Morticia77 skrev 2010-01-19 13:59:15 följande:
Oj så många bra svar, och vilken nyttig diskussion. =) Jag känner att jag delar åsikt med flera av Er, även från olika ståndpunkter. Även barnen måste få lugn och ro när de ska sova, och jag somnar själv inte bra om min man håller om mig på kvällen. =) Dock vill man ju även att den där eftertraktade hela nattens sömn ska infinna sig snart. Som det är nu behöver någon av oss gå in och lägga oss hos honom då han vaknar till under natten. Jobbigt för oss, men hellre det än att han blir otrygg. Dock vill jag ju samtidigt hjälpa honom att känna trygghet i sin säng så han kan somna om. Hjälp med tips och råd?
Jag tror inte att det finns några standardknep (tyvärr), däremot tror jag att man kan göra vissa saker som ger förutsättningar för en god natts sömn, och där tänker jag faktiskt på vad som gör att många - både barn och vuxna - kan sova gott om nätterna.
Bra kost, lagom med motion, stimulerande aktiviteter, utmaningar, såväl fysiska som mentala, att känna sig behövd eller delaktig i sin familj, och mycket skratt. Får jag det, då sover jag som en stock om natten (sedan finns det ju såklart undantag, när man är sjuk, eller har varit med om något jobbigt, är stressad, men du fattar). Att inte sova vare sig för mycket eller för lite (för mig är 9 timmar det ultimata per dygn, för min son 13,5 timmar).
Jag kan heller inte sova om det är för mycket ljud runtomkring, jo om det är prat i vardagsrummet, men de där plötsliga ljuden (slammer, dörrar som slår igen osv) vaknar jag av. Och så tänker jag om min son också.
Det betyder att han har fasta mat- och sovtider, vi ser till att ge honom bra kost som håller hans blodsocker på en lagom nivå, inga mellanmål (jo ett, men inget småätande, utan rejäla måltider), inget slösovande sådär lite halvt i vagnen, utan antingen är man vaken, eller så sover man. Inget dåsande.
Han deltar i alla delar av det dagliga hushållsarbetet, han har också sin egen koja dit han kan krypa (eller dit vi lockar honom) när han behöver vara ifred. Han badar varje dag, han är ute, och vi är överlag ganska kroppsliga med honom när han är vaken. Vi hjälper honom med saker han tycker är svåra, men han får också lära sig att hantera motgångar (vi kommer alltså inte till undsättning varje gång han bryter ihop över att han inte själv kan starta dammsugaren).
När vi lägger honom har vi en kort ritual, vi går runt och säger godnatt till alla, går in i sovrummet, tittar ut genom fönstret och vinkar hejdå till ute, fäller persienner, läggs i sängen och så släcker jag lampan. sen sjunger jag några korta sånger, medan han bökar runt i sängen, ställer sig upp, skojar med mig och pussar mig, bäddar iordning med kudden och snutten. På sista sången lägger jag honom ner, stoppar om, buffar honom en liten stund i rumpan tills han stillat sig, säger en kort ramsa och går ut. Sen ligger han och gör sin grej tills han somnar.