• MariaKsk88

När "märks" adhd/add?

ADHD kan märkas tidigt men blir oftast tydligast i skolåldern då de måste sitta still i klassrummen, koncentrera sig, osv. Som psykologkandidat har jag svårt att tro att man kan ställa diagnos så pass tidigt som ett eller två år, för det kan vara otroligt många andra saker - MEN, för att få en ADHD diagnos måste symptomen ha funnits där innan barnet fyllt 7.

• MariaKsk88

Fiolina - jag tror det är ganska vanligt att man märker tidiga tecken. Problemet är ju att tecknen inte betyder att det är något, det kan ju som du säger bara vara envishet, trots osv. så det är därför man måste försöka att inte oroa sig (även om det är skitsvårt...). Men om man har ett äldre barn med ADHD diagnos och tittar tillbaka, tror jag att man i nästan varje fall hittar NÅGOT tidigt tecken, precis som du.

• MariaKsk88

Förresten nano, du har rätt i att ADHD ofta inte alls ser likadant ut hos flickor och pojkar. Det är lättare att märka det hos pojkar för de har en tendens att vara mer hyperaktiva och utagerande, medan flickor istället är mer inåtagerande, kan bli deprimerade och har svårt med uppmärksamheten. Sen är det ju olika symptom från person till person, även om det handlar om två pojkar eller två flickor. Om ADHD finns i familjen tycker jag du borde ta kontakt med BUP och hålla koll på det så du märker eventuella problem tidigt, då blir de mycket lättare att handskas med.

Svar på tråden När "märks" adhd/add?