• kehe

hur mådde ni efter operation av visdomstand?

Jag opererade bort en visdomstand i torsdags kväll och det gick bra, kände ingenting, visst var det obehagligt när de bänder och håller på med tanden och det var nog lite svårt att få ut den tror jag. Senare på kvällen när bedövningen släppt fick jag givetvis ont och tog värktabletter. men sen! Dagen efter uppenbarar sig en svullen kind och det ser nu ut som jag en en stor golfboll på ena sidan-som ett marsvin! Verkar vara en blödning för nu är det blåaktigt och känns som blåmärke. Kan inte öppna munnen knappt, har nästan bara druckit sedan i torsdags..Smärtan är överkomlig med värktabletter men jag undrar om ni som opererat bort visdomständer också fick så här och hur länge satt det i? Man tänker ju på jobbet på måndag..Vill inte gå dit om man ser ut såhär... Tacksam för svar!

• Svar på tråden hur mådde ni efter operation av visdomstand?
  • Jakopzon

Alltså har du OPERERAT bort den eller dragit ut den???  Blir lite nervös nu...ska dra min i början på feb. och jobbar dan efter....{#lang_emotions_sealed}

• kehe

BLACK LADY: Fick inte tag i tandläkaren idag..ska härda ut till imorgon bitti och försöka få en tid på fm när jag vet att han jobbar...

Jakopzon: Jag har opererat ut den, de fick skära eftersom den inte kommit upp mer än en liten bit..De fick bända och hålla på ett tag innan den gav med sig..kändes ingenting men nu efteråt..jisses...Kan inte gå till jobbet imorgon så ont som jag har och som jag ser ut..Du får bereda dig på att ev. vara sjukskriven tror jag, iallafall om du ska op. ut den och jobbar nånstans där du har kontakt med människor som ska glo på dig!

• kehe

har fått antibiotika idag, men har värre ont än någonsin, ska be om en second opinion av en annan tandläkare imorgon..Fortsättning följer...

• antitanten

Penicillin är ett måste vid utdragningar och operation. Det ska tandläkaren skriva ut recept på direkt som man får med hem.
    Dessutom ska du skölja/gurgla med Corsodyl som finns på apoteket.
    Flytande mat och glass är det du får äta i några dagar. Köpt gärna vätskeersättning också ( apoteket) som gör att du mår bättre också.

Har själv gjort tandoperation och blev sängliggande i 5 dagar och var helt väck.

Har dom sytt också så kan du räkna med att det tar tid.
    Krya på dig

• kehe

antitanti: Tack för infon! Ska till en annan tandläkare idag, vill ha ett utlåtande om jag har en varansamling i kinden eller vad det är som känns så mysko, smärtan ska väl inte stegras efter 5 dagar liksom..

• Menhir
    antitanten skrev 2010-01-19 08:25:23 följande:
    Penicillin är ett måste vid utdragningar och operation. Det ska tandläkaren skriva ut recept på direkt som man får med hem. Dessutom ska du skölja/gurgla med Corsodyl som finns på apoteket.Flytande mat och glass är det du får äta i några dagar. Köpt gärna vätskeersättning också ( apoteket) som gör att du mår bättre också.Har själv gjort tandoperation och blev sängliggande i 5 dagar och var helt väck.Har dom sytt också så kan du räkna med att det tar tid.Krya på dig
    Absolut inte! Att skriva ut antibiotika i förebyggande syfte till friska patienter rekommenderas inte någonstans och i de allra flesta fall skulle folk ta kuren i onödan.

TS: skulle tro att du har en "dry socket" dvs att läkningen efter några dagar stannar av och "hålet" efter tanden blir mer eller mindre tomt - då gör det fruktansvärt ont! Och det kommer ofta efter 3-4 dagar. Det man vanligen gör är att peta runt ihålet så det börjar blöda igen, spolar rent och/eller lägger i olika medikamenter. Om du är allmänpåverkad (tex feber) så behövs antibiotika men inte annars.

