Inlägg från: Mårbackapelargonen |Visa alla inlägg
  • Mårbackapelargonen

Barnmodell?

Jag tycker också att mitt barn är sött, världens sötaste till och med, men dels vill jag inte sätta honom i arbete för det och dels vill jag heller inte sända signaler om att utseendet är så viktigt att det är det man ska bedömas efter och bedömma andra efter, för bedömda kommer de att bli och barn fattar...han förstår snart att när han talat med tanten eller farbrorn och inget mer händer, så har han blivit bortvald.

När han blir gammal nog vill jag att han talar om för mig vad han vill göra...jag vill att han ska vara så lite influerad som möjligt av mina eventuella intressen.

• Mårbackapelargonen

Barn2: som du förstår håller jag inte med. Utseendet är bara viktigt i den utsträckning man gör det viktigt.

• Mårbackapelargonen

Nika75: Det är väl ingen som ifrågasatt det? Men i slutändan så handlar det om att barnet ska prestera och barnet ska duga utifrån de kriterier de vuxna satt upp.

Sedan är det återigen en fråga om det är riktigt att sätta små barn i arbete, även om pengarna går till dem. Jag tycker inte att det är det.

• Mårbackapelargonen

Linelus: Svenska avundsjukan? *fniss* . Men allvarligt, så fort någon tycker någonting i en diskussion om prestation och/eller utseende, behöver det inte handla om avundsjuka, även om många gärna vill tro det. Man kan tycka olika ändå. Vidare har jag svårt att tänka mig att någon mamma här inne tycker att deras barn inte skulle platsa som modell, jag är helt övertygad om att min inte bara skulle platsa utan vara jättebäst . Det betyder inte att jag kommer att kontakta en agentur för det, eftersom min inställning till livet och mina värderingar inte stämmer med det som presenteras i den världen. Om han någon gång själv uttrycker en önskan om nåt sådant får jag väl ställa upp, men jag kommer inte att bygga upp det intresset, lika lite som jag kommer att pådyvla honom mitt eller hans pappas idrottsintressen. Han får bestämma själv när den dagen kommer.

Annars bottnar ju diskussionen här i att:
    1. vi har lite olika ideer om hur högt utseende bör värderas, där förspråkrna (någon av dem iaf) faktiskt har uttryckt ideen att utseendet är en avgörande faktor för framgång, vilket några av oss andra inte tycker.

2. Vi diskuterar utifrån hur man bygger upp tro på sig själv. Där vissa tycker modellande är en god ide, andra int.

3. Om det är moralisk rätt att sätta barn i förvärvsarbete (eller, åtminstone jag har försökt få upp det )

Nädu, svenska avundsjukan är det typiska argumentet man tar till när man vill misstänkliggöra någon. Det är tillåtet att tycka olika. Det är också tillåtet att låta sitt barn både modella och spela teater så det här är en renodlad värderingsdiskussion, mao den bästa sortens diskussion.

• Mårbackapelargonen

Jenny S: Pricis så tänker jag också. Det finns en anledning att man inte bör lägg ut barnbilder på öppna sajter på nätet också. Det är tom så att bilder stjäls och används i bildmontage...

Ryyyyyyysssssssssssss

• Mårbackapelargonen

Jenny S: Håller med om din sista passus också.

• Mårbackapelargonen

Vem har ställt skönhet och intelligens mot varandra? Jag har inte sett det någonstans i tråden, jag ser ingen mamma som vill låta barnet modella som hävdar att intelligens är något dåligt och jag ser heller ingen mamma som inte vill låta barnet modella som säger att skönhet är något dålig.

Det vi som inte är positiva till modellande säger är att vi inte tror att det är bra för barn att vid tidig ålder värderas efter utseende och presatationsförmåga. Av samma anledning tycker jag personligen heller inte att betyg ska ges till barn före 7an i skolan.

Pressen i samhället idag, på både barn och vuxan är mer än stenhård. Allt vi kan gör är att älska våra ungar så mycket att de verkligen vågar komma hem och tala om för oss när något gått åt skogen och när de är ledsna för något.

• Mårbackapelargonen

Hej Davids fru: Bra inlägg tycker jag!

• Mårbackapelargonen

Kala75: Hur vet du om barnet trivs eller vill göra dig glad? Svar: Du vet inte. Barn gör mycket för att lyckliggöra sina föräldrar även om föräldrarna inte alltid förstår det.

Vad gäller byta spår på tråden, det händer hela tiden på fl om du inte noterat det och ärligt talat tycker jag att det är ärligare att föra diskussionen i ursprungstråden än att starta en ny tråd, med tydlig referen till den gammal och sedan diskutera där. DET tycker jag är ett oskick som gränsar till utfrysning och mobbing av den trådstartare som sas var upphovet till diskussionen. Jag agerar som jag själv vill bli behandlad och jag vill inte att folk sas går förbi mig och startar en tråd. TS som är ursprunget ska ALLTID ha en rättvis chans att bemöta eventuella kritiker.

• Mårbackapelargonen

Kala: Hon hade fått svar.

Skillnaden mellan mitt inte veta och deras inte veta, är att mitt inte veta, inte är skadligt, medan jag anser att deras mycket väl kan vara det och förmodligen är det, utifrån de kriterier jag angivit ovan. Att som förälder utsätta barnet för något de egentligen inte själva har valt kan mycket väl vara något som slår på deras självkänsla och självbild på sikt, som jag ser det.

Och vad beträffar åsikter, jo vi har förstått att du gör det. Ligger inte det i sakens natur?

• Mårbackapelargonen

*garv* jag är kunglig, jag kan kalla mig VI hur mycket jag vill...men skämt åsidå och allvarligt talat. Vi kan knappast vara en felaktig användning i sammanhanget, jag tror faktiskt att alla i tråden har förstått var du står, oavsett sida i debatten.

Bara bortsett från det så tror jag faktiskt att du förstod och att den sista kommentaren var till för att dumma ned och misstänkliggöra mig och mina åsikter, inget annat.

Svar på tråden Barnmodell?