• Morticia77

Gråta sig till sömns?

Jag har läst i en del trådar där föräldrar får rådet att låta barnet trösta sig själv i sängen och på så vis lära sig att somna om. Jag kommer då osökt att tänka på fem-minuters-metoden, och undrar om det då bygger på samma princip?

Mina funderingar handlar om vinsten i detta kontra förlusten i närhet vid insomning. Alltså, inga barn kan få för mycket kärlek och närhet. Eller? Kan man göra barnet en björntjänst genom att ge det tröst istället för att låta barnet gråta sig själv till sömns?

Vad är Era erfarenheter och åsikter?

• Svar på tråden Gråta sig till sömns?
  • Dr Mupp

Har inet låtit mina barn gråta till sömns och det har ändå tids nog lärt sig att somna själv i egna sängar.

• Miraklet09

jag får hela tiden kritik av dem runt mig för att jag vaggar min bebis som e bara 5månader gammal snart om några dagar, hon känner sig trygg i närheten av mig, ibland väljer hon själv sin resesäng som vi har ståendes i sovrummet (hon ålar sig ur min famn och försöker slänga sig dit) och då förstår ja att aha on vill snacka sig till söms idag
    men varje gång hon gråter när hon ska sova eller vaknar tar ja upp henne och vaggar henne, talar om att mamma e här, det e ingen fara... folk runt mig menar på att ja kommer att få en klängande unge som bitchar och får sin vilja igenom??

komiskt nog så undrar jag ifall dem personer som håller på så kan föruts¨på hurvidare jag bryr migeller inte??

Det är min dotter som betyder något, ja lyssnar endast på hennes behov.
    den utvecklingsfasen måste dem ha tryggheten att föräldrarna finns där för dem..

• allakantralla
    hilah skrev 2010-01-19 12:55:44 följande:
    Vi har en son med extrema sömnproblem (vaknade var 40:e minut hela natten tills han var ca 9 månader) och funderade flera gånger på att testa någon metod - även skrikmetoder - eftersom vi var så fruktansvärt utmattade att vi nästan blev galna. Dock tog det alltid emot och det blev aldrig av. Tack och lov! Han vaknar fortfarande flera gånger per natt och vi måste lägga oss klockan 7 för att orka med dagarna, men eftersom vi ser frramsteg så vågar vi tro på att det kommer att bli bättre. Sömn och trygghet har nog också med mognad att göra (och personlighet och andra omständigheter), så det lönar sig att ha tålamod. Nu klarar han av att somna själv när pappa ligger i sängen bredvid och det tar ca 30 minuter. Helt otänkbart bara för 2 månader sedan! Och ändå så har vi aldrig låtit honom skrika och inte använt några nämnvärda metoder.
    Men det är väl det också, för mig hade det inte varit värt det, att vara tvungen att gå och lägga mig klockan 7 på kvällarna för att orka med mitt yngsta barn. Jag har ju andra människor i mitt liv, andra saker, att orka med, också. Jobbet, min relation, mitt äldsta barn. Hur har du/ni gjort med sånt?
  • Flickan och kråkan

Min barn har heller inte alltid närhet som första behov....ibland är de som sagt bara skittrötta....men för min del gör det ingen skillnad. Somnar de lugnt med hjälp av närhet i det läget så ger jag det. Storebror somnar tryggt, hoppar glatt upp i sängen när det ska sovas och är trygg i sängen...leks och gosas mycket i den även dagtid.....det kommer av sig själv om man låter det . Min uppfattning är inte att små barn har behov av att lära sig somna själva i egen säng. Ser inte poängen helt enkelt....förutom för mig som förälder kanske....

Visst hittar barn liksom människor som så sätt att trösta sig själva när ingen annan tröst finns att få......fast det är ju inget jag direkt aktivt vill lära mina barn....den krassa verkligheten kommer de att uppleva många gånger ändå......

Sedan finns det säkert lika många sätt att hjälpa till ro som föräldrar

• Nenna B
    Morticia77 skrev 2010-01-14 13:49:01 följande:
    Jag har läst i en del trådar där föräldrar får rådet att låta barnet trösta sig själv i sängen och på så vis lära sig att somna om. Jag kommer då osökt att tänka på fem-minuters-metoden, och undrar om det då bygger på samma princip? Mina funderingar handlar om vinsten i detta kontra förlusten i närhet vid insomning. Alltså, inga barn kan få för mycket kärlek och närhet. Eller? Kan man göra barnet en björntjänst genom att ge det tröst istället för att låta barnet gråta sig själv till sömns? Vad är Era erfarenheter och åsikter?
    Mina erfarenheter är att man får helt enkelt testa sig fram. Våran sån ville under en period absolut INTE somna hos oss i famnen/sittandes brevid sängen osv. Vi fick inte vara i närheten, då gick gråten från "tröttgråt" till "ledsengråt". Det känns ju alltid när de små gråter, men för oss och honom var det nödvändigt under en period. Han vägrade somna annars.