Låt hålet vara så mycket som möjligt, strunta i om det kommer ner mat etc. Skölj med Hexident/Corsodyl men vrålgurgla inte, då riskerar du att blodkoaglet försvinner igen och läkningen måste börja om på nytt.

Tandläkaren borrade antagligen bort en hel del ben och då gör det ont och blir ofta svullet efteråt. Visdomständer i underkäken tillhör de tänder som oftast ger besvär efter operationen.

Ladda med värktabletter och tänk att det går över - för det gör det även om det tar tid.

Lycka till!

Menhir. leg tandläkare
  • kehe

Varit hos en annan tandläkare ikväll= Ingen komplikation av tillstött tack och lov, nu får jag invänta antibiotikans verkan och ta värktabletter i övrigt..
    Menhir: Tack för din info! Instämmer om antibiotikan, men nu behövs den!

• antitanten
    kehe skrev 2010-01-19 20:16:54 följande:
    Varit hos en annan tandläkare ikväll= Ingen komplikation av tillstött tack och lov, nu får jag invänta antibiotikans verkan och ta värktabletter i övrigt..Menhir: Tack för din info! Instämmer om antibiotikan, men nu behövs den!
    Se där ja..... man hade lite rätt i alla fall då ja. Hoppas du mår bättre snart. Vet precis vad du går igenom.

Kram
  • EldHav

Ja, fy... Nyss hemkommen efter utdragning av en visdomstand i överkäken, och operation av en i underkäken, på samma sida.

Sitter med kompress nu, men vet inte hur länge jag ska ha den inne?! Bedövningen har INTE släppt. Kom ut från operationen 9.45. Den började 8.30. Det gick bra, bortsett från att de fick öka bedövningen tre gånger, för att den inte tog.

Hämtat ut Citodon och har Ipren och Pamol (samma som Alvedon) hemma. Köpt Corsodyl också. Hur länge sitter bedövningen i?? Hur länge ska jag ha tussen i munnen?

Har sjukskrivit mig imorgon och fredag, sen är det ju helg. Borde va ok på måndag.

• Caroline 528

Alla har sina historier om visdomständer, även jag..

Hade en visdomstand som lång ner med kronan mot tanden bredvid. Den har grävt ner sig i nerverna vilket gjorde att käkkirurgen var tvungen att operera. Den här visdomstanden har givit mig enorma smärtor och många vakna nätter. En natt rann tårarna och jag hittade ingen värkmedicin hemma som skulle kunna lugna ner smärta, enda alternativet jag hade var de starka sömntabletterna som jag fått utskrivet i samband med min mammas bortgång. Till historien hör att av tio utskrivna tabletter så har jag totalt använt 2,5 tablett på 3 år. I vanliga fall tokdäckar jag på en halv, dock inte den här gången. Den natten tog jag en hel i förhoppning att få sova, det tog 1,5h innan jag somnade. Så illa var det.

I måndags var jag på käkkirurgen hos en tandläkare som hjälpte mig. Det gick relativt fort och smidigt. Jag fick som de flesta veta lite om hur smärta och svullnad skulle kunna komma att bli, t.ex. att tredje dagen skulle vara värst och att jag förmodligen skulle bli ganska svullen. Idag var tredje dagen. Jag har inte ont. Äter jag mina citodon (1st var fjärde timme) så går det faktiskt riktigt bra. Jag kan inte gapa, eller tugga för hårda saker men det är mestadels för att jag är rädd för att stygnen skall gå upp eller att det skall komma någon form av liknande smärta som jag hade tidigare. Jag är faktiskt riktigt lycklig över hur lite smärta det har varit. Mycket av de spänningarna jag hade i käken är nu borta, likaväl huvudvärken som kom ganska ofta tidigare. Så det behöver inte innebära att det ska bli fruktansvärt efter op. Förra gången, när de tog bort min visdomstand på motsatta sidan så var det inte alls lika bra, fick feber och mådde jättedåligt en tid efter. Jag tror faktiskt att det beror lite på vem som är tandläkare och vilken erfarenhet och skicklighet de besitter.

