Inlägg från: Kockobello |Visa alla inlägg
  • Kockobello

Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)

Stjärnfall1 skrev 2023-01-27 19:00:58 följande:

Sluts bära hem vatten i form av flytande tvål. Hur då?
    jo Gör egen tvål. 

köp torr tvål 🧼 o riv ned o smält ned den o blanda med kokt varmt vatten o rör ihop o låt svalna häll upp i flaskor/dunk o du har billig tvål som doftar juvlig  

1tvål x 1.5lit vatten  (ju mindre vatten desto krämigare tvål )
    finns många recept på nätet  

Det var fiffigt! 

Annars kan man strunta i sköljmedel, en helt onödig produkt. Det finns mycket onödigt skit folk kunde sluta köpa. 
  • Kockobello
    Citronfjärilen skrev 2023-01-30 07:52:04 följande:

Nu med ökade elpriser så sparar vi, med rörligt elpris, genom att duscha varannan till var tredje dag och då duschar vi snabbduschar. 

Sluta tvätta håret med schampoo+balsam så mycket som möjligt. Jag sparar mycket pengar på att bara tvätta håret en gång i veckan. Det tar tid men tillslut så vänjer sig håret. Att schampoonera så mycket som jag gjorde innan (1 gång/dag) förstörde verkligen det naturliga fettet i håret och det kunde knappt gå en dag utan att det såg skitigt ut igen. 

Häng tvätt istället för att torktumla. Billigare och skonsammare för kläderna. 

Köp på extrapris och frys in om det inte ska användas än. Extrapris på nötfärs? Korv? Kyckling? Ha god framförhållning. 

Ja, folk tvättar håret alldeles för ofta. 

Två gånger i veckan är absolut max, men helst som du skriver, en gång I veckan.

Man får slitet och fult hår tillslut. 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2023-01-31 09:36:10 följande:
    Ja, folk tvättar håret alldeles för ofta. 

Två gånger i veckan är absolut max, men helst som du skriver, en gång I veckan.

Man får slitet och fult hår tillslut. 
    Och köp ett bra schampo, inte skräp från typ Ica Maxi. 
  • Kockobello
    Citronfjärilen skrev 2023-01-31 13:40:47 följande:
    Håller med. Själv kör jag detox schampoo (Kevin Murphy) + K18 just nu och mitt hår har aldrig varit finare + att eftersom att jag endast tvättar en gång i veckan så köper jag nytt schampoo och K18 kanske en gång i halvåret, om inte mer sällan till och med.
    Aha kanske ska testa det nån gång.
Svar på tråden Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)