• nexa79

Ouppfostrad Unge..hur löser man det?

Anta att du lär känna en person med en riktigt ouppfostrad unge. Den hälsar inte, den säger inte tack när den får något, den frågar inte innan den tar något, den knuffar och slåss med andra barn, den svär, spottar inne och leker bara med maten. Den jävlas med sina föräldrar konstant genom att ta saker den inte får ha, skrika högt och väsnas när föräldrarna pratar i telefon, slabbar ner när den äter och dricker, städar aldrig bort efter sig och vägrar lägga sig i tid och bara tjafsar om allting. Ungen är sex år gammal.

Hur skulle du bete dig för att hjälpa föräldrarna med situationen?

Jag vill påpeka att detta är en påhittad situation, dock så känner jag folk som haft det såhär illa, så jag vet att det inte är en alldeles ovanlig företeelse. Dock kan det vara känsligt att påtala prolemen, eftersom det anses lite "fult" att påtala andra barns brister. Hur tacklar man det?
  • Svar på tråden Ouppfostrad Unge..hur löser man det?
  • norgesessan

Är han riktigt elak när han inte hälsar med mer, eller blyg?

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Zaria

Du verkar uppenbarligen ha problem med andras inte bara ouppfostrade ungar utan ävens deras fula ungar (enl din andra tråd)

• Heldiggrisen

Jag ville iaf inte ha hintat om eller sagt att barnet var ouppfostrat! Du beskriver mitt barn och absolut verkar han ouppfostrat, men det är inte det han är. Därför ville jag heller bara ha stöttat i hur jobbigt det är, varit förstående, kanske frågat hur de löser olika situationer, och evt frågat om de har frågat bvc eller bup om råd.

• Zaria
    Heldiggrisen skrev 2010-01-16 16:52:02 följande:
    Jag ville iaf inte ha hintat om eller sagt att barnet var ouppfostrat! Du beskriver mitt barn och absolut verkar han ouppfostrat, men det är inte det han är. Därför ville jag heller bara ha stöttat i hur jobbigt det är, varit förstående, kanske frågat hur de löser olika situationer, och evt frågat om de har frågat bvc eller bup om råd.
    Instämmer

Har en son med Austimliknande tillstånd som det kallas (dvs att han inte uppfyller hela diagnosen) det där med samspel är jättesvårt för honom, vissa dagar är han exemplarisk andra dagar såpass tressad och oförstående vad som krävs av honom att han utan att mena det beter sig som en riktigt oupppfostrad snorunge (oma man får säga så)

jag hade också velat ta en diaglog och svarat på frågor hur man kan agera/vad man kan göra/vad det är med honom istället för att han skall tas som en elak ouppfostrad unge (vilket många tycks göra)
  • Anatha

Ingen idé att påtala problemet. Man umgås med föräladrna på vuxentid när de har barnvakt och inser att det inte går att umgås med dem när barnen är med.

• lövet2

Inte riktigt så illa, men nästan har vi varit med om (kompisar till våra barn). Den äldsta höll vi i strama tyglar när hon var hemma hos oss, och det gick bara bra. Hon uppförde sig exemplariskt hos oss men lika illa som alltid mot sina föräldrar. Lillasyster gick i hennes fotspår.
    Jag tänkte ganska mycket, men jag sa inte lika mycket. Men särskilt mamman beklagade sig i bland över olika problem med barnen, och då gick det att föreslå saker lite försiktigt. Fast hon tog inte till sig någonting alls ...

• lillvilda

Jag skulle nog vara lite försiktigt att dömma ett barn som ouppfostrat å så eftersom det kan ligga mycket bakom som man inte kanske vet. Jag har träffat barn som kan uppfattas som rena skitungar. Dom skiter i att svara när folk pratar till dom, dom skriker och är otrevliga. Visar ingen empati eller förståelse för andra. Vissa av dom barnen har haft handikapp som gör att de kan ha svårt i sociala sammanhang, ex autims. Jag har oxå mött barn helt utan medfödda handikapp som ändå beter sig så. De kan vara barn/unga som haft en svår start i livet. Barn till föräldrar som inte kunnat bemöta deras behov pga av missbruk eller psykisksjukdom. Jag säger inte att det här alltid är anledningen men det kan vara det. Att då lägga sig i å "uppfostra" det här barnet kan vara förödande. Jag skulle nog starta en dialog med föräldrarna om jag kände ett behov att "lägga mig i".

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • nexa79
    Zaria skrev 2010-01-16 16:50:29 följande:
    Du verkar uppenbarligen ha problem med andras inte bara ouppfostrade ungar utan ävens deras fula ungar (enl din andra tråd)
    Nix, det har jag inte, men jag skapade en ny tråd för ett annat slags problematik. Just för att inte blanda ihop koncepten för mycket. För övrigt är det frivilligt att läsa/skriva i dessa trådar likväl som i övriga trådar på forumet. Ditt inlägg kommer att anmälas pga att det inte är relevant för diskussionen. Mvh/Ts
  • nexa79
    Jag ska kanske tillägga att jag är insatt i att det kan finnas barn med diagnoser där man har det såhär pga sjukdomen alt symptomen. Jag syftar naturligtvis inte på dessa barn, utan på de som helt enkelt inte fått eller kanske ska man säga inte tagit till sig uppfostran. Där man VET att barnet är friskt.

Att starta en diskussion med föräldrarna är en bra start. Men anta att det ine hjälper, de försöker (uppenbarligen har de väl försökt i sex år utan resultat) men det ger inte effekt. Vad är nästa steg för en utomstående? Varför lyssnar vissa barn men inte andra??
  • pojkens

jag vet inte riktigt hur jag skulle göra. Om det vore någon jag inte träffade så ofta skulle jag bara försöka hantera stunderna då vi interagerar, på bästa sätt. dvs försöka avleda till lek istället eller så, om han/hon leker kring mitt barn.

Sen när det gäller ouppfostran så som du påpekar om tjafs med föräldrar, störa dem, inte säga tack, det lägger jag mig inte i. Antagligen härstammar det från familjesituationen, eller som andra påpekat om det är ett barn med speciella behov. Känner man familjen väl kanske känner man antagligen till varför barnet beteer sig som det gör, eller? jag skulle inte påpeka i första taget att någon inte uppfostrat sitt barn, då det inte är riktigt min ensak. Det är dock min ensak om det går ut över mina barn som vålsamheter eller sådant, elelr för den delen äver andras barn elelr vuxna.  
Svar på tråden Ouppfostrad Unge..hur löser man det?