• Skytten

    Äggledarspolning?

    Jag ska göra en äggledarspolning nästa vecka och är lite orolig, dels för att det ska göra ont och dels för att ta diklofenak/voltaren. Läser man om biverkningarna så står det att man inte ska använda sådan medicin om man försöker bli gravid. Men en engångsdos är kanske ingen fara? Eller?
    Förresten hur ont gör det?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:23
    Det gick bra! Jag klarade det! Det gjorde inte särskilt ont, stack till lite men inget värre än så. Äggledarna mådde bra men däremot hade jag en cysta. Gyn sa att det troligen inte var någon större fara med det. Någon som haft cystor vad innebär det?
    Förresten jag fick diklofenak och antibiotika.
  • Svar på tråden Äggledarspolning?
  • Amazina

    Var absolut inte rädd för tabletten!! Den substansen kommer vara long gon när ditt ägg fäster. Jag har hört att vissa rtycker spolningen är obehaglig, men jag tyckte faktiskt inte det var så farligt!! det kändes lite som lätt mensvärk, INTE värre! Jag tror dock att det kan göra mer ont om man har stopp som läkaren försöker spola upp...

  • Skytten
    Tack Amazonas! Jag hoppades att det är så, att den försvinner fort.
    Jag hoppas att jag inte har stopp så att det gör ont. 
    Nästa problem är bara att jag har lite problem med hemorrojder (sen förra graviditeten...länge sen, men de går inte bort) och nu undrar jag hur bra det är med stolpiller då.
  • Amazina
    Skytten skrev 2010-01-17 09:59:59 följande:
    Tack Amazonas! Jag hoppades att det är så, att den försvinner fort. Jag hoppas att jag inte har stopp så att det gör ont.  Nästa problem är bara att jag har lite problem med hemorrojder (sen förra graviditeten...länge sen, men de går inte bort) och nu undrar jag hur bra det är med stolpiller då.
    Varför skulle du ta stolpiller och inte vanliga tabletter?
  • Elsa2

    Hej.

    Jag ska också göra min spolning snart (om några veckor). Nervöst!
    Enligt min läkare så kunde det vara så att om man har väldigt ont vid mens så kunde det även göra lite mer ont vid spolning än för den som inte har så mycket mensvärk. Jag tänker förbereda mig på att det kommer göra fruktansvärt ont för då kan det liksom inte bli värre än jag vad tror. {#lang_emotions_smile}

    Angående Ipren (och andra liknande smärtstillande) så kunde man ta det vid mensen för det har då redan gått ur kroppen till det att man har ägglossning.. Alltså kan man egentligen ta det när som helst förutom vid ägglossning och precis intill det. Och som du kanske förstår då så är det alltså helt lungt att ta Ipren innan spolningen.

    (detta är bara vad min läkare säger, alltså har jag ingen fakta eller liknande).

    Lycka till, det kommer gå jättebra!

  • T e s s

    Min spolning gick jätte bra, visst var det obekvämt men ingen smärta!
    Fick efteråt som rejäl mensvärk i ca 1h sedan så släppte det oxå!

    Lycka till

  • Kakan Mascha

    Min spolning gick också bra. Dock hade jag som mensvärk i ca 6-8 h efteråt. Var väl mest obekvämt, inte direkt ont.
    Tyvärr är det nog väldigt individuell upplevelse, vet en som nästan svimmade...
    Men är det inget stopp är det inget att oroa sig för!
    Lycka till!

  • Caf10

    Hej!

    Gjorde min spolning den 7 januari och var ganska så nervös efter att jag läst här på FL att de flesta tyckt att det varit obehagligt/gjort ont under spolningen och även haft ont i stort sett hela dagen.

    Jag gick och var nervös i onödan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Är ju väldigt individuellt naturligtvis!
    Men det var absolut inte värre än en vanlig undersökning.

    Gjorde det tidigt på morgonen och gick sen och jobbade precis som vanligt.
    Tog inga tabletter innan jag gick dit heller.

    Om du inte tycker att en vanlig undersökning är JÄTTE jobbig så tycker jag inte att du ska gå och stressa upp dig själv genom att TRO att det kommer göra ont.

    Hoppas det går bra!

    /Cickan4

  • Tvillingar11

    Jag har inte gjort spolning än men kommer förmodligen att göra det efter nästa mens. Det står stolpiller voltaren på informationsbladet, ca en timme innan om jag ej missminner mig. Är det meningen  att jag ska köpa det själv? apoteket?

    Sen står det att jag får ta tabletter efteråt för att ej riskera någon infektion. Fick ni också det?

  • FamiljenBrocka

    Jag blev spolad då jag var nersövd pga av en annan op dom gjorde samtidigt så jag vet tyvärr inte hur ont man hade efter åt från själva spolningen.


    ♥ Nellie 2006-09-06 ♥ ✫Bf 2010-06-14✫
  • Elsa2

    pomperipossa09:


    På mitt blad står det bara att jag ska ta två vanliga smärtstillande en timma innan jag ska vara där. Inget om stolpiller eller infektion. Tokigt att många får så olika instruktioner fast vi alla ska göra precis samma "behandling"/"ingrepp".


    Lycka till med din spolning!

Svar på tråden Äggledarspolning?