• jmmm

    Campingtråden längtar efter våren !

    I skåne skiner solen Igår var vi på campingen o ställde upp vagnen. platsen vi ska stå en månad på var trängre än vi trodde:-O vilket gav oss lite huvudbryderier... men ja tillsammans med en annan man så kunde vi putta upp på en kloss o få den så som vi tänkt från början. Tur de runt om oss står så som de gör annars hade vi inte hållt några säkerhetsgränser...

    Gu va här har skrivits sista dagarna, märks att folk varknar till plockar fram vagnar o blir campingsugna när solen skiner

    Såg oxå att Wilowa undrade över prisskillnaderna på hobby o kabe. Ja nu e jag ju kabe ägare men jag har oxå sålt  bla hobby så ska försöka o inte va partisk
    Men va jag skulle vilja veta e va de  e  för modell o vilken värme hobbyn hade, hade den golvvärme? Där e ju stora pengaskillnader oftast då Hobby oftast är rustade med luftburen värme o ingen golvvärme, ev el golvvärme. Medan Kabe har 3kw alde vattenburen värme med vattenburen golvvärme. Numera oxå med 2 shuntar så att man kan styra golvvärmen för sig själv. (vilket vi saknar i vår vagn nu men tyckte va onödigt när vi köpte )
    Kolla oxå sängarna, vad e de för säng, dynor eller resårmadrass, storlek på kylskåp. Där ligger en del pengar. Därmed inte sagt att man behöver en kabe, vet många som köpte hobby o som vintercampade i dem, men man får göra vissa korrigeringar/ändringar/kompletteirngar oftast för att få det att funka.
    Jag kan ju ta upp fler olikheter men till syvendes o sist får man ju kolla på hur mycket man använder vagnen, vilka pengar man kan / vill lägga på en vagn. Vi hade aldrig hamnat m en kabe om jag inte jobbat med det, dels för vi inte gillade kabe o därför inte kikat närmare på dem o inte inne i dem på några år, dels pga priset. Sen föll jag Jag brukade säga t mina kunder att man ska köpa den vagn som bäst möter ens egna behov o ekonomiska förutsättningar, de e ju inte kul o ha en vagn för alldeles för mycket epngar o inte kunna använda den.
    Nu när jag blivit sjuk kom ju tankarna, sjukskrivning= lägre inkomst, ja vad måste man ta bort, jo det som inte är ett måste = husvagnen tårarna trillade snabbt. Mne vi har löst de för ett atg framöver nu iallafall. Mne sen har vi ju en dröm/plan på att nyta vagn om några år då vår börjar bli liten då till en grabb som växer så de knakar. Men vi får se vad plånboken tillåter....

    Men står ni vintercamping o vill ha en vagn för "en hyfsad slant" o kikar å hobby, så får jag nog ändå säga, kika på adria alpina som mikah skrev. Där har ni vattenburet system som ger en jämnare o inte så torr värme o den värmer bättre, dock inte lika snabb med att få upp värmen från början, där e luftvärmen outstanding!
    Sommarcamping eller 3säsongscamping kräver ju inte alls samma förutsättningar va gäller värmen iheller.
    Lycka till i djungeln!

    Nu ska jag packa vidare så vi är klara att åka när mannen kommer från jobbet, förtältet ska upp idag o sen ska vi njuta i helgen o 4  helger framöver!
                                                                 {#emotions_dlg.flower}GLAD PÅSK{#emotions_dlg.flower}

  • jmmm

    Ensan, tosteberga: e ni i från de trakterna? För de e mina barndomstrakter

    Wilowa: hoppas du inte tog illa upp av min "jämförelse" jag ville bara påpeka att skillanderna finns.Har itne kollat länkarna, hamnade bara in en snabbis nu, ahr migrän Men va de alde i den hobbyn ni jämförde med kaben?
    Klart ni int ehar torr luft om ni har alde i er vagn, det är bara itne så vanligt i hobby vagnar. Kostar ju en slant extra om man säger så. Men den orkar ju hålla värme bättre då. 

    Mikah: visst finns de bk vagnar från kabe efter 87. bla kom en gdl lösning nånstans på 90talet.

    I helgen ska jag o dottern ha mamma fdotter mys i vagnen på lördag em/kväll o natt Har lovat henne o få sova i dubbelsängen med mig. Pågarna ska på fotbollsläger, men vi väljer husvagnsmys

    Nej nu kallas soffan igen, hoppas mannen kommer tillbaka fårn apoteket m migrän med snart, glömde min i husvagnen. Hoppas där e kvar recept annars blir d eingen kul em/natt

  • jmmm

    Ensan, utan att nämna prt så bor vi ca 2-2,5 mil från varandra

    Wilowa: nej de förstår jag ni vill ha alde. Att jag skrev så beror på att många av mina fd kunder glömde bort de där med att alde kostar mer när de jämförde priser, de blev lite äpple o päron jämförelser. Jag sålde ju adria, kabe o hobby vagnar bla.
    För oss blev de o kommer bli ännu dyrare att ha fastnat för kabe.... L'r få dröjja innan vi byter vagn igen. Kanske vi får nöjja oss ett tag, 4 vagnar på 5½år får bli 4 vagnar på 10 år kanske Snart slår vi rekordet på tiden längsta tiden m samma vagn

  • jmmm

    veliga mamman, vi kommer köpa något liknande fats vi köper nog i holland på ditvägen så att säga, eller i tyskland. blir antingen starcamp eller *glömde namnet* de ligger på ok priser oxå. Vet inte va biltema har för vattenpelare?
    Vi sätter ju nästan aldrig upp vårt fört'ält som vi har idag, de blir i princip bara de veckro vi står still på våren, sen har de bara vägt 50kg i bilen mot ett restält på 17-20kg.

