• SilverEmma

Vad gör man med massor av kokt ris?

Jag är skitdålig på att koka ris, erkänner det rakt av. Det blir alltså alltid massor av ris kvar om det är jag som kokar & vi har inget vettigt att göra av det! Försöker laga mat som passar till ris dagarna efter, men allt som oftast så blir det ändå att man slänger för mycket.

Vad gör ni med ert överblivna ris? Finns det inte något liknande potatisbullar fast med ris? Hjälp?

• Svar på tråden Vad gör man med massor av kokt ris?
  • tisteln

Gör köttfärssås. Sedan kan du frysa in matlådor med köttfärsås och ris.

• norgesessan

Ja, matlådor gör jag med, lägger riset nederst, och såsen ovanpå..

Ett tips...Börja med att mäta upp 1 glas ris, och två glas vatten, sen ser du hur mycket det blir...Blir det för lite tar du två glas ris....Vi har glas som tar drygt 2.5 dl, vi gör på två när det ska räcka precis till oss 4 (och en 1åring). Ska jag ha till matlådor gör jag på 3 glas...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Man kan ju använda mått emd,  men tycker det är lättare att bara skopa upp med mitt glas, och använda det som en enhet än att mäta upp...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • thessires

Nasi goreng är gott. Googla recept

• ronja123

paella eller andra spanska risrätter. Googla för att få veta mer!

• Umbrageous

åååh jag trodde dte var en sån tråd: jag har massor med äggvita över!

• isisisis

Man fryser det! Superbra att frysa.Lätt att tina och dela och tar en minut att värma i micron!
    Prova så är du "fast"

• Gurkan

Lägg det i botten på en ugnsform och slå på:
    - En tonfisksås på tonfisk, krossade tomater, lite creme fraiche, fräst lök och hackad paprika + kryddor. Strö över ost och in i ugnen
    - Eller bryt ner lite nachochips över riset, slå på tacofärs, blanda creme fraiche med salsa och bre över färsen och stör sedan på ost och in i ugnen.
    - Stek fläskfilé (eller annat kött i bit) och lägg ovanpå riset, håll på en champinjonstuvning och därefter lite ost och in i ugnen.
    - Eller så tager man vad man haver och utgår från sin egen smak (vi är ju vegetarianer men just fläskfilé-versionen är jag uppväxt med ;P)

Ris går också att ha som del i soppa!
    eller stekt ris... Fräs till lite fint strimlade morötter, lök och paprika. Tillsätt ris, något uppvispat ägg med kryddor och stek tills ägget har blivit fast. Rör hela tiden.

• SilverEmma

Den där tonfisksåsen i ugnen låter galet gott! Det måste testas, tonfisk har vi alltid hemma också!

Tack för alla tips, fyll gärna på med mer!

• MBert

Man kan frysa ris. Vi brukar frysa in överblivet ris i fryspåsar (och platta till så tinar de fortare sen). Det kan man sen använda i maträtter eller rissallad.

Svar på tråden Vad gör man med massor av kokt ris?