• Fiviva

Hur kan man önska sig ett prematur barn??

Som prematur mamma till två så blir jag så bedrövad och rent ut sagt förbannad på folk som gnäller och klagar över att dom vill ha ut sina bebisar förtidigt.
    Jag förstår att många bara säger det för att dom ont eller har det fysiskt jobbigt.
    Ett talesätt "Nu får h*n ta och komma snart"
    Men det finns även många som rent menar att dom vill ha hjälp med att hitta sätt att få igång fl i v 33-34.
    Jag tycker det är vansinnigt och fruktansvärt okunnigt.

Mycke grundar på ren svartsjuka.. jag hade lätt bytt att gå gravid ha ont och längta efter mitt barn istället för att sitta bredvid en kuvös och kläppa på ett barn fullt med sladdar.
    Men likaväl så blir jag uppriktigt arg på människor som önskar sina egna barn den påfrestningen det "kan" innebära att födas förtidigt pga att dom själv har jobbigt.

Egoistiskt.

• Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??
  • mamma på vift

Jag kan bara hålla med om det du skriver....har många gänger reflekterat över detta när man läser vissa trådar där folk tycker att det är dags för bebis att komma ut trots att det är flera veckor kvar till bf.
    Jag tror att många inte tänker på vad som händer efter att bebisen har kommit ut om de föds för tidigt utan de ser bara att de kommer slippa ha ont eller jobbigt längre, men bebisen är inte redo för världen utanför...att ligga i en kuvös med en massa slangar och doktorer och sköterskor som lyfter och pillar är stressande för en liten bebis. Att inte kunna smälta maten utan att få andningsuppehåll, att bara få höra mammas hjärtslag några få timmar varje dag istället för hela tiden, vem önskar sitt barn något sådant?

Jag är en stolt mamma till en prematur, men kunde jag så skulle jag ge allt för att han skulle ha sluppit den tuffa starten han fick. 

Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • Chili mum

Håller med!
    Har en son som är född i V 34+6

L 041216 & M 060224 & A 090630
  • Danitra

Visst vill man att ens barn ska få en så bra start i livet som möjligt. Men det finns också dom som mår fruktansvärt dåligt av sin graviditet att man känner sig villig att göra vad som helst för att blir fri och slippa ångest, depression och outhärdlig smärta.

• Chili mum

Jag har mått dåligt allt mina graviditeter.
    Men vet ju att det förssvinner när barnet är ute.
    Och har haft samma sak alla gånger.

L 041216 & M 060224 & A 090630
  • Ejnie

Jag tror det bara är ett uttryck för obetänksamhet och längtan efter barnet. Jag förstår att det kan uppröra dem som varit med om för tidiga förlossningar men jag tror itne det ligger något djupare bakom

/En som också önskade att de skulle komma ut och blev igångsatt båda gångerna i v 41/42

och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Underbara ungar

vå fullgågna och en prematur (34+2) och jag önskar att den lilla hade stannat inne i iaf fyra veckor till, men av någon anledning hade han så förbaskat bråttom ut...

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Fiviva
    Ejnie skrev 2010-01-14 23:48:52 följande:
    Jag tror det bara är ett uttryck för obetänksamhet och längtan efter barnet. Jag förstår att det kan uppröra dem som varit med om för tidiga förlossningar men jag tror itne det ligger något djupare bakom /En som också önskade att de skulle komma ut och blev igångsatt båda gångerna i v 41/42
    Tyvärr är det inte så...
    som jag skrev i mitt huvud inlägg. många säger det på skämt, med det finns en del människor som inte skämtar.
    Har disskuterat med en person  igår som vill sättas igång nu i v 34 just pga hon ska slippa ha så ont och graviditest klåda.
    Försökt förklara för henne att det är att chansa rätt rejält att få ut en bebis i denna veckan.
    och ifrågasatte om det var bättre om deras barn låg i kuvus och ev "led" var bättre.
    men hon ansåg att bebisen var klar för det hade  hennes bm sagt.
  • Proletariatet
    Fiviva skrev 2010-01-15 08:08:37 följande:
    Tyvärr är det inte så... som jag skrev i mitt huvud inlägg. många säger det på skämt, med det finns en del människor som inte skämtar. Har disskuterat med en person  igår som vill sättas igång nu i v 34 just pga hon ska slippa ha så ont och graviditest klåda. Försökt förklara för henne att det är att chansa rätt rejält att få ut en bebis i denna veckan. och ifrågasatte om det var bättre om deras barn låg i kuvus och ev "led" var bättre. men hon ansåg att bebisen var klar för det hade  hennes bm sagt.
    Fats alltså det är ju ett sjukdomstillstånd med den där klådan, läkarna sätter ju aldrig igång någon för tidigt om det inte är riktigt befogat. När jag låg inne med min yngsta så snittades min rumskompis i v.35+1 pga att hon var så fruktansvärt rädd för att bebisen skulle dö i magen, som hennes förra gjort, hennes flicka fick sola lite och sen kunde de åka hem. Handlar det om en igångsättning på sjukhus, då ska man lita på läkarna och inte anklaga mamman såsom du gör.

"Chansa rätt rejält att få ut en bebis" i v.34? Oftast går det väl väldigt bra för barn födda den veckan och sjukhusvistelsen brukar väl i regel inte vara så lång.
    Kuvös i v.34 brukar man väl inte heller behöva?
  • Cocco

En prematur önskar jag mig inte men jag hade nog varit rätt glad om han kunnat komma ut en ca 4 veckor tidigare än vad han behagade. L är född v42+1 enligt UL enligt BIM v42+6
    Det är ju inte så att det är komplikationsfritt med barn som går över heller.

Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??