mulena skrev 2010-01-19 18:26:12 följande:
Det skulle vara kul med aktiv
ts-tråd, håller med. Hur har ni haft det i jul? Jag upplever att lediga dagar är det jobbigaste för både oss föräldrar och för sonen. Det kommer ta ett tag innan vi kommer i gängorna igen.BusfrömammanJag skulle vilja veta mer om ep-operationen. Jag tänkte ta upp det med vår neurolog vid nästa tillfälle. Vår son har frånvaroattacker, som vi vet kommer från ett ställe i hjärnan. Min tanke är att han skulle ju slippa dessa attacker och dessutom slippa ep-medicinerna som påverkar honom en hel del. Var gjorde ni operationen och hur kom ni fram till att den skulle göras? Det verkar inte vara så många med
TS som opereras. Berätta gärna lite..Vad jag vet är att de opererar vuxna med vanlig epilepsi ibland också med gott resultat.
Jo julen var sådär... det som jag upplever som stor stress är bristen på tid till träning... Just det dåliga samvetet påverkar mig väldigt mycket.
E opererades i Lund för alltså snart ett år sedan. Vi hade då Towe Hallbök som neurolog, hon har nu tyvärr flyttat till Göteborg... E har förklakningar på flera ställen men de kunde med stor sannolikhet fastställa att de flesta anfallen kom från ett och samma ställe i höger frontallob. Ett område som alltså opererades bort.
De menade att det var en chansning, 50 % chans att det skulle ge lyckat resultat, alltså att anfallen skulle bli färre eller försvinna. Före operationen hade E många anfall varje dag, mellan 5-15 ungefär, dessutom väldigt hög epileptisk aktivitet hela tiden. Även om hennes anfall var korta, oftast bara ett par sekunder, så var de intensiva och påverkade henne mycket. Dagen innan operationen så förändrades hennes anfall konstigt nog, blev mycket värre. Innan hade hon skrikit högt varje gång ett anfall kom medan hon nu bara föll ihop och blev blå snabbt. Detta hände massor med gånger hela den dagen.
Efter operationen har hon bara haft korta små frånvaroattacker än så länge och vår förhoppning är att hon ska slippa anfall, i alla fall de stora och så länge som möjligt. Risken finns alltid att anfall kan starta från något annat ställe där hon också har förkalkningar men då blir de antagligen av annan karaktär. Hon medicineras fortfarande och det verkar som att hon behöver fortsätta med det. EEG visar att hon fortfarande har kvar epileptisk aktivitet, men från extremt mycket till lite så är det ändå mycket vunnet.
Så för oss och vår tjej så har det varit en fantastiskt lyckad operation. Vi vågade aldrig hoppas att det skulle gå så bra. Vi har fått tillbaka en mycket piggare tjej som nu är mycket vaknare och med på ett helt annat vis

Ibland glömmer man nästan det, hur bra det har blivit när man fastnar i allt som är just nu med IBT och annat....