• lilla V

    Symptom på vätskebrist?

    För lite mer än en månad sen började jag få russinfingrar. Det ser ut som om att jag har badat ett bra tag, precis så ser det ut. Huden känns helt död!
    Hittills har det bara varit på ett finger men det har dykt upp likadant på ett annat nu. Är detta vätskebrist? och hur allvarlig i så fall? Känner mig inte speciellt törstig, men trött i huvudet och utmattade muskler är inte ovanligt.

    Tycker detta är pinsamt för det är väl bara att dricka mer...men jag kan inte! Det går med några klunkar sen är det bara så äckligt och det är svårt att göra det till en del av vardagen. Vatten framför allt...som ska vara det bästa, det är jättesvårt.

    Jag dricker nog för lite men hur allvarligt har det blivit tror ni?

  • Svar på tråden Symptom på vätskebrist?
  • kvinnan47

    Om du nyper dej ovanpå handflatan och huden inte går tillbaka på en gång har du vätskebrist.

  • Fru Gustavsson

    bland de första tecknen på vätskebrist hör att man blir yr, svettig, illamående, torr i munnen osv, ..allvarligare tecken är kramper och tillslut medvetslöshet, och innan det gått så långt hade du nog reagerat...
    russinfingrarna beror inte på att du gått ute i kyla utan handskar då?


    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • lilla V

    Nej jag skulle aldrig få för mig att gå ut utan varma kläder, är oerhört frusen av mig.
    Handflatan går det lite segt ner och fingrarna kan jag i stort sett forma hur jag vill:P

  • Fru Gustavsson

    jag har russinfötter, helt otroligt skrynklliga har de blivit men det är för att jag missat att smörja de stackarna, kan inte vara torr hy då?


    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • lilla V

    Jo absolut, men beror inte torr hy på avsaknad av fukt. Det kan vara att man måste tillföra fukt genom smörjning men också genom vätska.
    Ja ja...jag har ett nytt nyårs löfte i alla fall. Dricka mer vatten!! Jag kissar två gånger om dagen, morgon och kväll. Känns som om att det är ett ganska tydligt tecken, men jag vet inte.

  • Fru Gustavsson
    lilla V skrev 2010-01-14 00:16:57 följande:
    Jo absolut, men beror inte torr hy på avsaknad av fukt. Det kan vara att man måste tillföra fukt genom smörjning men också genom vätska. Ja ja...jag har ett nytt nyårs löfte i alla fall. Dricka mer vatten!! Jag kissar två gånger om dagen, morgon och kväll. Känns som om att det är ett ganska tydligt tecken, men jag vet inte.
    jo det förstås, har du nog rätt i..... jag är inte heller världsbäst på att dricka, har blitt bättre sen nya kosten. (fast jag kan kissa tio gånger om dagen, så jag har nog nån störning i andra system av kroppen )
    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Solrosen11
    sigge1235 skrev 2018-05-23 23:07:12 följande:

    -har samma sedan 2 mån. Ngn som vet mer? Har läkartid i juni.


    Hej, fick du svar på vad det var? Jag har samma.
  • sigge1235

    Mitt slutade när jag slutade använda våtservetter vid blöjbyten, var antagligen allergisk. Fick kortison av läkaren men inga svar direkt.

  • Solrosen11
    sigge1235 skrev 2020-10-12 00:18:18 följande:

    Mitt slutade när jag slutade använda våtservetter vid blöjbyten, var antagligen allergisk. Fick kortison av läkaren men inga svar direkt.


    Tack för svar :)
Svar på tråden Symptom på vätskebrist?