Inlägg från: Emmelinan |Visa alla inlägg
  • Emmelinan

USA tråden!

Hej hej! Jag bor i Boston med min amerikanske man! =) Vi väntar nu vårt första barn! =) En snabb fråga, pratar ni svenska med era barn och pratar de svenska tillbaka?

• Emmelinan
    Sweden skrev 2010-09-17 13:09:40 följande:
    Happy Friday!!

Emmelinan - Valkommen till traden! Hur lange har du bott i Boston? Jag pratar svenska med mina barn, de ar  2 ar och pratar inte sadar jattemycket an men de sager fler ord pa svenska an pa engelska nar de ar med mig.
    Tack! =)

Jag var au pair i Boston för 11 år sedan, träffade då min nuvarande man. Bodde i Boston i 2 år men flyttade tillbaka till Sverige pga brist på arbetstillstånd osv. Jag bodde hemma i Sverige i hela 5 år (med årliga besök till Boston), men eftersom jag och mannen fortsatte hålla ihop tog vid tag i saken och jag flyttade tillbaka för snart 4 år sedan, pluggade, tog examen och gifte mig. =) och nu rullar alltså allting på. =)

Jag känner det väldigt viktigt för mig att föra mitt eget språk vidare till mitt/mina barn! Därför planerar jag vara väldigt konsekvent med att prata svenska, men det kanske är lättare sagt än gjort? ;o) Därför jag spekulerar lite i hur ni andra gör. =)
  • Emmelinan

Tack alla! Vilken gullig tråd (gillar att bli välkomnad! =))! Jag har läst alla (?) presentationstrådar som länkats till här men ser inte någon annan som är bosatt i Boston. Är det någon annan här som bor där (får bli "där" för tillfället eftersom jag är i Sverige och hälsar på i några veckor). =)

• Emmelinan

Jag hoppas och tror att jag ska kunna vara ganska konsekvent i min svenska. Jag pratar svenska med min hund (som jag tog med mig från Sverige) och har en del svenska (och norska) kompisar i Boston som jag ju pratar svenska med, så jag är rätt van vid att byta språk mellan meningar. ;o) Sen hoppas jag oxå att de svenska vännerna kan vara till hjälp vad gäller det svenska språket till barnet. =)

• Emmelinan

Nagon som har tips pa bra barnvagnar har i USA? Jag ar inte sa insatt, kan egentligen bara emmaljunga och brio och de finns ju inte har. Kanner mig ganska virrig i barnvagns-djungeln... =P

• Emmelinan
    southernbelle skrev 2010-11-01 02:22:35 följande:
    Jag är barnvagns fantast! Vad och vart skall du andvända din vagn till? Ett eller flera barn? Vilka egenskaper letar du efter i en barnvagn?
    Jag älskar bugaboo vagnarna, men så bor jg i en stor stad och är beroende av en smidig vagn. Bodde jag i bergen skulle jag inte ha en bugaboo tex. Jag har en bumbleride syson vagn och älskar den!
    Oj, jag vad letar jag efter... haha. Manga egenskaper i en och samma simpla vagn. =) Vi bor litet an sa lange sa den maste vara latt-tymplig och latt att falla ihopa. Jag vill garna ha bade sitt- och liggdel. Jag hade spanat in en san dar vagn som har en sitt del och en extra ram som klickar fast bilbarnstolen i. Tyckte det lat smidigt! Men det ar tydligen inte bra for baby-ryggar... Sa nu letar jag vagn som har bade ligg- och sittdel, dar man helst kan klicka fast aven en bilbarnstol. Har hittat EN sadan namligen som lat valdigt smart (The First Years S630 Wave Stroller), men har ingen ANING om vad det har ar for marke eller om den anses vara bra. Den ar ju betydligt billigare an en bugaboo (som jag oxa spanat in som verkar vara himla praktisk!)...

All hjalp och tankar mottages tacksamt! =)
  • Emmelinan

Vantar forsta barnet sa kanske det later som en korkad fraga... men forestaller mig en nyfodd bebis i en bilbarnstol som ganska obekvamt... Sjalvfallet anvands dessa stolar nar man maste, men ar det bra att anvanda vid fler tillfallen an i bilen den allra forsta tiden?

Svar på tråden USA tråden!