• Raggarflickan

Kan det vara farligt att äta en mandelkubb??

Bakade kubb imorse som vi provsmakade för en stund sedan, nu läser jag på internet att man som gravid ska undvika mat med bittermandel i för att det kan vara farligt för barnet!! 8-10 bittermandlar kan döda ett barn läste jag!

Nu blev jag nojjig som fan .. men inte kan det skada att jag åt en enda kubb??

• Svar på tråden Kan det vara farligt att äta en mandelkubb??
  • KJG

Oj då skulle alla mina barn ha dött i magen då... Jag tror du kan vara helt lugn. Jag har ätit mandelkubb när jag varit gravid med mina 3 barn och det är ingen fara. Så du kan lugnt andas ut!!!

• 1plutt

Oj, det har jag aldrig hört... Har också ätit det när jag varit gravid och nu när jag är det igen...

Vilken sida stod det på?

• Champagne
    Raggarflickan skrev 2010-01-16 11:15:57 följande:
    Bakade kubb imorse som vi provsmakade för en stund sedan, nu läser jag på internet att man som gravid ska undvika mat med bittermandel i för att det kan vara farligt för barnet!! 8-10 bittermandlar kan döda ett barn läste jag!Nu blev jag nojjig som fan .. men inte kan det skada att jag åt en enda kubb??
    Hur många bittermandlar hade du i? {#lang_emotions_dreamer} 
  • Psychadelia

Mycket bittermandel kan döda en vuxen också har jag för mig så det är säkert ingen fara att ha ätit en mandelkubb. Samma sak som att salt kan döda, det handlar om så stora mängder så att man inte får i sig det på en gång.

• Champagne

"Varje mandel ger ungefär 1 mg blåsyra. 50 mg beräknas vara dödlig dos för en vuxen. 50 bittermandlar kan alltså döda en vuxen person, medan det räcker med 5-10 för ett barn. Risken för att man ska förgiftas genom mat är minimal." http://www.shenet.se/ravaror/eobittermandel.html

• Raggarflickan

Nä, det är nog ingen fara men jag kunde inte låta bli att bli lite nojjig iallafall =P

Sen blev jag nyfiken på om någon annan hört talas om det. Jag menar det måste ju vara miljoners gravida kvinnor som ätit mandelkubb genom åren. Mandelkubb är ju inte heller precis något nytt recept .. har väl funnits i 100 år typ =)

Jag hade i ca 8-10 st mandlar som det stod i receptet och fick ut 20 st kubbar (gjorde ganska stora) =)

Här är sidan som jag läste det på:
    http://www.barntotal.se/gratis_raadgivning/fraagor_och_svar_gravid/bittermandelolja/

• Raggarflickan

Jag visste ju att bittermandel inte är bra i stor mängd men trodde att mängden skulle vara mer om den ska vara skadlig ..

Någon mer som ätit en massa kubb och ändå har ett barn som lever?? =)

• Flickan och kråkan

Jag åt en massa sockerkaka under graviditeterna....med bittermandelolja.....vet inte om det är samma sak. Två levande barn i alla fall - 2 år resp 8 månader

Svar på tråden Kan det vara farligt att äta en mandelkubb??