• Svea83

USA tråden!

jiipi76 skrev 2012-09-20 16:51:46 följande:
    Hejsan! Vi åker till USA med vår 7 månaders dotter och ska stanna där i ett halvår. Jag kan inte så mkt om barnmat i USa så jag undrar vad det finns för olika bröstmjölkersättningar. Här hemma brukar vi ge SEmper till vår dotter med det verkar som att det inte finns i USA. Mycket tacksam för era svar!

Jag ger sonen enfamil... Ganska dyrt men rekommenderat av läkaren så värt det så klart! Finns i newborn, infant och toddler tror jag. Min son är 6 mån och har haft det sen födseln
  • Svea83

Jag registrerade sonen på konsulatet i ny och var tvungen att åka dit med honom (bor i Nj).

• Svea83

Passet vet jag inte. Min son har amerikanskt pass så har inte behövt fixa svenskt... Vill passa på att fråga ni som har barn i usa som flyger till Sverige då och då... Någon som flygt och använt dem spädbarns sängarna man kan beställa? Kan babyn verkligen sova eller kommer detta bli en extremt jobbig resa?? :) min son är 9 mån och ska åka hem och hälsa på snart för första ggn... Tips tack, är lite nervös :)

• Svea83
    yndra skrev 2013-01-02 03:57:33 följande:
    Nar vi flog i juli sa hade jag en babycot eller vad de dar sangarna heter, min lilla var 3 manader da och det funkade jattebra, hon sov som en gris! Vet dock inte hur langt upp i aldrarna man anvander dem for det finns val en viktgrans. Jag ska flyga hem pa besok i slutet av Feb, min lilla ar 10 manader da och jag tror inte hon kommer vilja anvanda en sadan sang da. Jag kommer boka eget sate till henne den langa flygresan, anslutnings planen far hon sitta i mitt kna. Men langflyget kan det vara skont att ha henne i eget sate, iaf vid matning och sovning.

Jag flyger dock sjalv med henne och stora sonen, 7 ar, dessutom ar jag da gravid i 7e manaden sa jag raknar med en resa utan like! Overlever jag det klarar jag allt! Men bada ungarna har flygit mkt sa det ska nog ga...

Oj! Då ska jag sluta klaga ;) på Lufthansa kan dem ligga i en baby cot tills dem är 13 kg så tänkte prova det. Hur tar du dig runt på flygplatsen med väskor och två barn?!
  • Svea83
    yndra skrev 2013-01-02 07:07:05 följande:
    Vaskorna pa en sadan bagagevagn, lillan i sulky och 7 aringen mutas med choklad! Ser till att vara i good tid pa flygplatsen och mycket mycket talamod Sulkyn ar livraddaren vid mellanlandningarna!

Okej vad bra! Visste inte att man fick ta med sig sulky!
  • Svea83

Hoppar in här med en skattefråga :) man måste väl bara betala skatt i usa om man bor här och utskriven ut Sverige? Föstår verkligen inget av detta... Man måste väl inte skatta i Sverige också?

Har ingen inkomst i Sverige förutom CSN som jag hade i några år men tror inte man skattar det nånstans?

• Svea83
    yndra skrev 2013-02-17 08:06:28 följande:
    Ar du utskriven fran Sverige betalar du bara skatt i USA!

Tack! Efter snart 7 år här så försöker jag fortfarande lära mig skattesystemet ;)
  • Svea83
    evaoregon skrev 2013-02-17 16:05:30 följande:
    Har du inte deklarerat och betalt in skatt under den tiden????  

jo det är klart jag har :) deklarerar tillsammans med maken, men har bara haft inkomst här i usa så visste inte riktigt hur det funkade med dubbelbeskattning... Skattesystemet här tycker jag är riktigt krångligt och varje år får man reda på nåt nytt...
  • Svea83

Någon som vet hur det funkar med CSN? Det är väl inte skattat i varken Sverige eller usa? Måste man rapportera det till IRS?

• Svea83

Ska passa på att fråga om FBAR också... Den måste man väl bara fylla i om man haft mer än $10,000 nån gång under året annars inte? Bara haft CSN så vet inte om det räknas... Pust, blir ett till samtal till IRS imorgon :)

Svar på tråden USA tråden!