• DrömmenSomBlevSann

Stämpla upp vid mindre arbetstid?

Är det någon som är duktig på hur a-kassan fungerar nu för tiden?

Jag är just nu mammaledig, men ska gå tillbaka o jobba vissa dagar i veckan.
    Min fråga är, den tjejen som jobbar för mig, hon blir ju ledig de dagar jag kommer gå tillbaka o jobba, får hon då stämpla upp till ordinarie arbetstid? Hon är med i handels.

Jag vill ju inte sätta henne på pottkanten så hon blir helt utan inkomst de dagarna som jag jobbar. Hon är tillfälligt anställd på timmar och vet att jag kommer att börja jobba litegrann framöver.

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Stämpla upp vid mindre arbetstid?
  • Purpurbräcka

Hon får stämpla upp till heltid, men bara en begränsad period (Jag tror det är ca tre månader). Därefter måste hon antingen vara heltidsarbetslös eller försöka leva på deltidslönen.

• jassikan
    http://www.handels.se/home/handels2/home.nsf/unidView/28D0DB106EA1EB17C12574170028CC4F?OpenDocument&Avd=archView

"För veckor som en person arbetar deltid kommer ersättning lämnas under sammanlagt längst 75 ersättningsdagar inom en ersättningsperiod.

Det innebär i praktiken att om du under en arbetsvecka jobbar två dagar och får ersättning från a-kassan de övriga tre, dras dessa tre dagar från en pott på 75 dagar. Den som däremot är arbetslös samtliga fem dagar under en vecka slipper avdraget från de 75 dagarna."
  • DrömmenSomBlevSann

Tack så mycket! Då vet jag det jag behöver veta.

Detta rör sig om några dar varannan vecka fram till sommaren, så då räcker de 75 dagarna. Sedan ska hon börja studera.

En fråga till, när jag ändå är på G.

Hur länge måste man varit med i facket innan man får börja stämpla? Är det 6 månader?

• Pernillaa
    DrömmenSomBlevSann skrev 2010-01-16 10:57:27 följande:
    Tack så mycket! Då vet jag det jag behöver veta. Detta rör sig om några dar varannan vecka fram till sommaren, så då räcker de 75 dagarna. Sedan ska hon börja studera. En fråga till, när jag ändå är på G. Hur länge måste man varit med i facket innan man får börja stämpla? Är det 6 månader?
    Nu är inte jag jätte kunnig på det här men utifrån hur det var för sambon som blev hemskickad över vintern då han jobbar med asfalt så var det iaf som så att han hade inte hunnit vara med i facket/a-kassan i ett år och fick därför bara en ersättning på 180kr dagen istället för 680 tror jag det är annars för hans del.
    Du bör nog ha varit med i 6månader minst vad jag hört för att få något alls men om det bara var hans a-kassa som har så här eller ej det vet jag inte riktigt.
    Alexander 050528 - Mini 100214
  • SilverEmma

Jag är med i handels, för min del så var jag tvungen att ha varit med i a-kassan i 1 år, facket har jag aldrig varit med i.

• jassikan

Från 1:a juli 2009 hade a-kassan specialregler.
    Om man varit med i a-kassan i minst 6 månader under 2009 så kan man vara berättigad till a-kassa.
    http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=917

https://www.internetkassan.com/04/filer.aspx?typ=dokument&id=-16338246530315
    (se sid 6).

"Du måste ha varit medlem i en arbetslöshetskassa under en sammanhängande
    tid av 12 månader för att ha rätt till inkomstrelaterad ersättning
    från den frivilliga inkomstbortfallsförsäkringen. Under 2009 räknas varje kalendermånad dubbelt det innebär att man kan få denna ersättning efter 6 månaders medlemskap."

Normalt sett så måste man vara med i 12 månader innan man kan få ersättning. Och det finns även krav på viss arbetstid.

https://www.internetkassan.com/04/(shpm4l45ldzrxr55ngvuimfo)/Index.aspx?id=110

• DrömmenSomBlevSann

OJ det här va inte lätt, vilka specialregler hit o dit de har!

Hon gick med i facket aug 09, alltså har hon inte varit med 6 månader under 2009. Men då står det ju nåt om att man kan få ut från grundförsäkringen:

"Om du inte varit medlem i minst 12 månader kan du ansöka om ersättning enligt grundförsäkringen.."

Hmm jaha och vad är nu grundförsäkringen, det står ju inte...jag får leta efter det.

Men shit undra om hon verkligen får ut nåt då, skiter sig med de där 6 månaderna under 2009,, om jag har fattat det hela rätt.

Suck så krångligt...

Svar på tråden Stämpla upp vid mindre arbetstid?