Har fått rådet av en tandhyegenist  att inte äta/dricka mjölkprodukter tills såret läkt ordentligt.
    Använder corsodyl efter varje gång jag ätit eller druckit något. Hitintills så går det bra och ser fint ut.

• M 24

Hej, igår torsdags opererade jag bort en visdomstand på vänstersida i underkäken. Operationen gick bra men pga att jag inte ätit på alldeles för många timmar (åt vid halv 8 och fick inte börja äta fören kvart över 1 igen) så fick jag blodsockerfall och mådde lite dåligt av det ills jag fick äta. Sedan sov jag än stund mest i brist på annat. Jag hade sagt till lärarna på de seminarierna vi hade på torsdagen men inte på fredagen, trodde jag skulle kunna gå då. Vaknade 2 på natten till fredagen pga av att de smärtlindrande tabletterna slutat att verka. Jag gick upp och tog tabletter sedan to det en bra stund för mig att somna om. Sjukanmälde mig till skolan under fredag (idag med) och har varit hemma. Tog tabletter senast vid 10 och de lindrar i 6 timmar och nu är kl 19:20 jag har alltså klarat mig utan smärtlindring under flera timmar. Ska ta senare ikväll så att jag sover ordentligt. Det är jobbigt att bara kunna äta soppa och yogurt, med liten sked. Gör ont när jag gapar och tuggar. Har någon något förslag på vad man mer kan äta? Känns som om jag kommer att få fortsätta med denna kosten ett tag till. Säkert bra med vätskeersättning men jag tror på vatten.

Lycka till

ps ursäkta stavningen men när jag ska lägga till en bokstav så försvinner en anan.

• Shandi

Ja guud.. VIlken mardröm det var.
    Har opererat bort två stycken och båda gav samma problem.
    Själva operationen gick superbra och jag kände ingenting, inte heller när bedövningen släppte, men från andra dagen var jag SUPERDÅLIG! Har helt allvarligt aldrig varit med om sådan värk. Satt på kvällarna och grät för att det gjorde så ont, för att inte tala om nätterna. Minns inte hur mycket tabletter jag stoppade i mig.

En dag tittade jag ner i hålet vid tanden och såg nåt vitt där nere, och självklart började jag pilla! Jag lyckades dra ut ett HELT tuggummi som fastnat där nere plus massa matrester som fastnat i det. Det såg helt luddig och ruttet ut. INte konstigt att det gjort ont och luktat aber ;) Kunde flera dagar efter det pilla bort massa grums som annars började stinka. Hålet var ju superdjupt också eftersom att stygnen släppte bara efter någon dag.

Gick tillbaka till tandläkaren en gång efter då det precis börjat lätta lite, och de spolade ut massa grejs ur hålet, dock så blev det bara värre.

Då jag skulle operera bort andra tanden en månad efter den första såg läkaren att det var väldigt inflammerat och varfyllt. Hittade även matrester i detta hål plus att jag kunde trycka ut var. Bland annat broccolibitar fanns där nere ;)
    Efter 3 månader släppte det. DUM var ajg som inte gick till läkaren och begärde något smärtstillande, uppenbarligen hade jag ju fått ett par ordentliga inflammationer efter operationerna.

Har alltid gillat att gå till tandläkaren och tyckt det varit skönt när de pillas i munnen, men INTE nu längre..

You always have the power to change your life, you just need to take the time for it.
  • Jensans

Jag jag har opererat ut en för 2 veckor sedan. Dom fick klyva kronan för nerven hade trasslat in sig i rötterna så dom är kvar. Jag brukar ta en pincett och dra upp det som är i gropen där tanden suttit. Ska man göra det började jag tänka?? Det kanske är nåt "läkgrejs" som ska va därinne? Det luktade asvidrigt och sen började de som ila i gropen. Tror ni man gör rätt som fiskar upp det som ramlat ner i gropen? Det värker ju om det hamnar matrester där i . Och hur länge kan det ta innan gropen är hopläkt?! Ngn som vet?