Nu ser våran situation annorlunda ut och han får en än gång somna i våra famnar om kvällarna.
    There's a monster outside my window, can I have a glass of water?
  • hilah
    allakantralla skrev 2010-01-19 12:59:30 följande:
    Men det är väl det också, för mig hade det inte varit värt det, att vara tvungen att gå och lägga mig klockan 7 på kvällarna för att orka med mitt yngsta barn. Jag har ju andra människor i mitt liv, andra saker, att orka med, också. Jobbet, min relation, mitt äldsta barn. Hur har du/ni gjort med sånt?
    Nej, det är klart att det blir svårt om man har äldre barn att ta hand om. Nu har vi inte det. Och visst är det jobbigt och det har inte funnits plats för mycket annat i våra liv. Tyvärr. Men det är ju ett val vi har gjort och vi är trots allt nöjda med det. Dessutom börjar det att ljusna och ett år är inte en särskilt lång tid att fokusera helt på sitt (första) barn. Hoppas dock verkligen att eventuella syskon inte kommer att ha samma sömnproblem!
  • Flickan och kråkan

Jag har två barn hemma. Äldsta är 2 år och sover jättebra, yngsta är 8½ månad och vaknar ungefär varje timma nätterna igenom....har varit så sedan strax innan halvåret. Han är pigg och glad så får sin sömn. Visst är det jobbigt, men kommer ju inte alltid att vara så.....metoder under gråt känns mycket avlägset. Om han snart får för sig att sova 2 timmar i sträck kommer jag att bli extremt utvilad . Perspektiven förändras .

• Morticia77

Oj så många bra svar, och vilken nyttig diskussion. =)

Jag känner att jag delar åsikt med flera av Er, även från olika ståndpunkter. Även barnen måste få lugn och ro när de ska sova, och jag somnar själv inte bra om min man håller om mig på kvällen. =)

Dock vill man ju även att den där eftertraktade hela nattens sömn ska infinna sig snart. Som det är nu behöver någon av oss gå in och lägga oss hos honom då han vaknar till under natten. Jobbigt för oss, men hellre det än att han blir otrygg. Dock vill jag ju samtidigt hjälpa honom att känna trygghet i sin säng så han kan somna om.
    Hjälp med tips och råd?

• allakantralla
    Morticia77 skrev 2010-01-19 13:59:15 följande:
    Oj så många bra svar, och vilken nyttig diskussion. =) Jag känner att jag delar åsikt med flera av Er, även från olika ståndpunkter. Även barnen måste få lugn och ro när de ska sova, och jag somnar själv inte bra om min man håller om mig på kvällen. =) Dock vill man ju även att den där eftertraktade hela nattens sömn ska infinna sig snart. Som det är nu behöver någon av oss gå in och lägga oss hos honom då han vaknar till under natten. Jobbigt för oss, men hellre det än att han blir otrygg. Dock vill jag ju samtidigt hjälpa honom att känna trygghet i sin säng så han kan somna om. Hjälp med tips och råd?
    Jag tror inte att det finns några standardknep (tyvärr), däremot tror jag att man kan göra vissa saker som ger förutsättningar för en god natts sömn, och där tänker jag faktiskt på vad som gör att många - både barn och vuxna - kan sova gott om nätterna.
    Bra kost, lagom med motion, stimulerande aktiviteter, utmaningar, såväl fysiska som mentala, att känna sig behövd eller delaktig i sin familj, och mycket skratt. Får jag det, då sover jag som en stock om natten (sedan finns det ju såklart undantag, när man är sjuk, eller har varit med om något jobbigt, är stressad, men du fattar). Att inte sova vare sig för mycket eller för lite (för mig är 9 timmar det ultimata per dygn, för min son 13,5 timmar).
    Jag kan heller inte sova om det är för mycket ljud runtomkring, jo om det är prat i vardagsrummet, men de där plötsliga ljuden (slammer, dörrar som slår igen osv) vaknar jag av. Och så tänker jag om min son också. 
    Det betyder att han har fasta mat- och sovtider, vi ser till att ge honom bra kost som håller hans blodsocker på en lagom nivå, inga mellanmål (jo ett, men inget småätande, utan rejäla måltider), inget slösovande sådär lite halvt i vagnen, utan antingen är man vaken, eller så sover man. Inget dåsande.
    Han deltar i alla delar av det dagliga hushållsarbetet, han har också sin egen koja dit han kan krypa (eller dit vi lockar honom) när han behöver vara ifred. Han badar varje dag, han är ute, och vi är överlag ganska kroppsliga med honom när han är vaken. Vi hjälper honom med saker han tycker är svåra, men han får också lära sig att hantera motgångar (vi kommer alltså inte till undsättning varje gång han bryter ihop över att han inte själv kan starta dammsugaren). 
    När vi lägger honom har vi en kort ritual, vi går runt och säger godnatt till alla, går in i sovrummet, tittar ut genom fönstret och vinkar hejdå till ute, fäller persienner, läggs i sängen och så släcker jag lampan. sen sjunger jag några korta sånger, medan han bökar runt i sängen, ställer sig upp, skojar med mig och pussar mig, bäddar iordning med kudden och snutten. På sista sången lägger jag honom ner, stoppar om, buffar honom en liten stund i rumpan tills han stillat sig, säger en kort ramsa och går ut. Sen ligger han och gör sin grej tills han somnar.
  • Morticia77

