• AHöst

USA tråden!

ok, ska se om jag kan kopiera vad jag skrev i den andra:

RQL skrev 2010-01-16 06:22:27 följande:

Jag kanske missar nagot har, men ditt forsakringsbolag lagger val inte till bebisen automatiskt.  Du maste tala om for dem att bebisen kommer sa den blir tackt de forsta 30 dagarna. Det ar sedan den forsakringsinformationen du maste ge till sjukhuset nu. Det ar den de fragar efter. 

Forsakringsbolaget vet ju inte om du tanker anvanda dem eller en annan forsakring till bebisen savida du inte talar om det for dem.

Om inte sa far ni dels betala kostnader for bebisen under forlossningen, kostnader for bebisens dagar pa sjukuhuset etc. Det kommer alltsa inte din forsakring att betala nu om du inte ser till att bebisen ar pa din forsakring de dar forsta 30 dagarna. Bebisen ses som sin egen person nar det kommer till sjukhus, lakare och lakemedel.

Aven om det ar lag pa det sa vet ju inte sjukhuset vart de ska skicka rakningen om du inte ger dem informationen. Om du sager att bebisen inte har nagon forsakring sa kommer de troligtvis att skicka rakningen till er och inte till ett forsakringsbolag eftersom du inte gett dem ett forsakringsbolag.
    charly1 skrev 2010-01-16 04:52:34 följande:
    Jag har varit på bio och sett the Lovely Bones. Superbra, men så jäkla sorglig! Hade ont i magen när jag gick därifrån och undrade i mitt stilla sinne varför jag skaffat barn för fy farao om något skulle hända honom. Hur skulle man överleva? Ångrar nästan att jag såg filmen.
    Vad modig du ar! Jag och maken lyckades ga och se The Changeling som forsta film vi sag pa bio efter vi fatt Henry. Hur korkad far man vara! Jag tror inte jag klarar av The Lovely Bones. Boken var jobbig nog.
  • AHöst

ok, och nu till det jag skulle fraga om:

Jag brukade fa flyg mil genom vart kredit kort genom NWA. Men det har helt andrats nu.
    Nagon som har nagot tips pa kreditkort utan avgifter som ger mil man kan anvanda pa SAS och Continental?
  • AHöst
    julmusten skrev 2010-01-16 14:14:58 följande:
    Kostar AMEX nagot?? Dar far man ju annars poang man kan anvanda mot vad som helst typ. Gar det inte att googla credit card och eurobonus points eller nat sant?? Nu skall jag se om dotera vill ata lite frukost. Hon har spenderat storre delen av morgonen inne i varat sovrum. Hon gosar lite med pappa, sjunger lite, och tittar lite pa TV. Det ar lite gulligt faktiskt. Vet inte hur gulligt min man tycker det ar, men det skiter jag i!!
    Korten kopplade till Eurobonus enligt Eurobonus sidan verkar vara for de som bor i SKandinavien. Amex ar kanske ett alternativ. Men jag har for mig manga stallen inte tar Amex och eftersom sa vi har det nu sa anvander vi kortet med flygmilen till alla vara kostnader. Sa helst skulle det vara ett VISA eller Mastercard. 
  • AHöst

Tack Evaoregon. Det lutar at ett Chase Saphire tror jag. 

• AHöst
    RQL skrev 2010-01-17 03:08:10 följande:
    Kanske jag som uttrycker mig klumpigt...eller sa funkar det olika mellan forsakringsbolagen. Jag har kollat med Oxford vid 2 tillfallen och de sager att jag inte behover gora nagot eftersom jag redan ar godkand for HELA forlossningen (bade min del och bebisens del ingar i den 'plan" vi har) pa Mount Sinai, pa samma satt som sjukhuset anmalde mig som forlossningspatient sa skoter de det har. Sjukhuset meddelar dem nar bebisen ar fodd och sedan tar de hand om kostnaderna i 30 dagar fran den dagen bebisen ar fodd. Jag behover inte fylla i nagot sager bade Oxford och sjukhuset. Enligt Oxford laggs aldrig bebisen till pa min forsakring under de 30 dagarna. De helt enkelt bara tar kostnaderna som uppstar for bebisen i 30 dagar. Darefter sa lagger man till bebisen om det ar det som anmals alternativt tecknar en separat forsakring. Sjukhuset vet ju att jag har Oxford for mig men inget separat for bebisen, sa se kommer automatiskt att fakrurera Oxford sa de. Allt jag ar ansvarig for att betala ar visst en copay pa $150, och den sager sjukhuset att de skickar rakning pa efter forlossning. Vad jag forstar verkar jag ha en ganska generos forsakring som tacker t.o.m transport till sjukhuset om jag skickar in en 'claim' och jag har inga copays for nagon av de lakarbesok som jag gatt pa heller. Att jag sedan har en arbetsgivare som ar for snal for att lata oss lagga till familjemedlemmar ar ju egentligen det stora problemet....
    Vad bra! Jag hangde inte med pa att du haft den diskussionen med sjukhuset!
  • AHöst
    RQL skrev 2010-01-17 03:30:44 följande:
    Chase har aven Continental Airlines Credit Card och Debit Card. Vet dock ej om det ar arsavgift pa kreditkortet?...inte pa debit card i alla fall De poangen kan du ju anvanda pa alla Star Alliance partners (inkl. SAS, United, US Airways, m.fl)
    Ja, jag kollade de ocksa, men man verkar inte fa fler flygmil sa darfor funderar ja pa Saphire. Men det ar val sakert nagot i det finstilta! Annars kanns det ju mer flexibelt att kunna anvanda milen till vad som helst. Det ar sa himla svart att lista ut och inte har jag egentligen tid att pyssla. Jag var sa nojd med vart NWA som det var innan det blev Delta!
  • AHöst

Bea, Grattis!!