• aki250

Opererade bort min fucking tand för 3 dagar sen i fredags och har haft dom sjukaste jävla dagarna i hela mitt liv. Tro mig alltså detta är nog den mest fuckade jävla operationen man kan göra. Något jag hade önskat just nu är att ha han snubben som opererade mig på ett bord och att jag hade fått borra ner två feta hål i hans ögon.

• Mille2008

Jag opererade bort båda mina visdomständer för en vecka sedan, Den ena satt som fast ordentligt. Jag har aldrig tyckt om att gå till tandläkaren och har haft otroligt lite bekymmer med mina tänder, men nu behövde jag OPERERA bort två, dessutom visdomständer.... Allt gick så bra, förvånad själv. Ja besöket var direkt otäckt obehagligt. De delade först tänderna rakt av, sedan delade de det som satt kvar mitt itu, därefter knäckte de loss de två delarna och drog ur dem. Sedan delades det på rötterna innan de drogs ur. De hade en slip i form av en vinkelslip som de tryckte ner i munnen.. Då när ena sidan var klar gick de lös på den andra..... Nu har jag två hål och värken sitter i fortfarande. Bedövar med 1st ibumetin samt 2 alvedon. Har inte svullnat upp alls, har inte haft nämnvärt ont efter bedövningen släppt heller... Visst öm och lite omtöcknad men inget jag inte kan hantera. Har blivit betydligt lugnare att gå till tandläkaren framöver. Klarar man detta är lagning av ett hål absolut ingenting.

Stor eloge till käkkirurgen karlskrona

Lycka till ni som har besök inbokade!

• Jini Shearer

sitter här nu natten till söndag efter att ha gjort operation av en sned visdomstand på höger underkäke som gjordes i torsdags.  jag mår rätt skapligt faktiskt så länge jag ser till att ha 2 alvedon i mig. så fort jag låter det gå för lång tid mellan så kommer smärtan krypandes på mig.

måste säga att jag är impad över hur bra smärtlindringen funkar!
    jag irriterar mig otroligt mycket på att jag är så svullen som jag är men efter att ha läst alla era historier så känner jag mig lyckligt lottad. känner ingen risk till att de hamnar mat eller liknande i hålet och känner att det varken blöder eller varar... de jag har e smärta om jag inte petar i mig alvedon och svullnaden som driver mig till vansinne.

• Morris

Alltså conche tu madre tandläkare!
    Med risk för en hel del upprepning på tråden så känner man sig oftast mest motiverad av att dela erfarenheter när de varit traumatiska. För ta mej fan vad denna tandjävel skulle vara besvärlig - jag är glad att till slut tog beslutet att operera ut den jäveln:)

Bokade tid en torsdag, tänkte gött då kan jag jobba hemifrån fredag och man är fräsch och tillbaka i matchen till helgen. Om det mot förmodan skulle dröja nån dag till så kan jag jobba måndag i alla fall.

"Planer är bra men det bör alltid finnas utrymme för ändringar" sa nån klok tjomme!

Opererade bort visdomstanden på vänster underkäke. Tanden hade satt sig horisontellt med kronan in mot tungan. Operationen gick bra och så smärtfritt man kan tänka sig förutom när tandläkaren försökte bända ut roten (kronan har han borrat av) och kommer på när han märker att jag håller på att tuppa av att under roten ligger nerven som han pressar tanden mot. Ehm, en anekdot - spelar ingen roll hur mycket bedövning du har, kommer man åt nerven så känns det som att det är gonatt yxskaft. Jag var aldrig särskilt orolig för operationen eller smärtan, för jag har varit med om en del förut. Men det var iaf första gången jag tänkte hur fan ska det här gå? Hursomhelst så trixade tandläkaren runt och får ut roten med assistans från en annan tandläkare efter 1,5 timme! Tanden tydligen hade växt fast i käkbenet och han var tvungen att slipa bort delar av käkbenet för att komma åt tanden. Det var tydligen en komplicerad operation. 
    Halleluja moment , ain't no thang but a chicken wing, nu är den väck i alla fall tänkte jag som för den delen aldrig haft någon tandläkarskräck och en ganska hög smärttröskel. But the worst was yet to come...

