• Sara K

Vad tror ni en sista-minuten andra halvan i augusti kan kosta?

Tänkte ta en sista-minuten kanske till bulgarien (el. grekland) när skolorna börjar i augusti. Läste på en resesida att då går priserna ned kraftigt.
    Kommer åka med två barn (och en kompis+två barn), så inte helt ospecificerat måste vet vart hotellet ligger och att det är ok med dusch o toalett samt rimliga avstånd.
    Vi kan boka snabbt inpå eftersom vi kommer ha en vecka som vi vet att vi kan resa och boka det som känns lämpligt..
    Vad tror ni priset kan landa på? För en vuxen samt 2 barn. Är det billigare pris för barn även om man bokar sista-minuten eller går de som vuxna då?
    Brukar alltid boka tidigt så jag har ingen koll på sista-minuten men denna gång blir det precis tvärtom!

• Svar på tråden Vad tror ni en sista-minuten andra halvan i augusti kan kosta?
  • Pappa G

Med de villkoren är det inte säkert att det går att få till det lika förmånligt som "rena" sistaminuten-priser ofta erbjuder i slutet av augusti. Jag skulle nog rekommendera att ni bokar i förväg.

• Sara K

Blir det samma pris då menar du? Om jag bokar nu som om jag bokar några dagar innan avresa?

• Pappa G

Ja, det ska ju till en väldig flax om det finns en specad resa för 6 personer = två rum/lägenheter på samma hotell exakt när ni vill resa..

• Sara K

Ok..
    Men vi har inget särskilt datum egentligen utan skulle kunna åka i stort sett när som i augusti el även juli, men tänkte att resorna är billigast i andra hälften av augusti!
    Vi kan oxå bo tillsammans, det är väl inte alltför ovanligt att en familj består av 6 personer?

• Pappa G

Det är väl ganska ovanligt med lägenheter för 6 personer, så det reducerar nog urvalet betydligt.

Jag tror inte någon researrangör kan garantera två lägenheter på samma hotell om ni väljer sistaminuten.

Prisskillnaden mellan en bokad resa på ett enklare hotell och de priser som man kan få på en specad sistaminuten skiljer sig inte heller så mycket åt.

• Tjoflöjt

Som Pappa G säger tror jag det blir svårt att överhuvudtaget hitta en passande sista minuten-resa under de premisserna ni har. Vad gäller priset är det omöjligt att ens gissa. Är det en skitsommar blir det dyrt, är det en toppensommar blir det billigt.

• Sara K

Ok tack för svaren!!
    Hade inte tänkt boka ospecificerat bara för att det är sista-minuten utan boka med namngivet hotell någonstans där vi alla kan bo på samma hotell. Resmålet är inte det viktiga, fast vi har självklart kollat på några som vi helst reser till.
    Trodde inte mina "krav" var så hårda, toa o dusch på rummet och inte alltför långa avstånd.. typ inte gärna bussresa till stranden utan kanske max 500-700 meter..
    Jag har bara åkt sista-minuten en gång, det var 15 år sen och då bara jag och min kille så vi kunde lugnt åka ospec. och ta det för vad det blev!
    Men med barn kan jag inte riktigt det känner jag!
    Hade tänkt att åka med namngivet hotell denna gång, men boka sent för att ev. få ned priset? Och då åka när skolorna börjar för att det brukar bli en prisdipp då enligt fritidsresors hemsida tror jag det var.
    Skulle gärna boka nu, men vännen jag ska åka med har inte möjlighet till det.
    Nåja, det löser sig nog!

• 071001

Kolla med Langley travel. De brukar ha bra sista-minuten-priser och det ingår halvpension. De har ett hotell i Almirida på Kreta. Bara hört gott om det.

• 071001

Kan tillägga att hotellet har pool, barnklubb och maten var helt klart godkänd av mina två vänner med familjer som var där.
    Minns inte exakt vad de betalade men prisvärt var det, absolut.

• Sara K
    071001 skrev 2010-01-15 12:13:34 följande:
    Kolla med Langley travel. De brukar ha bra sista-minuten-priser och det ingår halvpension. De har ett hotell i Almirida på Kreta. Bara hört gott om det.
    Det ska jag göra! Tack för tipset!
  • LindizJ

beror lite på hur vädret varit över sommaren, är vädret dåligt här så är det ganska dyrt även med sista-minutenresor.
    (för övrigt skulle jag nog hellre välja Grekland än Bulgarien, har bara hört dåligt om Bulgarien tyärr)

