• sweetyz

Skönlitterär text

Detta bådar inte gott har just nu tittat på vad för uppgifter vis ka starta lärarutbildningen med och jag vill gärna ligga steget före så jag har försökt att hitta svar på denna fråga utan resultat.
    Välj en skönlitterär text som beskriver förskolan/fritidshemmet/grundskolan/gymnasieskolan på ett intressant. Det var väldigt längesedan jag gick i skolan sist och när jag läste en bok sist kommer jag inte ihåg var ska jag söka? hjälp!

• Svar på tråden Skönlitterär text
  • jenen

Jag vet inte om jag förstår hur du menar. Du vill alltså ha hjälp att hitta en bok som t ex beskriver skolans värld på ett intressant sätt?

• sweetyz

Ja tack sjjälv hittar jag ingen vet inte vart jag ska söka

• Göta
    Vilken rolig uppgift! Förslag på skönlitteratur som beskriver skolan:
    Ondskan av Jan Guillou
    Harry Potter-böckerna av Rowling
    En komikers uppväxt av Jonas Gardell
    Låt den rätte komma in av Jonas Ajvide Lindqvist
    Jag kommer inte på fler nu på rak arm, men det finns säkert miljoner!
  • sweetyz

tycker själv att den är svår hittar inga citat på nätet

• jenen

Jag läste en ungdomsbok förra veckan som beskriver kulturkrockar i skolan, den tyckte jag var bra! "Det finns inga skridskor i öknen" heter den och är skriven av Mats Berggren.

• jenen

Håller med, det var en väldigt rolig uppgift

• sweetyz

Grundskolans tidiga år hade jag tänkt,. Detta ska vara en enkel uppg, vi börjar inte förrän på måndag men kan se uppg redan nu och denna ska vara klar på tisdagen så man har ju inte en möjlighet att läsa en bok på en dag. Därför trodde jag att man kunde hitta citat på nätet.

• Göta

Jag tycker att du kan använda en film eller pjäs annars om du inte hittar någon bok som du trivs med. Skolverket skriver i kursplanen för svenska om det vidgade textbegreppet och i det ingår till exempel film och video också. 

Så kanske vet du någon film som beskriver skolan?
  • sweetyz

Det står precis still i huvudet,. börjar få panik,. har säkert sett en film som innehåller skolan men jag kommer inte på något citat.

Svar på tråden Skönlitterär text