Det låter toppenbra allakantralla. Det är ju så vi har det också, men ändå fungerar det så dåligt. =/

Men, vi ska inte ge upp för tids nog så vägrar han sova med mamma och pappa ändå. Om det så kommer ta femton år ... haha.

• allakantralla
    Miraklet09 skrev 2010-01-19 12:59:23 följande:
    jag får hela tiden kritik av dem runt mig för att jag vaggar min bebis som e bara 5månader gammal snart om några dagar, hon känner sig trygg i närheten av mig, ibland väljer hon själv sin resesäng som vi har ståendes i sovrummet (hon ålar sig ur min famn och försöker slänga sig dit) och då förstår ja att aha on vill snacka sig till söms idag men varje gång hon gråter när hon ska sova eller vaknar tar ja upp henne och vaggar henne, talar om att mamma e här, det e ingen fara... folk runt mig menar på att ja kommer att få en klängande unge som bitchar och får sin vilja igenom?? komiskt nog så undrar jag ifall dem personer som håller på så kan föruts¨på hurvidare jag bryr migeller inte?? Det är min dotter som betyder något, ja lyssnar endast på hennes behov. den utvecklingsfasen måste dem ha tryggheten att föräldrarna finns där för dem..
    Nu menar jag inte alls att kritisera dig för ditt sätt att trösta och lugna ditt barn, för jag tror att var och en gör bäst så som de känner sig bekväma i att göra, och i att göra på ett sätt som fungerar för dem.
    Jag vill ändå understryka att det inte är enbart den kroppsliga närheten som gör att barn känner sig trygga, utan andra saker också. Barn har olika behov, inte bara att vara nära (obs, nu talar jag inte om dig). Ibland får jag en känsla av att, när det handlar om barn och deras sömn, att det finns ett sätt som är rätt, nämligen att i alla lägen ge sina barn kroppslig närhet. Och då tycker jag att man glömmer bort att barn har andra behov också, och dessutom att ett och samma behov kan tillgodoses på flera olika sätt.
    Behov av trygghet kan ju tillgodoses genom sociala relationer, rutiner, att man vet vad man kan förvänta sig, att man vet att någon tar hand om en osv.
  • Smulan87

Jagvaggade min son till sömns så länge han ville de!
    Många säger de är de värta mankan göra! Men dom känner sig ju trygga i mamas armar och de e kalrt jag vaggar, dom e ju vana vid de från magen med juh.

Devin somnar nu mera såfort han har druckit upp vällingen,så läggerjag bara ner hani sin sängm, så sover han helanatten, behöver inte bli klängbarn för de.

