Det är väl inte så svart eller vitt som det verkar heller? Antingen låta barnet somna genom att hålla det tätt intill sin kropp, eller låta det ligga och skrika i timmar tills det somnar av pur utmattning?
Jag tror att det är bra för barn att lära sig att somna på egen hand, i en egen säng. Jag tror att det jag lär mitt barn genom det, är att sängen är en trygg och mysig plats där man har det bra. Jag tror också att jag lär mitt barn att det i viss mån kan trösta sig själv, att det kan hitta egna sätt att lugna sig på som känns behagliga för dem.
Det betyder inte att jag lämnar mitt barn ensamt åt sin gråt (fast i vissa fall gör jag det). Jag hjälper istället mitt barn, enligt min mening, att komma till ro och sova skönt. När jag lägger honom på kvällen, och han av någon anledning inte kan somna, då låter jag honom vara ifred. Antingen kommer han till ro så småningom, och somnar, eller så blir han ledsen eller arg. Jag brukar avvakta en stund då han blir ledsen eller arg, för att se om han löser det på egen hand. Gör han inte det, går jag in till honom igen, stoppar om honom och talar om att han ska sova, och sedan går jag ut.
Jag är inte konstant närvarande för honom, men jag är inte heller frånvarande.
Dessutom tycker jag verkligen att även om barn, eller alla människor egentligen, behöver närhet, så betyder inte det att det är det ENDA de behöver. När mitt barn är skittrött, då är det sova han behöver, inte vara nära.