Rhino, vad skont att Luke blev battre fort! Det verkar ju anda vara nagot som gar tycker jag. Folk verkar ha en 24 - 48 h bug till hoger och vanster.
    Jag var sa himla trott innan att jag somnad emed Henry. Sa nu ar jag vaken nu istallet! Blah! Far val ga och lagga mig. Hade ju tankt masa mig till yoga imorgon. Det behovs verkligen!
    Ah, nu later det som Henry vaknar till. Hoppas han somnar om....
  • AHöst

Sa deprimerande. Kommer tillbaka sa ar det ingen som skrivit. Det ar val ett tecken om nagot pa att jag inte sovit tillrackligt.

Henry vaknade sa klart. Han ar pa en valling kick anda sedan vi slutade nattamma och han vill ha en flaska mitt i natten ocksa. Det var ju substitutet och jag tankte val att det skulle bli sa har. Nu far vi val se om vi kan vanda det ocksa. Men han har precis fatt mitt daliga sovande. Till och med tiden pa natten han vaknar!
    Jag ar i en sadan Januari funk. Behover verkligen bryta det med pa nagot satt. 
    Det blir ingen Sverige resa planerad annu. Maken tror inte att hans jobb kommer att finnas kvar nar de slutar i April. Hur det ska ga vet jag inte. Som tur ar sa far jag en loneforhojning just da tror jag. Att jag sedan ar uttrakad pa mitt jobb ar en annan femma. Har ju jobb i alla fall. Folk runt oss forlorar sina jobb till hoger och vanster.
    Ok, nu ska jag sluta gnalla. Lite kaffe och en yoga klass sa kanske livet ser annorlunda ut!
  • AHöst
    Rhino skrev 2010-01-17 18:48:34 följande:
    Ahöst: Tyvärr var Luke uppe inatt och yrande omkring (med feber). Helt loopy var han och det verkade nästan som om han gick i sömnen. "Jag vill ha den" sa han och pekade på pappas getskägg. "Var är gubben?" ville han också veta. Och det verkade som om han faktiskt såg något, för jag frågade "vem och var" och Luke svarade att han suttit bredvid honom, osv. Skitmysko. Men han har i alla fall inte spytt något mer... Trist med januari-funk. Du får måla om eller något hemma... Något nytt och refreshing! Sweden: Ja, nu verkar det inte som om det handlar om "otur" längre. Jag tycker ni ska ta ett till läkaren och be honom kolla upp det. Någon parasit? Jag har ingen aning om vad det kan tänkas vara, men inte sjutton kan en familj vara magsjuk så mycket som ni endast för att de "åker på allt som går".
    Lite laskigt, Rhino! Han gar inte i somne annars? Det gjorde jag hej vilt nar jag var liten.
    Jag hoppas pa att fa stadat, jobbat och organiserat lite ostort imorgon hjalper med funken. Kaffe och yoga hjalpte lite i alla fall!
  • AHöst
    RQL skrev 2010-01-17 20:39:13 följande:
    Tack Kitty. Ja, det ar verkligen en djungel bland alla regler och fotnoter i forsakringsvalrden. Fy fan sager jag bara! (ursakta spraket!). Jag ska fodda om 32 dagar och har verkligen inte lust, ork eller motivation for att halla pa med det har. Det enda jag har lyckats komma fram till ar vi inte har rad med nagon av de vanliga forsakringsbolagen. Sa vi hoppas (och nastan raknar med) att Child Health Plus blir losningen for oss. Den ar ju pa nagot satt via NYS Social Services, sa de kan ju inte neka en helt...darimot ar fragan hur dyrt det blir. Det baseras pa ju pa hushallets inkomst osv. och aven om jag neligt deras tabeller tjanar for mycket sa ska det finnas nagot alternativ eftresom det ar statligt. Men man kan inte soka forran bebisen ar fodd. Man kan inte ens foranmala eller nagot och det kunde inte ge mig en 'estimate' pa vad det skulle kunna kosta mig. Sa det ar bara vanta som galler....
    Billy trodde inte att en forsakring genom Child Health Plus eller vad det nu hette skulle kosta mer an kanske $400 aven om ni tjanar "for mycket". Sa vi far val hoppas han har ratt! Men han ar ju inte helt insatt. Men om han kanske kan slussa dig till ratt stalle vad det lider sa kontakta honom. 
Svar på tråden USA tråden!