• sissu

huskur mot svullnad

2 veckor t BF och jag har börjat få svullna händer, vaknar med påsiga ögon osv.

Läste i någon huskursbok att man kan koka selleri och dricka vattnet som det kokt i. Det ska visst stärka njurarna och är vätskedrivande på ett bra sätt, inte som kaffe/te... Tycker det hjälper lite faktiskt, så det vill jag tipsa om!

Någon som har fler tips på gamla huskurer som hjälper mot svullnaden?

• Svar på tråden huskur mot svullnad
  • godaw

Ja, det är ju just so du säger; att undvika allt som binder vätska, salt, kaffe, läsk, socker.... Och ett gammalt tipps, men bara om man orkar: Att ligga på rygg och "cyckla" med benen upp i luften, det ger bra blodgenomströmmning, och man kan göra det i sin egen takt.
    Dra också in på kött och ätt hellre vegetariskt kost, med mycket frukt och grönt.

• Dilong

Skillnaden på "huskurer" och läkemedel, är att att läkemedel är testade både vad gäller verkar och biverkan.

• sissu

Visst ska man ta läkemedel när man behöver, men att mota olle i grind med lite gamla huskurer är nog inte farligt. Huskurer har ju använts långt innan det fanns läkemedel och dessutom är läkemedel ofta uppbyggda på ämnen som finns i naturen.

Just att dricka selleriavkok kan väl inte ge någon tråkig biverkan? Det är ju en nyttig grönsak!

• Dilong
    sissu skrev 2010-01-16 11:50:53 följande:
    Visst ska man ta läkemedel när man behöver, men att mota olle i grind med lite gamla huskurer är nog inte farligt.
    Eftersom huskurer inte alltid är testade så kan det absolut vara farligt.

Ett exempel är den otroligt vanliga älgörten, som bland annat är antiinflammatoriskt. Tyvärr har den biverkningar, tex i form av risk för magsår och förblödning. Dessutom är den svårdoserad.

Den förbättrade kemikalien är betydligt bättre - även om det också har biverkningar.
    Troligen är acetylsalicylsyra världens mest sålda läkemedel, och är den verksamma beståndsdelen i tex Treo och Trombyl.
    sissu skrev 2010-01-16 11:50:53 följande:
    Just att dricka selleriavkok kan väl inte ge någon tråkig biverkan? Det är ju en nyttig grönsak!
    Men hjälper det? Varför inte istället välja något kontrollerat som verkligen är vätskedrivande?
  • LillaFlingan

min bm sa att sparris skulle vara vätskedrivande också..
    läste att ananas också är det.. och jag gissar att vattenmelon är det med...

likaså att dricka MÄNGDER med vatten ;)

• godaw
    LillaFlingan skrev 2010-01-16 22:53:48 följande:
    min bm sa att sparris skulle vara vätskedrivande också.. läste att ananas också är det.. och jag gissar att vattenmelon är det med... likaså att dricka MÄNGDER med vatten ;)
    Tror du verkligen man skall dricka MÄNGDER med vatten om man redan är svullen? Det blir' ju vatten + ännumera vatten... Nog är det väl bättre att dricka lagom.. Kolla hjärtat om det inte redan är kotrolerat.
Svar på tråden huskur mot svullnad