• Vaniljkex

Gravida i England?

Jag vantar barn nr tva i slutet av juni och har bara begransad erfarenhet av NHS modravard, da jag bytte till privat vard i v 18 med forsta barnet. Jag tycker dock att jag blev mycket bra behandlad, de ar proffsiga och kunniga, och hade det inte varit for att min man inte skulle fa stanna kvar pa sjukhuset efter forlossningen tillsammans med oss, sa hade jag kanske stannat hos NHS. Pappor brukar saledes vara tvungna att aka hem pa kvallen, men nu vet jag att det inte ar hela varlden att pappan finns pa plats dygnet runt, sa jag kommer att skicka hem min stackars krake till man nasta gang, och inte tvinga honom att sova pa taltsang som ar 15 cm kortar an han ar. Mina kompisar som har fott pa NHS har varit mycket nojda fram till postnatal ward, som har varit en hemsk upplevelse for de allra flesta. Stora familjer som verkar boka in arsmote eller nat pa sjukhuset sa att det inte ar en lugn stund under besokstiden, BM tycks vara oforskamda, ovilliga att hjalpa till och helst vill att man ska aka hem sa snart som mojligt, sa att de kan fortsatta dricka te med sina kolleger utan att bli storda av mammor som vill ha hjalp med amning etc. Kanske ett Londonfenomen, men kan vara vart att ha i atanke, sa att du inte blir helt forstord om det skulle vara sa pa ditt sjukhus oxa.

Jag tyckte nog att raden var ganska lika, det enda som skilde vad jag minns, var vilka fiskar man fick ata. Och det ar val rimligt, det beror ju pa var fisken kommer ifran. Sverige verkar utga mer fran forsiktighetsprincipen, dvs vet man inte att nagot ar ofarligt sa avrader man fran det, har avrader man t ex bestamt fran alkohol de forsta 12 veckorna, darefter finns inga bevis att en liten konsumtion ar skadligt, sa det ar ok om man absolut vill. Jag foljer det som verkar rimligt fran bagge landers rad, t ex har jag anammat att man nu i Sverige "tillater" att man ater blodigt kott och parmaskinka om det har varit fryst i minst 3 dygn i minst 21 minusgrader. Det har jag inte sett nagot om i engeska rad, men ska erkanna att jag inte har tittat sa mycket den har gangen. Har inte samma tid att "gotta mig" i att var gravid med en 19-manaders virvelvind att ta hand om.
    Vad galler epiduralen, sa hade mitt sjukhus sk moving epidural. Det enda som hande var att smartan forsvann, jag hade kunnat dansa med den. Vet inte om det ar standard pa alla svenska sjukhus, men vet att det inte ar det i England iaf. 
    Jag tycker oxa att det var jattebra att BM kom hem efter forlossningen, men har kom det bara tre ganger under den treveckorsperiod de ansvarade for oss. Kanske for att jag inte hade nagra problem, och for att de var svart underbemannade. Hur som helst en jattebra service. Heath visitorn tycker jag var lite mer av ett skamt, men jag antar att de har en stor uppgift att fylla i problemhem. Baby clinic ar ju oxa jattebra, dar har jag lart kanna alla min mammakompisar, eftersom vi fick vanta sa lange pa att komma in till doktorn.
    Jag tycker att det har varit jattebra att fa barn har i England, battre an i Sverige, om jag ska jamfora med mina svenska kompisar.
  • Vaniljkex

Det kan sakert bero pa att vi betalade sjalva. Jag vet att det NHS-sjukhus dar de flesta av mina kompisar som fott pa NHS fodde, inte har den sortens epidural, i vart fall inte for ett par ar sedan. Men jag tycker inte att den borde vara dyrare an den gamla, men det blir kanske det iom att den inte verkar lika lange, sa man behover fler top-ups. Hur som helst, den var vard vart enda pence!

