• Jonna74

Dunkuddar luktar blääää efter tvätt/torktumling

Hej!
    Tvättade mina dunkuddar för ett par dagar sen. Gick efter graderna som stod på kuddarna och hade inte i för mycket tvättmedel.
    Tumlade dom torra och redan i då luktade det piiii i hela hallen från tvättstugan!

Sen när dom var klara och torra luftade jag dom lite utomhus, trädde sen på örngott och bäddade.
    När jag sen sjunker ner i kuddarna på kvällen så, fy tusan vad det luktade gammal skata!!

Har ni något bra tips?
    / Kram Jonna

• Svar på tråden Dunkuddar luktar blääää efter tvätt/torktumling
  • Våra Liv

om dom luktar fortfaradne kan jag tönka mig att dom inte blivit riktigt torra, då bruakr dom verkligen stinka as äckligt o bkli helt förstörda !

• Jonna74

Förstörda?
    Oj....

Kramis Jonna

• Våra Liv

testa o tvätta om dom annars o låt dom torka i tummlarna flera timmar, det hjälpte på mina en gång

• Våra Liv

torktummla med tennisbollar med! ett bra råd, då slår det ut dunet samtidigt så samlas det itne på ett ställe utan luftas mer o blir torrare på bättre sätt

• charmmiss

Tumla inte dem för mycket för dunet går ut.
    jag brukar låta dem lufttorka (kan ta några dagar:)
    använd andra kuddar så länge. dunkuddarna går ju ändå inte o sova på eftersom att de stinker bajs : )

• AlexandraP

hej hej! Jag jobbade på Jysk förut och fick då lära mig att man ska tumla och tumla tills man tror det är torrt och sen tumla lite till Med tennisbollar då förstås. Om dunet börjar läcka är det bara för att kudden/täcket är av lite sämre kvalité.

• Julienne

Är det inte också så att man inte får tumla dem för varmt? Det har i alla fall jag fått höra. Tumlar man för varmt torkar bara dunet ytligt men inte helt in i kärnan. Man ska tumla svalt och länge med bollar.

• AlexandraP

Ja inte varmare än vad du tvättar det i iaf

Svar på tråden Dunkuddar luktar blääää efter tvätt/torktumling