• Anonym (fundersam)

köpa loss lägenhet EFTER ombildningen?

Vi håller på att byta våran lägenhet och har nu fått till ett byte med en hyresrätt som ägs/förvaltas av en bostadsrättsförening.
    Jag vet inte exakt när det ombildades men vi är väldigt intresserade av att köpa loss den. Kan bostadsrättsföreningen neka det? Får vi köpa till marknadspris eller billigare?

• Svar på tråden köpa loss lägenhet EFTER ombildningen?
  • Anonym

Är det redan ombildat tjänar föreningen på att sälja till marknadspris. Jag förstår inte varför en förening är villig att hyra ut en lägenhet när dom har möjlighet att sälja till marknadspris.
    Det kan ju vara så att bostadsrättsföreningen som inte fått igenom ombildningen ännu. Och då har du en möjlighet att vara med i ombildningen och därmed köpa till lägre pris. Viktigt att du tar reda på i vilket skede dom är.

• Anonym

Om köpet inte gjorts ännu, har du möjlighet att haka på tåget... Jag bor själv i ett område där ombildning är så gott som klart. Bostadsrättsförening är bildad, majoriteten röstat ja. Köpet blir om ett par veckor.

• Anonym (fundersam)

Köpet genomfördes för lite mer än ett år sedan.

Lägenheten är visserligen stambytt men i otroligt dåligt skick. Vitvarorna är minst 15 år gamla, tapeterna är fulla av revor och hål, golven nergångna och parketten skulle behövt slipas för flera år sedan. Gamla (och väldigt ofräscha) skåp/garderober från 60-talet.
    Hur beräknar man marknadsvärdet? Övriga lägenheter i området går för ca 20 000 kr/kvm men då är de renoverade och i fint skick.

• Anonym

Då blir det tyvärr marknadspris om det är så länge sen...Men om den inte är i bra skick är den ju värd mindre på marknaden...

• M Y L F

Bostadsföreningen kommer ju givetvis vilja ha så mycket som möjligt för lägenheten.

Så att räkna på att få köpa den billigare kan ni nog bara drömma om tyvärr.
  • Smilla75

NI har ingen möjlighet att köpa loss den för det pris den ombildades för. Det erbjudandet gäller bara befintliga hyresgäster som fanns vid tidpunkten för ombildningen och erbjudandet gäller dessutom bara 6 månader från föreningens tillträda av fastigheten.

Svar på tråden köpa loss lägenhet EFTER ombildningen?