• Vaniljkex
    LinnyUK skrev 2010-01-20 18:28:00 följande:
    Som förstföderska och med familjen långt borta tycker jag att det låter jättebra med hembesök dem första tiden. Speciellt eftersom pappan bara får vara hemma i en vecka... Något som jag tycker verkar oerhört komplicerat är det här med bidrag och vad man kan få. Har vi rätt till samma bidrag som engelska mammor har?
    Pappan far vara hemma i tva veckor o han ar vanlig anstalld, dvs inte egen foretagare eller sa.
    Jag jobbade inte innan jag fick barn, sa jag vet inget om hur det funkar med mammaledighet, och tax credits beror pa hur mycket familjen tjanar, vi har iaf inte ratt till det. Barnbidraget ar £80 per manad och ar lika for alla. Nar ni registrerar bebisen for att fa birth certificate, sa kop manga kopior, for de ska skickas med till allt mojligt, och risken finns att originalen kommer bort i posten.
  • Vaniljkex
    FreeForAll skrev 2010-01-21 15:16:23 följande:
    Jag tror gränsen ligger någonstans runt  £50000 i årsinkomst, tjänar man under det får man child tax credits.
    Jag googlade, och hittade den har sidan. www.hmrc.gov.uk/rates/taxcredits.htm
    Rena grekiskan for mig som aldrig har satt mig in i systemet med tax credits, men det finns sakert en calculator nagonstans pa siten, da du kan rakna ut hur det paverkar just er familj.
  • Vaniljkex
    DDD skrev 2010-02-03 16:37:00 följande:
    Jag är kanske sent ute men vill gärna höra dina erfarenheter från Portland Hospital. Jag hade gärna valt dem men min läkare är endast kopplad till the Lindo Wing, den privata delen av St Marys. Jag har hört att det är mycket slitet och gammalt där och hade hellre valt Portland, men trivs i alla fall med min läkare vilket givetvis är det viktigaste. Trots det så kan jag inte sluta tveka och funderar på att kontakta Portland. Hade du en läkare eller valde du midwife led care?
    Jag har oxa fott pa Portland, och ska gora det igen i juni. Jag tycker att Portland ar slitet, rummen ar moblerade som en rektorsexpedition pa 80-talet ungefar, sa inget markvardigt. Men personalen ar bra, och det stadas hela tiden, sa jamfort vad jag har hort fran NHS-sjukhus tror jag att hygienen ar betydligt battre (t ex sopade de golvet nar min svagerska legat inne en vecka for grav-komplikationer pa Queen Charlotte och da kom en massa gamla plaster o dyl fram fran under hennes sang, inte hennes plaster alltsa, utan nagon annans...). 
    Jag ringde Portland runt v 16 forra gangen for att boka BM-ledd modravard efter att ha velat lite om att kora privat eller gratis pa C&W, men de var fullbokade da. Jag blev rekommenderad en consultant (Cathy Roberts) av BM som jag pratade med. Hon ar verkligen superbra, empatisk, humoristisk och valdigt omhandertagande, vilket min BM under forlossningen aven bekraftade, Cathy var en av hennes favoriter och jag hade gjort ett bra val, tyckte hon. Hon var t ex med mig merparten under min forlossning, sa kom inte bara in for krystningen, vilket verkar vara det vanliga. Jag har henne fran borjan nu, och ar lika nojd som forra gangen. 
    Du kan ju alltid boka ett besok pa Portland och se vad du tycker om faciliteterna. Men jag har hort bra saker om Lindo Wing oxa, tittar man pa bilderna pa deras hemsida ser det bra mycket modernare ut pa rummen dar, an pa Portland.
  • Vaniljkex

Apple Pie,

Om ni har nagon sorts sjukvardsforsakring bor den tacka ett kejsarsnitt da medicinskt behov finns (satesbjudning raknas dit, och jag vet att t ex Bupa betalar det da, men man maste fa godkant i forvag).
    Och apropa ingenting, kejsarsnitt heter som det gor pga av att Julius Caesar foddes pa det sattet. Han var sa klart inte den forste, men formodligen den kandaste dittills. I mina ogon verkar det inte vara nagot vidare substitut for en vanlig forlossning, sarskilt inte for flera hundra ar sedan, utan bedovning, ordentlig sterilisering, antibiotika etc. Stackars krakar som var tvungna att genomlida det da! 
    Jag hoppas att din bebis vander sig, eller stannar kvar som den ar nu, om du ar sugen pa att fa ett snitt betalad pa forsakringen!
  • Vaniljkex