Inte helt oväntat så är man lite skakig och groggy på vägen hem, fortfarande hög på bedövningen. Sen öppnar sig en avgrund, fosterställning, knapra Citadon som godis (obs max 8per dag), försöker få i sig vätska och vad annat man kan genom ett sugrör eller via tesked. Käken och strupen svullande upp något så det var lite svår att svälja, men knappt nämnvärt. Däremot en fruktansvärd smärta i tänderna som låg närmast visdomstanden, i käken, SAMT i och runt örat och tinningen SAMT på huvudets hjässa. Darrig, febrig och förvirrad provar jag ligga på alla möjliga sätt för att lindra smärta, men utan framgång. Om jag hade öppna ögon så gjorde ljuset att jag bara ville stänga dem igen. Allt ljud var som att det skar genom huvudet. Måste försöka sova mig igenom det här tänker jag - Citadonx2 och gonatt! 

Vaknar upp på söndagen och känner mig rätt pigg efter att ha sovit och vilat i mer eller mindre 3dygn. Tänker att det värsta är över, börjar med lite lättare hushållssysslor - byta lakan, diska upp och skriva några mail. Framåt kvällen så tänker jag, okej det här va ju jobbigt men ungefär vad man kunde anat. Då som en blixt från klar himmel blixtrar en oerhörd smärta till i käken, i och runt örat och tinningen samt bakre delen av huvudet - och jag känner att jag inte kan göra nåt annat än att återta fosterställning och skjuta upp två nya citadon. Sover inte mycket den natten, men tänker fan jag SKA till jobbet på måndag! Hade ju mått hyggligt under söndagen annars. Måndagen går oväntat bra, smärta naturligtvis men en sådan smärta man kan uthärda med hjälp av Alvedon. Söndagens exorcist scenario återspeglar sig på måndagskvällen och nu tänker jag, va fan är det som är fel?! Tittar efter och känner försiktigt på stygnen. Känns inte som inflammerat eller infekterat. Funderar på om tandläkaren är nån tomte som inte vet vad han höll på med. Ringer upp tandläkaren och han förklarar att det inte är ovanliga symptom men att han gärna tar emot mig på en kontroll. Ska dit om 2tim.

För er som ska utföra den här operationen så kan jag bara säga, förbered er på det värsta. Blir det inte så farligt så är det bara positivt! Men det kan vara väldigt individuella reaktioner och återhämtningstid. Försök bara ta det lugnt, håll rent och skölj med bakteriedödande munskölj, var uthållig och planera för att det får den tid det tar. Om du är orolig be din tandläkare för en kontroll. 
    Min tandläkare har varit mycket professionell, förtroendeingivande och kunnig så jag kan inte säga att nån annan skulle gjort det bättre eller med mindre smärta som följd - det var tydligen bara min lott att få känna på smärtan igen.... karma(?) haha!

Jag har goda förhoppningar om att den värsta smärtan kommer ge sig inom några dagar såvida inget är inflammerat eller infekterat, vilket jag inte tror.
    Annars kommer jag säkert tillbaka och skriver ut min frustation här igen!

• Moonangel

Hej jag behöver ert råd! I fredags oprerade jag mig igår tog svullnaden fart och blåmärken uppenbarade sig mer och mer under eftermiddagen till i natt. Nu sprider sig svullnaden vidare till andra sidan. Jag är nu svullen i kinden lite tungan runt halsen och det går både längre ne mot halsen och runt till andra sidan om ni förstår vad jag menar. Jag är skakig men det kan ha med min diabetes o göra. Jag är även kall fast jag har ingen feber. Däremot är det varmt där det är svullet. Jag har haft antibiotika sen dag ett och igår gav de mig en gång dos antibiotika genom dropp. Trots det har jag svullnat som sagt mer o inte mindre. Tack för er hjälp i för väg ????

