• Mumselumsan

Ni med hus med jordvärme, vad har ni för förbrukningskostnad???

Vi ska flytta till ett äldre hus med torpargrund. Det är tilläggsisolerat samt är alla fönster bytta. Huset är på 175 kvm. Det är jordvärme med elpatron som slår på om vi eventuellt skulle använda så mycket varmvatten som inte jordvärmen kan tillgodose.

Undrar nu vad ni som bor i liknande hus med jordvärme har för förbrukningskostnad i månaden? Exklusive hushållselen. & vad har ni då jordvärmen inställd på för temperatur som den ska hålla inne?

Hoppas någon kan svara på detta!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni med hus med jordvärme, vad har ni för förbrukningskostnad???
  • Teskedsmamman

Det är svårt att veta, eftersom pumpens förbrukning kommer på elräkningen, där separerar de ju liksom inte.

Men vi har ett gammalt hus på 120 kvm, 2-glasfönster och lite halvtaskig tilläggsisolering, vi har mellan 12000-14000 i elräkning om året.

På sommaren ligger det från 500 kr och i dec/jan brukar den krypa över 2000 kr.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman

Just det.... Vi har ca 19 grader inne...

Elpatronen går igång om det är kallare än -8 har jag för mig, för då orkar inte pumpen hålla uppe värmen, sedan sitter det ju en indikator på utsidan så när det är kallt ute så brassar pumpen på för fullt. Då blir det lätt 23 grader inne Så man kan känna på elementen om det är kallt ute

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • lollsanT

Vi har bara fått en elräkning för hel månad ännu då vi precis flyttat in i huset. Den ligger på 2200 ungefär. Ganska ointressant då det som egentligen spelar roll är hur många kwh man gör av med (kostnaden är ju beroende på elpriset där man bor och vilket avtal man har).
    Vi har förbrukat 1536kwh under december. Då är det all el vi förbrukat.
    Huset är ca 170kvm och det har varit mellan 20-25 minus nästan hela december (en del dagar ca 30 minus).

Svar på tråden Ni med hus med jordvärme, vad har ni för förbrukningskostnad???