• Anonym (panik)

Hjälp!! Hur många poäng för att få fortsatt CSN???

Jag får panik, jag påbörjade en heltidsutbildning i höstas och har bara klarat 18,5 poäng under höstterminen. Utbildningen kändes helt fel, och jag har hoppat av nu!!

Men hur ser reglerna ut kring csn-bidrag?? Jag har bara bidragsdelen... Läste i deras broschyr nyss att första året måste man klara SAMMANLAGT 37 poäng (av 60 hp på heltid) för att få fortsatt csn, men har jag fattat rätt???

Någon som kan detta, jag får panik, iiiiiiiihhhhh!!!!!!!

Tänk om jag inte får nåt csn till våren, ska ju läsa på heltid (något roligare denna gång) ?

• Svar på tråden Hjälp!! Hur många poäng för att få fortsatt CSN???
  • ThisIsMe

37? 45 är det väl som gäller. Du måste ha tagit minst 75% av poängen under förra perioden då du hade studiemedel. Alltså 22,5 hp under en termin. Men om man får avslag kan man alltid överklaga och skriva ett personligt brev där man förklarar varför det blev som det blev förra gången och varför det kommer gå bättre nästa gång. Eller så gör du något omtenta så att du får ihop poängen och slipper oroa dig.

• ThisIsMe
    Anonym (panik) skrev 2010-01-14 20:38:51 följande:
    Hur tolkar ni detta?www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-...
    Jag tolkar det precis som det står. Du måste ta minst 62,5 % av poängfen under första 40 veckorna för att få fortsatt studiemedel och du har bara presterat 61,67 %. alltså finns det risk att du inte blir beviljat studiemedel och du måste överklaga eller se till att du tar mer poäng.
  • Anonym (panik)

This is me: Jag har ju bara läst 20 veckor nu... (läste 30p för 10 år sen iof...dom är godkända) 40 veckor är väl ett helår (två terminer) studier?

Jag har ju inte läst 40 v ännu, utan bara en termin den här gången! Hur menar du att jag inte presterat 62,5% under första året, när det inte passerat ännu? Fattar ej......

0,937 p under 40v = 0,937 * 40v= 37,48 p under 40 veckors tid? Är det så dom menar i formuleringen?

För 40 heltidsveckor är väl ett år......?

• Anonym (panik)

Jo, 22,5 hp vet jag att det är året därpå, som det står i texten....men första året verkar veckokravet vara i snitt 0,937?

Kommande termin bör jag dock lyckas bättre, då jag kommer läsa ett mkt intressantare ämne..... då bör jag komma ikapp, så att jag sammantaget kommer upp till 0,937 * 40 v, om jag nu fattat rätt.....

Puh....*grubbel*  ;P

• Anonym (panik)

Eller tänker jag fel......

:P

• Anonym

Enklast är att du ringer csn och frågar dem vad som gäller, i och med att du verkar ligga nära gränsen för att bli godkänd kanske du kan läsa in någon enstaka poäng så du blir det för att få lån/bidrag i framtiden då slipper du söka dispens och skriva brev mm till csn den dagen du bestämmer dig för att plugga igen.

• ThisIsMe

Det är fullt möjligt att de struntar i om su nått upp till 62,5% eller inte eftersom du bara läst en termin, men säker kan man inte vara. Det är av just den här anledningen som man alltid ska söka för två terminer i taget.

• Anonym (panik)

Tack för all hjälp! :)

Ringde csn sen, det löste sig....

Svar på tråden Hjälp!! Hur många poäng för att få fortsatt CSN???