• HaltaLotta

Brio Primo - den där bågen?????

Har fått låna ett babyskydd, Brio Primo. Nu ser jag att den där bågen som ska sitta upp mot bilens säte  saknas.... Kan man använda det ändå, basenheten, utan den där bågen?

Om man jämför med aktas babyskydd med bas menar jag, dom har ju ingen sån båge som ska hindra att skyddet åker upp liksom.....

Bebis på gång, BF 2/2 -2010, 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Svar på tråden Brio Primo - den där bågen?????
  • HaltaLotta

Ingen som vet? Eller har en aning....
    Dom vi lånat babyskyddet av har tydligen aldrig använt den där bågen, och när jag läser om babyskyddet på brios hemsida så såt det att bågens funktion är för att hindra skyddet just att åka upp i bilens sätesrygg.....

• Emlak

Har en Prio men vet inte vilken båge du menar...
    Vi har inte någon bas i bilen och de funkar lika bra att spänna fast barnstolen som den är i bilen..

• HaltaLotta
    Emlak skrev 2010-01-16 10:04:02 följande:
    Har en Prio men vet inte vilken båge du menar... Vi har inte någon bas i bilen och de funkar lika bra att spänna fast barnstolen som den är i bilen..
    Jaaa okej. Jo på själva basen så sitter dels ett stödben som ska ner i golvet (som på alla basenheter till babyskydd) sen är det en annan båge också, som liksom slitter uppemot bilsätets rygg.....det är DEN bågen som saknas.....
  • Lantani

Jag tycker det låter väldigt konstigt att den bågen är borta. Har inte själv brios babyskydd, men har tittat lite på det i affären.
    Jag skulle inte våga använda en bilstol som inte är komplett.

• HaltaLotta
    Lantani skrev 2010-01-16 10:26:10 följande:
    Jag tycker det låter väldigt konstigt att den bågen är borta. Har inte själv brios babyskydd, men har tittat lite på det i affären.Jag skulle inte våga använda en bilstol som inte är komplett.
    Nääää jag vet. Fast eftersom den kan användas utan bas också och den funktionen inte alls finns då så borde ju det vara säkert ändå...... ska se om jag hittar nån kundtjänstmail till brio..... så kan jag ju fråga dom....

Att den är borta är att den försvunnit, den är ju avtagbar och sitter inte fast utan man sätter i den själv i två hål.
  • Lantani
    HaltaLotta skrev 2010-01-16 10:43:23 följande:
    Nääää jag vet. Fast eftersom den kan användas utan bas också och den funktionen inte alls finns då så borde ju det vara säkert ändå...... ska se om jag hittar nån kundtjänstmail till brio..... så kan jag ju fråga dom.... Att den är borta är att den försvunnit, den är ju avtagbar och sitter inte fast utan man sätter i den själv i två hål.
    Fast det kan jag inte hålla med om, när basen används så sitter ju bältet fast i själva basen (som in detta fall inte är helt komplett), medans när man bara anbvänder bilstolen, så sätter man fast bilstolen med bilens bälte.

www.brio.fi/NR/rdonlyres/C8AAABED-7DE9-4F22-832C-04C084FEF0E6/2373/BRIOPrimoBase.pdf

Här har du manualen för basen, där kanske står något om just bågen.
  • Miss Lau

Jag tycker du ska ringa Brio och fråga. Vi hade också en Brio primo med bas som vi fäste med isofix och egentligen kändes det inte som att den bågen hade någon funktion. Men å andra sidan borde den ju fylla något annars hade den väl inte varit där

Men ring och fråga, och meddela gärna vad du får för svar.

• Lantani
    Miss Lau skrev 2010-01-16 11:28:45 följande:
    Jag tycker du ska ringa Brio och fråga. Vi hade också en Brio primo med bas som vi fäste med isofix och egentligen kändes det inte som att den bågen hade någon funktion. Men å andra sidan borde den ju fylla något annars hade den väl inte varit där Men ring och fråga, och meddela gärna vad du får för svar.
    Gillade ni det babyskyddet?
  • Miss Lau
    Lantani skrev 2010-01-16 11:37:20 följande:
    Gillade ni det babyskyddet?
    Ja, vi var supernöjda!

Vi valde Brio dels för att det har isofix och dels för att det är lite mindre och smidigare än de andra. Visserligen innebär det att bebisen antagligen växer ur det tidigare men man bör ju ändå byta till en "riktig" stol när bebisen klarar det.
  • Lantani
    Miss Lau skrev 2010-01-16 11:39:44 följande:
    Ja, vi var supernöjda! Vi valde Brio dels för att det har isofix och dels för att det är lite mindre och smidigare än de andra. Visserligen innebär det att bebisen antagligen växer ur det tidigare men man bör ju ändå byta till en "riktig" stol när bebisen klarar det.
    Roligt att höra :) Väntar nr 2 i augutsi och till sonen hade vi aktas logico skydd och vi var supernöjda med de, men det hade varit bra med ett lite mindre skydd, med tanke på att vi bytte stol till sonen när han var 5 månader, så kommer vi nog byta ganska tidigt denna gången också.  Sen tycker jag också det verkar smidigt med isofix.
  • Bianca715

Bågen är bara ett sparkskydd, så använd stolen du.

• HaltaLotta
    Bianca715 skrev 2010-01-17 09:56:14 följande:
    Bågen är bara ett sparkskydd, så använd stolen du.
    Nej den är INTE ett sparkskydd!

Den har en funktion och stolen är INTE godkänd att användas utan den stödplattan - har ringt och kollat! Då får man använda stolen utan bas, men det kan inte vi för våra bilbälten är för korta!
Svar på tråden Brio Primo - den där bågen?????