• Sara K
    LindizJ skrev 2010-01-15 17:52:25 följande:
    beror lite på hur vädret varit över sommaren, är vädret dåligt här så är det ganska dyrt även med sista-minutenresor.(för övrigt skulle jag nog hellre välja Grekland än Bulgarien, har bara hört dåligt om Bulgarien tyärr)
    Ja det kan jag förstå, att vädret påverkar!
    Jag har varit i bulgarien (sunny beach) 2 ggr (och i grekland 4 ggr) och tycker bulgarien är rätt bra faktiskt! Kort flygresa, billigt att äta, fin strand.. Mycket party, men inte så det har stört mig när jag varit där. Då har jag visserligen varit där med barnen så vi har ju inter varit just bland partyfolket ! Dock är jag lite kräsen med vart hotellet ligger i bulgarien för att slippa hamna mitt i smeten.
    Grekland är också fantastiskt, mest sugen på Kreta el Rhodos, ev cypern.
  • LindizJ
    Sara K skrev 2010-01-15 19:07:24 följande:
    Ja det kan jag förstå, att vädret påverkar!Jag har varit i bulgarien (sunny beach) 2 ggr (och i grekland 4 ggr) och tycker bulgarien är rätt bra faktiskt! Kort flygresa, billigt att äta, fin strand.. Mycket party, men inte så det har stört mig när jag varit där. Då har jag visserligen varit där med barnen så vi har ju inter varit just bland partyfolket ! Dock är jag lite kräsen med vart hotellet ligger i bulgarien för att slippa hamna mitt i smeten.Grekland är också fantastiskt, mest sugen på Kreta el Rhodos, ev cypern.
    rhodos kan jag verkligen rekommendera....! om du åker dit vill jag bara verkligen varna för en organisation som heter Club Greece....gå inte på deras snack och följ inte med dem...!!!
  • Sara K
    LindizJ skrev 2010-01-15 21:35:49 följande:
    rhodos kan jag verkligen rekommendera....! om du åker dit vill jag bara verkligen varna för en organisation som heter Club Greece....gå inte på deras snack och följ inte med dem...!!!
    Ok, det ska jag komma ihåg! Tack!
  • Lenita

När det kommer till lägenheter är det vanligast att dem har lägenheter för 2-5 personer, väldigt sällan får det plats 6 personer i en enda lägenhet. Och när man reser ospecificerat försöker resebolagen allt vad de kan att samla t ex två lägenheter på samma hotell med samma bokningsnummer. Olika bokningsnummer åker däremot oftast till olika hotell, beroende på vad som finns tillgängligt den veckan.

Tänk på att priserna styrs inte bara av vädret utan också av vad för slags kontrakt och antal flygstolar företagen har till resmålen. I augusti förra året t ex kunde mina gäster kommit ner med flyg en vecka för ca 1200-2000 SEK per person, men det hade att göra med det stora antalet flygstolar som vi hade osålda. Det är också svårt för företagen att se alltför långt framöver vad som kommer ske prismässigt. En dag kanske några hotell ringer och säger att de har kampanjpris för en viss vecka och då går priserna ner, och en annan dag kanske de drar in den för de har överbokningar.

Om du har så pass mycket krav på din semester så välj att titta på hotell redan nu hos de olika resebolagen och se vilka hotell du kan vara intresserade av. Håll koll på dem senare när högsäsongen börjar nalkas och se hur priserna eventuellt ändras.

Kom bara ihåg att specificerade resor är i regel dyrare än ospecificerade resor. Å andra sidan kan man som ospecificerad resenär hamna vart som helst på resmålet och dessutom i den enklaste komforten, så ni får känna efter om det är upplevelsen eller pengarna som är det viktiga.

Lycka till! :)

• Sara K

Lenita
    tack för utförligt svar!
    Självklart är komforten viktigast! Helst vill vi ju ha varsitt rum men på samma hotell.
    Priset är inte för dyrt nu, men kan man få ned det något är de ju jättebra. Vi kan dock inte boka nu för min vän vet inte till 100% hur det kommer se ut, av olika anledningar, och då tänkte vi ta en sista-minuten istället. Men nu verkar det ju på alla svar som om det mest är krångligt och ändå inte billigare så vi får väl se...
    Ospecificerat är inget alternativ, och vi har några favorithotell som vi hoppas på att det finns kvar platser ett tag till!

• nilla 1972

ja skulle nog boka in er som en familj,  och oftas finns det extrasängar att ställa in om det behövs.
    kolla annars på blocket och hyr ett hus eller lägenhet det fins många svenska som hyr ut så då kan ni boka flygstol. lycka till.

• Sara K
    nilla 1972 skrev 2010-01-18 22:24:56 följande:
    ja skulle nog boka in er som en familj,  och oftas finns det extrasängar att ställa in om det behövs.kolla annars på blocket och hyr ett hus eller lägenhet det fins många svenska som hyr ut så då kan ni boka flygstol. lycka till.
    Tack för tipset, vi har kollat på det men kommit fram till att vi vill åka charter! Med transfer och reseledare om det är något. Känns skönast och tryggast när vi åker med 4 st ganska små barn..
    Vi får ta det som finns helt enkelt! Helst varsitt rum/lägenhet förstås.
  • 071001

Det är ju såklart billigare efter att skolorna börjat så kan ni åka då har ni en klar fördel ts.

Svar på tråden Vad tror ni en sista-minuten andra halvan i augusti kan kosta?