• Generalportion19

Hej! Läste denna tråden innan min operation av visdomstanden, blev uppskrämd och tänkte att det skulle bli en jävla pain. MEN jag tänkte dela med mig av min faktiskt positiva upplevelse.

De sprutar in mycket bedövning, under min operation fick jag ont och de sprutade in ännu mer. Bedövningen sattes i ett annat rum och mitt hjärta slog så fort att jag tog av mig pulsklockan för att jag inte ville veta eller se, 134 var det sista den mätte innan jag tog av den. (Min vilopuls ligger på 42-46) Det var blod runt hela munnen och jag spottade blod runt en timme efter ingreppet. Men jag tog mina värktabletter som jag fick på recept, i mitt fall ibumentin 600mg. Tar en sådan var 6:e timme och 2 alvedon var 4:e timme. Började snusa efter 4 timmar, helt problemfritt. Svårt att gapa och tugga så det blir mest kvarg utspätt med vatten, risifrutti och gröt som får stå sig tills den svalnat. Ansiktet är lite svullet men inget som påverkar för mycket. Själva operationen var ganska obehaglig, duken för ansiktet täcker inte ögonen så man får blunda hårt om man inte vill se vad som händer, det smakar och luktar blod. Men mina kirurger var trevliga och sa hela tiden vad de gjorde, fick även ha hörlurar i. (Ha hög volym från början då borrarna och redskapen låter rätt mycket) har idag, 48 timmar efter ingreppet kunnat gå långpromenader utan problem, har ätit muffins, mackor och liknande mer tuggkrävande föda idag. Avvaktar nog ytterligare ett dygn med träningen för att vara på den säkra sidan. Men annars, för mig var det inte lika illa som många andra verkar ha upplevt det!

• mixer

För 1 vecka sedan så opererade jag bort 4 visdomständer på direkten. Det har vart ett helvete efteråt om jag kan få säga så. Operation tog cirka 6 timmar. Jag åt ju då ingenting på operationsdagen. Inte nästa dag heller pga, ''Gapsvårigheter'' och värk såklart. Dagarna gick och jag hade värk, smärta, små blödnignar och jag var väldigt svullen. Vid dag 4 så kunde jag äta lite bättre. De första dagarna så försökte jag få i mig soppa och yogurt. Jag har försökt att borsta kindtänderna och framtänderna men man var ju så jäkla rädd att man skulle nudda de operationsområden. Jag började med kokat saltvatten efter den första operationsdagen och höll på med att gurgla saltvatten i 3 dagar. Sen så kände jag att jag inte kunde ta det ännu mer eftersom att det smakade jävligt äckligt. Men att gurgla med saltvatten var ju bara det tandläkaren rekommenderade mig att göra för att inte få en massa matrester i hålen som kan leda till inflammation. Men borstning räcker ju. Dag 5 6 var väl ganska OK. Smärtan hade ju lungnat sig osv. Men jag märkte också att jag hade fått blåmärken på kinderna. Men det var ingen stor grej. Det händer när läkningsprocessen arbetar. Idag så har jag känt äckliga smaker i munnen och andedräkten har inte vart så bra. När jag spottade i handfatet så var det någon slags gul flytning. När jag sväljer mitt saliv så känner jag den här äckliga smaken. Och det svider på den högra nedre sidan. Är det bara för att jag slutade med saltvattnet eller för att stygnen har försvunnit lite. Det är ju betydligt mer öppet på den högra sidan än var det är på den vänstra. Jag spydde ju också på operationsdagen och den tredje dagen. Som sagt... det har vart ett helvete för mig.

Svar på tråden hur mådde ni efter operation av visdomstand?