• Kopparkruka

Ska hemspråksundervisning i skolan bekostas av staten?

Vad tycker du?

Jag var hemma hos min svägerska och hennes sambo idag då vi kom in på detta ämne.
    Bör utländska barn få hemspråksundervisning i skolan som staten bekostar?
    Eller är det kanske upp till föräldrarna att tillgodose sina barn kunskaper i hemspråket?

Om ja - tappar man inte fokus på barnens assimilering i samhället och förmågan att tala det svenska språket? Kan det inte bli problem i klassrummet/ på skolgården om barnen inte kan kommunicera med ett gemensamt språk, dvs svenska?

Om nej - svenska barn får ju svenskundervisning både hemma och i skolan, men jag undrar om det i motsatt situation skulle räcka med endast hemundervisning i svenska för de svenska barnen?

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker eftersom jag aldrig tänkt på det förrän idag. Jag läser till lärare och har verksamhetsförlagd utbildning ute i väldigt mångkulturell skola.

Är det rätt att staten betalar skolbarnens hemspråksundervisning, fast att vi vet att yngre barn har mycket lättare för att lära sig nya språk?
    Borde vi kanske ha en bättre fördelning av svenska och utländska barn i skolorna för språkets skull?

Jag talar inte om svenska för invandrare (SFI) som gäller vuxna, utan endast på barn som får hemspråksundervisning i skolan.
    Det är mycket pengar som läggs på denna typ av undervisning!

Vad tycker ni?
    Kom gärna med egna exempel och erfarenheter
    {#lang_emotions_smile}
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 13:15
    Vänligen klicka ej på de knappar som inte har ett alternativ brevid sig när ni röstar. Dessa fyller ingen funktion utan har uppstått pga fel i trådstarten.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska hemspråksundervisning i skolan bekostas av staten?
  • LJF

Jag anser att staten ska stå för kostnaden men tycker även att hemspråks undervisningen bör ligga "efter" ordinarie undervisning så att den inte från tas den undervisningen. Hemspråksundervisning handlar väl som svenskan inte bara om talat språk utan grammatik odyl och sånt är inte säkert att föräldrar hemma har kunskaper nog för att lära ut. 

• Kopparkruka

Intressant idé!
    Det är just det jag befarar, att barnen inte lär sig grammatik osv korrekt i hemmet. Det finns ju bra exempel på svenska föräldrar som inte heller kan lära ut grammatik till sina barn, det har ju ingenting med etnicitet att göra.
    Men finns det inte risk att många barn inte orkar gå på sin hemspråksundervisning efter skolan t ex? Hur förklarar man för barn att i skolan läser vi bara svenska, ditt hemspråk får du läsa efter skolan?

• LJF

Problemet är kanske att tiden inte räcker till, att jag inte tycker att den bör tas av ordinarie skoltid är för att det kan vara nog så svårt med svenska språket att hänga med och att då missa vanliga undervisningen hjälper inte. När jag gick i 4:an hade vi möjlighet att lära oss att spela instrument jag valde klarinett och den speltiden togs av mina ordinarie matte timmar hade matte varit något av mina svagare ämnen hade det varit förödande för inlärningen. Man kanske kan lägga in timmar i undervisningen där alla barn har möjlighet att "välja" ämne och de som villha/behöver (jag vet inte ens om hemspråk är valfritt idag) läser sitt hemspråk. Det största problemet är pengar det skulle behövas mer resurser för att man ska kunna genomföra lämpliga åtgätder med tex mer personal för mindre grupper osv.

Problemet med att svenska föräldrar inte kan lära ut svensk grammatik är ju löst i och med att vi får lära oss det på svensk timmarna i skolan.

• Mamma Bondesson

Ja, jag tycker att det ska bekostas av staten.

