• nano

När "märks" adhd/add?

LIte knepig fråga men kan börja med att min man har adhd, hans mamma och syster har det också så vi vet att det är ganska stor ärftlighet och då ganska stor chans att vår dotter får det.

MEN min man hade "tecken" redan från att han föddes, sov väldigt lite och bara några timmar åt gången. Hans mamma har sagt att han var "sist i säng och först upp" hela barndommen. Var vild redan som väldigt liten också. Vår dotter är ny drygt 2 år och visar inga tecken alls (eller jo, men det behöver inte alls vara några tecken) och då känns det som vi klarat oss men har vi det? Vill ju tror att hon hon ärft diagnosen så borde den visa sig på samma sätt som hon mannen men samtidigt så är hon flicka (vilket kan ge annorlunda psymtom om jag förstå rätt) och det kanske inte alls behöver visa sig likadant? Samtidigt så har ju mannens mamma diagnosen och var kanske inte världens konsekventste mamma heller så det kanske gjorde att tecknen syntes tidigare?

Kan någon snäll förälder hjälpa mig lite? Vore väldigt tacksam, att prata med bvc känns inte som nån större ide nämligen

• Svar på tråden När "märks" adhd/add?
  • Röllekan

Jag förstår att du funderar,men försök att inte göra det. Då skapar du problem som inte finns. Och om du söker efter tecken, kommer du troligtvis att hitta dem. T.ex. i en trotsperiod eller liknande.
    Utgå från att hon inte har adhd. Jag lovar att du känner om något är riktigt galet.
    Min adhd-kille var världens lugnaste bebis, men ungefär vid två-års ålder började vi ana att han var lite väl våghalsig och temperamentsfull, men vi upplevde det ännu inte riktigt som ett problem.
    Vid tre-fyra års ålder blev det riktigt jobbigt, och dagis höll med om att han kunde behöva en utredning, vid femårs ålder fick han sin diagnos.
    Jag tror inte det brukar göras utredningar mycket tidigare än det ändå, så försök att släppa tanken. Åtminstånde så länge vardagen flyter på som den ska.

• nano

Tack för ett jättesnabbt svar! Jo, jag lärde mig ganska snart att inte oroa mig. Första 2 månaderna tänke jag på det hela tiden sen släppte jag det mer och mer.

Har börjat fundera igen, vet inte varför egenltigen. Hon är på väg in i trotsålderna men hitils så är det inga problem alls. Hon är jobbig mellan varen men det är inte svårt att hantera eller bryta alls så jag ser inga tecken alls och dagis har inte sagt något heller, vilket är skönt.

Mannen  fick utrednign redan som ettåring men så var diagnosen också typ "ny" då så han ingick särkert i nåt projekt och antagligen av andra orsaker än att man "misstänkte damp (som det kallades då)".

• MariaKsk88

ADHD kan märkas tidigt men blir oftast tydligast i skolåldern då de måste sitta still i klassrummen, koncentrera sig, osv. Som psykologkandidat har jag svårt att tro att man kan ställa diagnos så pass tidigt som ett eller två år, för det kan vara otroligt många andra saker - MEN, för att få en ADHD diagnos måste symptomen ha funnits där innan barnet fyllt 7.

• Fiolina

min dotter är tonåring idag med adhd diagnos, det jag kan se nu från hennes första år som kan ha varit symtom redan då var hennes sömn, sov inte en hel natt förrän hon var 5 år, hon var också redan då hopplös att klä på, strumpor var obekväma och allt skulle sitta exakt, då såg jag det som att hon var väldigt envis och lite extra mycket trots för jämnan, OM det verkligen var tidiga tecken på hennes adhd är svårt att säga, men vid 4-5 år började raseriutbrotten hemma och när hon började skolan kan man se tydligare tecken, men det var inte förrän för ett år sedan hon fick sin diagnos, hon är inte hyper utan är mer långsam och svårtstartad, svag motor och svårt att komma igång och svårt att slutföra

• MariaKsk88

Fiolina - jag tror det är ganska vanligt att man märker tidiga tecken. Problemet är ju att tecknen inte betyder att det är något, det kan ju som du säger bara vara envishet, trots osv. så det är därför man måste försöka att inte oroa sig (även om det är skitsvårt...). Men om man har ett äldre barn med ADHD diagnos och tittar tillbaka, tror jag att man i nästan varje fall hittar NÅGOT tidigt tecken, precis som du.

• MariaKsk88

Förresten nano, du har rätt i att ADHD ofta inte alls ser likadant ut hos flickor och pojkar. Det är lättare att märka det hos pojkar för de har en tendens att vara mer hyperaktiva och utagerande, medan flickor istället är mer inåtagerande, kan bli deprimerade och har svårt med uppmärksamheten. Sen är det ju olika symptom från person till person, även om det handlar om två pojkar eller två flickor. Om ADHD finns i familjen tycker jag du borde ta kontakt med BUP och hålla koll på det så du märker eventuella problem tidigt, då blir de mycket lättare att handskas med.

Svar på tråden När "märks" adhd/add?