Jag gick Portlands antenatal class. Jag tycker att den var bra, men halften av de andra foraldrarna var amerikaner, och hade lite annan installning (hur snabbt kan man fa epiduralen, typ, fast jag kan verkligen rekommendera den sa har i efterhand ). Det ar oxa bra att fa en utforlig beskrivning av tillvagagangssattet pa sitt eget sjukhus, t ex vilken typ av epidural de har, nar du kan fa den, hur det funkar med nurseryt etc, sa om Lido Wing tillhandhaller en kurs tycker jag att du ska ga den. Det vanliga ar annars att ga en NCT-kurs, men jag hittade ingen lokal kurs markligt nog (deras hemsida minns jag som supersvarnavigerad), men de brukar snabbt bli fullbokade och kan bara ge allman info, alltsa inte skraddarsydd for ditt sjukhus. Fordelen ar att du traffar mammor som bor i narheten av dig sjalv, som du kanske vill trafffa nar barnet har fotts oxa. Men for egen del gjorde det inget att inte ha det lokala natverket av mammor innan forlossningen, jag traffade snabbt flera mammor i mitt omrade via baby clinicen hos var GP. Sa fort du flyttar hit, sa skriv in dig hos en GP, sa ar det avklarat innan bebisen kommer.

Det vore inte fel om de har renoverat Portland sedan jag var dar sist (maj -08), maste fraga min doktor nasta gang! Tittade pa bilderna pa hemsidan och kanske ser det lite fraschare ut an sist, eller sa valjer de bara ut de basta rummen att visa upp. Jag tror att jag hade det absolut samsta rummet, men det innebar att jag ville aka hem efter en natt, sa det sparade ju mycket pengar at oss De allmanna utrymmena som korridorer, nursery, forlossningsrum var alla frascha, det var bara sovrummen pa post-natal ward som var skruttiga, men a andra sidan ar det ju dar man tillbringar all tid efter forlossningen, sa det ar ett ganska viktigt undantag.
  • Vaniljkex

Alla rummen (fran basic till svit) jag sag under mitt forsta besok innan jag bestamde mig for att foda pa Portland och senare under foraldrakursen var sopiga, tycker jag. Det var rektorsexpeditionskansla i alla rummen jag sag. Jag hade ett vanligt rum med sjukhussang (ville inte ha dubbelsang, for da skulle min man inte fa en egen sang for overnattningar, och jag visste inte innan hur det skulle kannas att vara nyforlost). Sangen var det inget fel pa, den var bekvam, och visst var det tv och eget badrum, men badrummet var ganska slitet och mobleringen gammal, omaka och sliten. Ingen lyxkansla alls! Men sa klart skont att slippa dela med nagon annan, vare sig sal eller badrum, och att det var tyst, sa man kan sova. Man hor dock skrikande barn pa vag till nurseryt genom dorren (men inte sa att det stor precis). Postnatal wards hos NHS verkar vara en mardrom, sa jag ar verkligen glad att slippa dem iaf! Men skont att hora att du trivdes Apple Pie, det kanske betyder att jag far en battre upplevelse nasta gang!

• Vaniljkex

Kan vara bra att veta att pa Chelsea & Westminster kostar privat rum £800 per natt (iaf 2008), och kan inte garanteras. Beror pa om deras privata post-atal ward ar full eller inte. Men £100 later ju hogst overkomligt. Vilket sjukhus var det Mrs Hearn?

• Vaniljkex

Jo, men om man jamfor med hotell som kostar halften av vad ett standardrum kostar pa Portland (da antar jag att mat och inkluderad vard tacks av andra halvan), sa kan man bo pa de absolut basta hotellen i London. Jag hade aldrig accepterat motsvarande standard pa ett hotell (rummet i sig motsvarar inte mer an ett tvastjarningt hotell i mina ogon), sa jag har lagre krav pa sjukhusrum. Men jag ar forvanad att det inte ar fraschare, och kompisar som oxa har fott dar haller med mig.

Svar på tråden Gravida i England?