vet att vi planerar.. =) haha, ja, syftningfel finns det gott om.. =)
    okejj,,, Japp eller aa får familjer vet om de... jag kunde inte hålla mig sist att berätta för min familj.. sen va vi tvungna att berätta för sambons för han jobba hos sin pappa, sen med alla läkarbesök och så ville ja ha med honom.. de är väldigt mkt läkarbesök med diabetes å graviditet...
    men några av vännerna vet de men inte alla..
  • Mattiasegna
    kim86 skrev 2010-01-14 16:43:42 följande:
    Ok. Ja, nej, jag håller mig lite hemlighetsfull fortfarande, men eftersom du ändå har varit gravid (trots missfall) så har du väl stor anledning att berätta.. =) Haha, svårt o sluta tänka på detta med eftersom jag blivit helt beronede av familjeliv.. =)
    Jo, ja berättade bara för tidigt första gången... Men ja är helt beroende av att få bli gravid.. så ja hoppas verkligen de kommer detta året... de va så jobbigt med sista för min sambos syster fick i juli, min bror fick i november... jag skulle haft i september.. de hade varit så skoj att ha 3 lika gamla i släkten.. men de blev ju inte så:S
  • Mattiasegna
    kim86 skrev 2010-01-14 16:50:02 följande:
    Usch nej, vad hemskt för dig o då veta när den lille skulle fötts.. Ja, men den kommer i oktober istället 2010.. =) Du måste berätta när du har testat.. =) Är nyfiken..
    Ja man kan ju hoppas... ska nog sluta hoppas för då händer det ingenitng... usch ja:P
    Ja, sjävklart berätta ja när ja testat. jag ska upp halv 7 på lördag.. ska iväg på frukost med min mamma=) så testar när ja går upp å skriver här sen=)
  • Mattiasegna
    kim86 skrev 2010-01-14 16:58:35 följande:
    Ja, gör det.. Hörs vi inte innan så hörs vi då.. =)
    det gör vi=)
  • Mattiasegna

    Ja har faktiskt inte haft så högt hba1c.. mitt har legat på högst 6 eller nått.. men de brulka ligga runt 5-5.5.. är noijig när ja är ny inom diabetes...

  • Mattiasegna
    kim86 skrev 2010-01-14 17:53:11 följande:
    Jag gör absolut en bimlista.. Nu är jag med i leken igen. =) Starkt äl test nu när jag kom hem, så ska testa den 28/1.. =) gött, räknade efter noga o äl kom punktligt på dag 20 dessa två gånger i rad.. skönt, jag som trodde att denna omgången skulle gå åt skogen.. =) Jag äter lchf sedan i oktober, lägger också till lite kolhydrater då och då, men alla veckodagar äter jag inga, förutom om jag blir låg, vilket jag har varot hela dagen tyvärr.. ==) det har funkat bra för mig. Mrsv, visst blir man knasig, jag tyckte att 7 var bra innan när jag hade det, nu när jag har sänkt så tycker jag att 5,6 är högt när jag innerst inne vet att det är bara bra... men på andra tråden skriver de att de har typ 4,5 när de varit gravida, så man kanske ska sänka lite till.. =)
    när ja blev gravid första gången så sänktes mitt socker som bara den... fattade inte vad felet var men hur lite insulin ja än tog så sänktes de för mkt...  men de va att ja va gravid.
  • Mattiasegna
    kim86 skrev 2010-01-14 18:01:34 följande:
    Jaha,, där ser man.. Har hört det på andra tråden med att de behövt mindre insluin när de blivit gravida i början.. Hoppas o håller tummarna att det funkar denna gången.. så sex idag o på lördag.. sen blir det o vänta 12 dagar innan jag ska testa.. =) Fan vad gött att den kom iaf... sååå himla glad.. ==)
    sexa på bara;) men sexa lite imorrn med.. skada ju inte...
  • Mattiasegna
    Anhörig skrev 2010-01-14 18:23:30 följande:
    kim86, jag bor också i malmö :) Men vi har som sagt inte börjat försöka än, jag har slutat med minipiller (använder kondom) och har lite till att fixa innan vi ska börja...men jisses vad jag längtar!! Min sköterska har sagt att om jag blir gravid trots att vi just nu inte aktivt försöker så ska jag ringa nästa dag...antar att jag får hjälp med att sänka hba1c i så fall. Men mitt mål är såklart att först sänka det och sen bli gravid. Har också hört att blodsockret brukar bli mer lätthanterligt under en graviditet p.g.a hormonerna. Mattiasegna, kan det vara att du fortfarande är inne i det som kallas smekmånadsfas? Typ första året/halvåret när man fått diabetes innan all den egna insulinproduktionen är slut.
    Nej alltså min sköterska sa att min egna produktion är helt slut nu... har haft jätte mycket problem för bara ett par månader sen höll de på att hoppa uåå å ner.. å då sa hopn att min insulinproduktion var slut då... så nu har ja ingen egen.. å allt ligger jätte bra just nu!
Svar på tråden Diabetiker som planerar graviditet