håller med dig

Miraklet09 skrev 2010-01-19 12:59:23 följande:
    jag får hela tiden kritik av dem runt mig för att jag vaggar min bebis som e bara 5månader gammal snart om några dagar, hon känner sig trygg i närheten av mig, ibland väljer hon själv sin resesäng som vi har ståendes i sovrummet (hon ålar sig ur min famn och försöker slänga sig dit) och då förstår ja att aha on vill snacka sig till söms idag men varje gång hon gråter när hon ska sova eller vaknar tar ja upp henne och vaggar henne, talar om att mamma e här, det e ingen fara... folk runt mig menar på att ja kommer att få en klängande unge som bitchar och får sin vilja igenom?? komiskt nog så undrar jag ifall dem personer som håller på så kan föruts¨på hurvidare jag bryr migeller inte?? Det är min dotter som betyder något, ja lyssnar endast på hennes behov. den utvecklingsfasen måste dem ha tryggheten att föräldrarna finns där för dem..
    (¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • allakantralla
    Morticia77 skrev 2010-01-19 14:59:30 följande:
    Det låter toppenbra allakantralla. Det är ju så vi har det också, men ändå fungerar det så dåligt. =/ Men, vi ska inte ge upp för tids nog så vägrar han sova med mamma och pappa ändå. Om det så kommer ta femton år ... haha.
    Säg inte det, min första kom intassande till mig varje natt tills hon fyllde 11... 
    Nej, jag menar inte att mitt sätt är en lösning, som jag skrev tror jag det är bra att kunna ge de förutsättningar.
    Är ni nöjda med så som det är nu, så är ju allt bra. Fast jag uppfattade det nog som om du inte var så nöjd. Hur gammalt är ditt barn?
  • 3barnsmor

jag gör som dig Allakantralla

• MalinEddie
    Morticia77 skrev 2010-01-19 13:59:15 följande:
    Oj så många bra svar, och vilken nyttig diskussion. =) Jag känner att jag delar åsikt med flera av Er, även från olika ståndpunkter. Även barnen måste få lugn och ro när de ska sova, och jag somnar själv inte bra om min man håller om mig på kvällen. =) Dock vill man ju även att den där eftertraktade hela nattens sömn ska infinna sig snart. Som det är nu behöver någon av oss gå in och lägga oss hos honom då han vaknar till under natten. Jobbigt för oss, men hellre det än att han blir otrygg. Dock vill jag ju samtidigt hjälpa honom att känna trygghet i sin säng så han kan somna om. Hjälp med tips och råd?
    Hur gammal är lillkillen då?

• MalinEddie

Jag gillar ju som sagt inte metoder där barnen tvingas gråta sig till sömns i ensamhet. Jag tror dock inte gråt är farligt i sig så länge man finns där för barnen. Ibland måste man bryta vanor innan barnen är redo att bryta de själv och då blir det ofta lite gråt. Det är helt normalt att barn gråter vid förändringar eftersom de är ovana. Vi använde en metod på vår son (PU/PD från babywhisper) eftersom ingen av oss mådde bra längre. Det märktes på honom på dagarna att alla nattuppvaken satte sina spår. Han  kunde bara somna om om vi vaggade honom med hjälp av tassarna och mot slutet hade han långa täta uppvak. Visst grät han lite när vi gjorde PU/PD men vi lämnade aldrig hans sida så det kändes ok.

• Morticia77

Pojken är två år, och vi känner att vi behöver försöka bryta mönstret för att orka med nätterna när lillasyskonet kommer i vår.

Nu vaknar han som sagt flera gånger varje natt och vill bli upptagen i sin stora säng där någon av oss lägger sig med honom. (Han sover fortfarande i sin spjälsäng, men har en "vanlig" säng bredvid.) Om man inte lyfter upp honom så blir han arg eller ledsen och vägrar lägga sig igen. =/
    Ibland räcker det att ta hans hand så blir han lugn, men varje natt måste vi ändå någon gång ta upp honom i stora sängen.

Hjälp oss, allsmäktiga forum! =)

• allakantralla
    Morticia77 skrev 2010-01-21 15:21:07 följande:
    Pojken är två år, och vi känner att vi behöver försöka bryta mönstret för att orka med nätterna när lillasyskonet kommer i vår. Nu vaknar han som sagt flera gånger varje natt och vill bli upptagen i sin stora säng där någon av oss lägger sig med honom. (Han sover fortfarande i sin spjälsäng, men har en "vanlig" säng bredvid.) Om man inte lyfter upp honom så blir han arg eller ledsen och vägrar lägga sig igen. =/ Ibland räcker det att ta hans hand så blir han lugn, men varje natt måste vi ändå någon gång ta upp honom i stora sängen. Hjälp oss, allsmäktiga forum! =)
    Hur har ni haft nätterna tidigare? Är detta nytt, att han vaknar på nätterna menar jag? Och hur har ni gjort med nätter och läggning tidigare?
  • Morticia77

Haha. Jag tror vi löste problemet själv. Vi hade gjort upp en plan över hur vi skulle försöka förmå sonen att sova på egen hand, men att vi självklart skulle gå in och trösta honom om han var ledsen. I samma veva gick vi över från spjälsängen till den stora sängen, med stor kudde.

Har har nu somnat och sovit själv hela nätterna sedan dess (fyra nätter) och verkar stortrivas i sin stora säng där han har ordentligt med utrymme och slipper känna sig instängd. =D

Svar på tråden Gråta sig till sömns?