Jag läste hemspråk under alla mina år från 4:e klass till sista året på gymnasiet och jag hade aldrig problem med varken assimilering eller problem att tala svenska på skolgården. Är numera bättre på svenska i både tal och skrift än många av mina arbetskollegor, folk tror ofta att jag är svensk för att jag har tagit mig an svenska seder och bruk och pratar utan brytning, är gift med en svensk man, har aldrig tagit någon sorts bidrag under mitt snart 30 åriga liv, har lån på banken, villa och bil som jag betalar av på och har ett jobb som jag får lön från och betalar skatt på. Så jag är verkligen välassimilerad, om jag får säga dte själv,  trots att jag läste hemspråk i väääldigt många år =)

Att det sen skulle ta tid från övrig undervisning förstår jag inte hur du menar. Alla mina hemspråkslektioner var förlagda på håltimmar eller efter att alla andra lektionerna slutat: jag behövde aldrig "offra" en annan lektion för att istället gå på hemspråk. Nu är dte iofs 10 år sen jag hade min senaste lektion så reglerna kring detta kan ju ha ändrats sen dess).

Vidare så är det precis som någon annan påpekat att det är inte bara språket i sig man lär dig. Jag lärde mig förutom själva språket i sig, gramatik, litteratur och geografi. På hemspråksundervisningen så gick vi, när jag precis hade börjat den svenska skolan, igenom svårare hemuppgifter i matte, svenska och annat och redde ut begrepp som var svåra att förstå för mig annars som inte kunde så bra svenska då. Dessutom så hjälpe mig hemspråkslärarinna mig att förstå vissa svenska seder och bruk som annars var svåra att uppfatta för en 12 åring som bara hade syskon och föräldrar att vända sig till som var lika okunniga i området.

Om något så har min hemspråksundervisning bidragit till min assimilering och gjort mig till en bättre svensk medborgare som precis som ni andra har en familj som betalar skatt, en svensk man som betalar skatt och framförallt så har jag vuxit upp till en "svensk kvinna" som betalar skatt. Varför skulle inte jag ha denna rättighet och varför skulle mina framtida barn gå miste om detta och förlora en del av sitt arv bara för att jag kanske inte har kunskapen att ge de detta på fritiden?

Om Lisa Svensson har rätt att få specialundervisning i svenska för att hon har lite svårt för bokstäver och om Sven Svensson har rätt att få stöd i matte för att han har svårt med siffor varför ska då jag bli nekad undervisning i mitt hemspråk?

• LJF

Svärdottern:
    När jag gick i lågstadiet (född -71) fick de som hade hemspråk gå på ordinarie undervisningstimmar men jag hoppas att det är som när du gick.

• Epeemaster

Detta om något är väl en vettig investering! Det är ju en otrolig möjlighet till framtida business om alla i sverige kan flera språk än svenska!

Vi är bara 9,3 miljoner i sverige. En droppe i havet! Ju fler språk vi som nation behärskar, desto fler möjligheter till bra framtida affärer. På just denna punkten bör det inte snålas!!

• ica

Borde räcka under grundskoletiden. Alla invandrare har ju föräldrar som är analfabeter. Utan många är högutbildade och kan lära sina barn modersmålet själva. De jag känner som läst hemspråk i gymnasiet fick alltid höga betyg så det hkjälpte dem vidare. Och sen är det ju kvaliten på deras lärare som är ojämn. Ska samhället betala borde de ha samma kompetens som alla andra lärare inom svenska skolan. En för sina ämnen godkänd lärarutbildning.

• puss

ja, självfallet, då det ligger i samhällets intresse.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Stårschan

Jag avskyr den här frågan, för jag känner mig så kluven. Så jag svarar ja, inom rimlighetens gräns. Om man tänker sig det extrema fantasifallet med ett ensamkommande flyktingbarn från Wales som blir placerat i Bjurholms kommun, så anser jag inte att det är rimligt att den lilla kommunen ska vara skyldig att leta upp en fungerande lärare i kymriska (är det den keltiska dialekten de talat där?) åt det enda barnet.

Bättre lyss till den säng som brast, än aldrig spänna på någon.
  • malachis mamma

Självklart säger jag! Alla barn pratar inte enbart sitt modersmål hemma och svenska lär man sig ändå i skolan och med vänner! Språket är en viktig del av kulturen och tappar man den kan det ställa till problem. barnen riskerar dessutom att bli halvspråkiga istället för tvåspråkiga. föräldrarna är inga lärare!

jag ser det som en del av uppgiften att ta hand om och ge plats åt människor från andra länder med andra språk.

Svar på tråden Ska hemspråksundervisning i skolan bekostas av staten?