  • jmmm

    helgens mathandling är klar, kläder ska packas o mannen komma hem, sen åker vi till vagnen!
    Vi får köra därifrån imorgon m grabben på fotbollsmatch o på söndag kväll får vi åka hem då sonen har skola på måndag sen åker vi tillbaka o firar valborg där ska bli en skön helg! Hoppas som er andra på uppehåll!

  • jmmm

    I tisdags slog vi ner vårt förtält Gud med pollen de var på de, blev att skölja av taket o torka av alla sidorna. De har lovat sämre väder i helgen så vi ville inte chansa o riskera få ta ner tältet blött.
    Imorgon åker vi dit o sover sista natten på försäsongen lite vemodigt är det allt. Vi har ju nya grannar i år o ena paret har knappt varit där (skönt) o de andra har varit super goá o roliga! Damen kom i förra helgen med stickad kofta o tossor till dotterns docka o så sa de att vi fick inte åka, de skulle bli så tomt o trist hihi skönt m sånna grannar. Hoppas de blir samma grannar o samma plats nästa vår

    Käns som sagt lite vemodigt o ändå har säsongen precis börjat liksom snart har vi 3½ vecka i vagnen sen får de väl bli nån helg under juli o en vecka i augusti Jobbar undan i trädgården här hemam så gått vi kan på kvällarna så man kan njuta i vagnen övrig tid!
    Ja jag glömde ju, de blir en helg m tjejerna i vagnen i ullared nu om 2 veckor ju

    Nån av er som investerat i reseförtält ännu? funderar på om vi ska beställa (utrikes) o få hem levererat eller vi ska chansa på o köpa på plats i tyskland eller holland där de tälten är poppis.....
    Vi mätte vagnen o kom fram till vilken strl vi behöver för att inte få svulsterna mitt i kylens ventialtion eller mitt i dörröppningen


    Trevlig helg på er alla!!!


     


     

  • jmmm

    poppy69, vilken otur. Mne den där vinden är inte att leka med. Kan skada mycket i sin väg Vi är glada att vi tog vårt tält i tisdags för i lördags då planen egentligen var tältrivande hade vi fruktansvärda vindar i skåne. De snurrade så man visste aldrig avrt vinden kom ifrån.-(
    Kan ni inte kolla på ett ungefär va de skulel kosta o få tältet lagat o sätta ut de i befintligt skick till ord pris - reparation o lite till så e de kankse nån som nappar? Kanske nån som kan o e villig att laga själv/ enklare hos sömmerska eller så?? Då får ni ju in lite pengar direkt menar jag. va e de för tältmärke om man får fråga? låter ju som de fastnat/rivit sig på något på vägen upp

    Veliga mamman, nästa vagn ska vi ha solpaneler denna vagnen har vie tt jätte batteri så vi ligge rlätt en vecka utan ström i o för sig o nu i helgen ska vi få hjälp att koppla om elen så vi kan ladda batteri o köra kylen på 12v när vi kör

    vagnen är alltså hemma från försäsongen o ska bli städad tvättad o urrensad inför kommande resor

  • jmmm

    Vi har ett batteri på 140A liknar detta http://butik.afaab.se/batterisuperheavyduty140ah-p-379.html
    det är nog egentligen till lastbilar har jag för mig. Vi fick överta de från min bror som tidigare hållt på med billujd o då drev allt billjud med 2 sådana på biltävlingarna. De krävs en rejäl (dyr ) laddare till o nu har pappa o brossan satt in en septor (va de nu är ) så vi kan köra husvagnens kyl på batteiret vid färd o dessutom ladda batteriet lite under färd.
    Vi ligger lätt en vecka-10 dar utan el
    Men vi älskar gasol så vi kör ju kylen på gas o värmen likaså. Tror (vet) att kylen drar ur batteriet väldigt snabbt annars.
    Det negativa med det batteriet är att det är TUNGT.... gäller o tänka på placering o lastkapacitet. tror de väger runt 50kg.-O men för oss e de värt de.
    när vi byter vagn kommer vi överväga solceller o troligtvis 2 st fritidsbatterier som driver olika saker så man alltid har till att spola i kran etc men de andra till sånt som itne e nödvändigt, typ tv o sånt.
    På fredag drar jag o nåra tjejpolare till uallred m vagnar, ska bli så sörens kul!

  • jmmm

    Mikah: nej inget måste Men e ju ganska skönt att ha en större yta att röra sig på när man oftast har lite mer grejjer med om man ligge rpå samma plats en lite längre tid. (har vi känt iallafall)

    Vi ska troligtvis köpa ett dorema reseförtält nu när vi bilar neråt. Tycker de verkar va prisvärda, tror helt ärligt att i princip vilket tält som hade gått sönder i en kastvind o de fastna i nåt "vasst".
    Man får ju tänka lite hur mycket man använder tältet o hur länge man ska ha vagnen o så kan jag känna.
    De dorema tältet vi kolla på har en vattenpelare på 4000 o de flesta andra har 2000 eller möjligtvis 3000.

    ja vart chris o mia är har jag ingen aning, har sett dem för ett tag sen på husvagnsforum vet jag men kan inte minnas när, e inte där så ofta.

  • jmmm

    amarillo, de e vanligare på husbilar eftersom de är vnaligare att de fricampar.
    De är ju främst vid fricamping (eller om man vill stå utan el på cvamping) som de lönar sig.
    Man får helt enkelt räkna på hur mycket ström man gör av med kontra vad en panel kostar. Glöm inte bort o räkna vikten på panelen i din lastvikt.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !