Inlägg från: TillFlorida |Visa alla inlägg
  • TillFlorida

USA tråden!

Chicory fairy: Ett tips är att Whole foods är ett jämförelsevis dyrt ställe att handla på. De fokuserar på "organic" food, d.v.s. motvarande krav-märkta produkter, ekologisk mat etc. De har säkert bra mat där, men du betalar mycker mer än i en vanlig matvarubutik.

• TillFlorida
    Mamasnest skrev 2012-01-27 13:35:36 följande:
    Måste man inte ha fast uppehållstillstånd för att läsa på Universitet i Sverige?! Och det får man väl inte förrän efter ett par år här?! Inte säker på detta, men jag har hört det.    
    Det duger bra med uppehållstillsånd även om det inte är ett permanent sådant för att läsa gratis på Universitet i Sverige (Så länge tillståndet inte utfärdats för studer [Då måste man betala], vilket det inte skulle vara för din man). Man kan dock inte få pengar från CSN förrän man har permanent uppehållstillstånd. Min fru har läst hela sin masters här i Sverige utan att betala något och hon får inte permanent uppehållstllstånd förrän på tisdag.

• TillFlorida

Jag immigrarade på ett CR-1 visa för ett par veckor sedan och tänkte dela med mig av mina erfarenheter dessa första veckor.

Point of Entry.
    Immigrationen gick smärtfritt. Jag lämnade fram mott paket, togs till ett annat rum där de tog mina fingeravtryck (höger pekfinger i bläck. Jag fick sätta min signatur under avtrycket på pappret också). Jag fick verifiera adressen jag skulle bo på etc. Sedan stämplade de mitt visa och det var det. Välkommen till USA.

Social Security Number.
    Jag ville få tag på nummret så fort som möjligt för att kunna ta körkort. Efter en vecka gick jag till Social Security Office och stod i kö väldigt länge (Det var kö ut på gatan). Jag fick veta att jag var tvungen att vänta på att kortet skulle komma i posten, men av någon anledning fick jag i alla fall ut ett papper med signaturer och stämplar som visade mitt nummer. Det pappret fungerade som bevis för SSN när jag tog körkort senare. Mitt SS-card kom i posten någon vecka senare.

Körkort.
    Jag laddade hem en pdf-fil från Florida DMV's website. Den innehöll allt jag behövde veta för att plugga till teoridelen (www.flhsmv.gov/handbooks/EnglishDriverHandbook.pdf) Teoridelen var ganska lik de svenska reglera, men det fanns tillräckligt många skillnader för att det skulle vara ett problem om jag inte pluggat några timmar. Det var ju ca 10 år sedan jag tog mitt svenska körkort också. Provet togs på pekskärm med "multiple choise". 4 alternativ för varje fråga. Det praktiska körprovet var löjligt enkelt. Vi kom aldrig ut på någon riktig väg. Hela provet utfördes på parkeringsplatsen utanför kontoret och på en otraffikerad gata mitt emot parkeringsplatsen (Parkera i parkeringsficka, backa, bromsa säkert, tree-point-turn, stanna för stopskylt, blinka vid svängar, jag tror det var allt).
    Jag fick ett papper på att jag hade körkort utskrivet direkt, men det faktiska kortet kom inte förrän efter ca en vecka. Titta på den aktuella statens hemsida för DMV för att ta reda på vilka dokument du behöver ta med dig när du skall ta körkort. förutom SSN var jag tungen att ha med två olika dokument som visade vår adress (Räkningar adresserade till mig till vår adress i USA). Då jag inte hade fått mitt riktiga green card ännu och mitt temporära (Det stämplade visat i passet) gällde mindre än ett år (Ett år från då det stämplades), fick jag bara ett körkort med en giltighetstid på ett år. Om man väntar tills man har fått sitt green card med en giltighetstid på två år så antar jag att man får ett körkort med normal giltighetstid (6 år).

Green card.
    Jag har inte fått det faktiska kortet utskickat ännu trots att jag immigrerade för över en månad sedan. Det borde dock komma snart.

Nu skall vi åter till Sverige ett par månader för att knyta ihop lösa trådar..

• TillFlorida
    yndra skrev 2012-03-30 16:24:48 följande:
    Hur länge fick du vänta på en intervju tid efter att du skickat in de sista papprena till NVC?
    Vi sokte medan man fortfarande kunde anvanda DCF diekt via ambassaden sa det gar nog inte att jamfora. Hela var process tog 2 manader fran det att vi skickade in de forsta pappren till vi fick visat i passet.
  • TillFlorida

Angående kreditkort så kan man skaffa sig ett secured credit card för att börja bygga sin kreditvärdighet i USA. Kreditkortsbolaget håller en summa som säkerhet som man får tillbaka efter ett tag. De är lätta att få.

captl1.co/Sb8gtk

• TillFlorida

Deklarerade just för första gången i USA. Wow det var komplicerat. Jag gick till H/R Block och betalade för att få hjälp och det behövdes detta första år. Nästa år kan jag nog göra det själv med turbotax då jag bara har inkomst i USA då, inte har Svensk inkomst som skall exkluderas  konsultinkomster (1099) kombinerat med vanlig lön (W2) och inte har utländska bankkonton som har haft över $10000 någon gång under året (Blanketten för detta heter FBAR). Jag trodde det skulle vara komplicerat, men inte fullt så illa som det var. Det tog nästa tre timmar att fylla i alla blanketter (För henne att fylla i dom på datorn). Vi valde också att deklarera tillsammans (joint filing) så min frus Svensk inkomster (Adress till arbetsgivare), svenska bankkonton (Högsta saldo under året) etc behövde också redovisas.

• TillFlorida
    evaoregon skrev 2013-02-17 16:54:40 följande:
    Om du haft mer än $ 10 000 på kontot under året.  

The aggregate value of all foreign financial accounts exceeded $10,000 at any time during the calendar year to be reported.
    Det verkade dock som om jag inte behövde en FBAR för pensionskontona. Jag tror de räknades under någon annan regel där gränsen gick vid $50000. Det verkar som om det är omöjligt att flytta över mitt svenska pensionssparande till min 403b eller till en IRA (Jag har inte forskat så mycket om detta ännu). Men om jag inte behöver redovisa dom på skatten framöver så kan de få ligga kvar i Sverige.
  • TillFlorida

Jag håller utkik på nätet inför black friday. Just nu är det tex rea på tvättmaskiner andra vitvaror på flera av de större kedjorna.

• TillFlorida

Nu när vi är inne på 2014 så börjar jag titta lite på deklarationsformulären.

Hur har ni andra redovisat era pensionskonton i Sverige (hos t.ex. AMF) Om värdet har gått upp, måste man skatta för det i USA (Det är nog 30 år till några pengar börjar betalas ut och jag sätter inte in några pengar i Sverige längre)

Skickar ni andra in FBAR för att redovisa era pensionstillgångar om era Svenska tillgångar överstiger 10000 dollar?

• TillFlorida
    yndra skrev 2014-01-23 23:53:23 följande:

Jag har inte ens tankt pa pensions pengarna fran sverige. Jag har aldrig haft eget sparande utan bara de stackars kronorna som jag laser om i det roda kuvertet varje ar. Maste man alltsa redovisa de pengarna nu? Det ar ju inga pengar man har tillgang till pa manga manga ar.
    Jag tror (har inte fått klarhet i detta än) att det bara är privat pensionssparande som i så fall behöver redovisas och då bara om dina Svenska tillgångar (Privat pensionssparande och bankkonton mm) överstiger 10000 dollar. Då måste man redovisa samtliga Svenska konton.
  • TillFlorida

Jag har min deklaration klar och väntar bara på förhandlignarna mellan Sverige och USA om tjäsntepension måste redovisas som utländskt konto eller ej samt om ökat värde på tjänstepensionen måste bekattas i USA varje år trots att inga pengar tas ur pensionskontot (30 år till pensionen för min del)

• TillFlorida
    yndra skrev 2014-02-16 07:29:11 följande:
    Oh hoppas inte det behover redovisas. Jag har inte ens mitt roda kuvert kvar sa jag vet inte hur manga eller hur fa kronor jag har. Inte ar det manga!
    Hall oss uppdaterade!!
    Jag är ganska säker på att den statliga pesnionen inte behöver redovisas. Vad jag är mindre säker på är premiepensionen och eventuellt privat pensionssparande. De svar jag fått än så länge lutar åt att det förhoppningsvis inte skall rapporteras enligt FACTA, men jag är inte säker (Mellanstatliga förhandligar pågår tydligen). Kanske någon annan här på forumet vet hur det fungerar. Har någon annan redovisat sina Svenska pensionstillgångar på era Amerikanska deklarationer?
  • TillFlorida
    Detta är inte "legal advice". Jag är inte en advokat ock kan mycket väl ha fel men jag har fått lite mer klarhetsedan jog skrev senast.

Jag fick detta svar från AMF om huruvida de skickade uppgifter till USA angående pension.

"FATCA blev lag i USA i mars 2010 och syftar till att försvåra skatteflykt för personer som är skattskyldiga i USA, d.v.s. amerikanska medborgare som bor utomlands och amerikanska invånare.

Svenska bolag måste rapportera årlig information om amerikanskt ägda tillgångar och förvissa sig om att deras motparter uppfyller regelverkets krav. Annars måste bolagen innehålla källskatt. Finansdepartementet är nu inne i slutförhandlingar med IRS om att istället tillåta bolagen att rapportera till Skatteverket. I dagsläget är dock pensionsförsäkringar undantagna."

Bara för att pengarna inte redovisas till IRS betyder inte att de inte måste skattas i USA, men det verkar som om man inte behöver det om man inte fortsätter sätta in pengar i Svensk pension efter att man flyttat till USA. Jag hittade en passage i dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och USA som finns att läsa här
    data.riksdagen.se/dokumentstatus/sfs-1994-1617/html 

Article 19
    Subject to the provisions of Article 20 (Government service) and of paragraph 2 of this Article, pensions and other similar remuneration in consideration of past employment and annuities derived and beneficially owned by a resident of a Contracting State shall be taxable only in that Contracting State.
    ...contributions were paid by, or on behalf of, such individual to such arrangement before he became a resident of the first-mentioned State...

• TillFlorida

Klippte kanske lite hårt i artikel 19 där...

Article 19

Pensions and annuities
    1. Subject to the provisions of Article 20 (Government service) and of paragraph 2 of this Article, pensions and other similar remuneration in consideration of past employment and annuities derived and beneficially owned by a resident of a Contracting State shall be taxable only in that Contracting State.
    2. Notwithstanding the provisions of paragraph 2 of Article 20, pensions (including the Swedish "allmän tilläggspension") and other benefits paid out under provisions of the social security or similar legislation of a Contracting State to a resident of the other Contracting State or a citizen of the United States shall be taxable only in the first-mentioned State.
    3. The term "annuities" as used in this Article means a stated sum paid periodically at stated times during life or during a specified or ascertainable number of years, under an obligation to make the payments in return for adequate and full consideration (other than services rendered or to be rendered).
    4. a) In determining the taxable income of an individual who renders personal services and who is a resident of a Contracting State but not a national of that State, contributions paid by, or on behalf of, such individual to a pension or other retirement arrangement that is established and maintained and recognized for tax purposes in the other Contracting State shall be treated in the same way for tax purposes in the first-mentioned State as a contribution paid to a pension or other retirement arrangement that is established and maintained and recognized for tax purposes in that first- mentioned State, provided that:

(i) contributions were paid by, or on behalf of, such individual to such arrangement before he became a resident of the first-mentioned State; and

(ii) the competent authority of the first-mentioned State agrees that the pension or other retirement arrangement generally corresponds to a pension or other retirement arrangement recognized for tax purposes by that State.

b) A pension or other retirement arrangement is recognized for tax purposes in a State if the contributions to the arrangement would qualify for tax relief in that State.
  • TillFlorida

Orelaterat till föregående inlägg, men intressant i alla fall...

Jag mailade ambassaden i Washington för att fråga om jag behövde ha ett Svensk pass med mig om jag reste till Sverige (Vilket jag trodde att man behövde).

Fråga:
    Enligt följande länk _kräver_ USA att man reser in och ut ur USA på sitt Amerikanska pass och Sverige "förväntar sig" sig att man använder sitt Svenska pass på besök i Sverige. Hur skall man tolka "förväntar sig" i detta fall. Är det lagligt/möjligt att besöka Sverige på Amerikanskt pass om man även är Svensk medborgare?

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/New-York/Service-till-svenska-medborgare/Passansokan-och-namnanmalan/Att-resa-med-tva-eller-flera-pass/

S
    var från ambasaden:

Svensk gränspolis föredrar att du reser in i Sverige på ditt svenska pass men de kommer inte att neka dig inträde om du kommer på ditt amerikanska pass

Kom ihåg att om du reser in i USA [Här menade de nog Sverige]  så kan du tekniskt sätt bara stanna i 90 dagar som amerikansk medborgare.

• TillFlorida

Lite mer om körkort

www.dmv.org/ca-california/apply-license.php

www.dmv.ca.gov/portal/dmv/&urile=wcm:path:/dmv_content_en/dmv/pubs/brochures/fast_facts/ffdl05

Att bygga en credit score kan ta så lång tid att det inte är meningsfullt för er. Något år skulle jag tro i alla fall. I och med att ni inte kommer ha ett huslån, billån eller liknande kan det ta längre tid alternativt inte gå alls. En credit score är baserat på betalningshistoriken på dina lån tillsammans med data om huruvida du varit sen med att betala, hur mycket av dina krediter du utnyttjar mm.  

Ett alternativ om ni vill ha ett Amerikanskt kreditkort är så kallade secured credit cards. Man kan då få en "kredit" som motsvarar en deposition man betalat in. När man haft kortet ett tag och bevisat att man kan betala av i tid får man tillbaka sin deposition.
    www.capitalone.com/credit-cards/secured-mastercard/

Svar på tråden USA tråden!