• walla

boka flyg för ett ofött barn?

Hej!

Är det någon som vet om man kan boka en flygbiljett för ett barn som ännu inte fötts? På nätet ser jag att t ex Sterling gör det, men annars låter det tveksamt. Någon som vet hur man gör? Biljetterna blir ju så mycket dyrare om man väntar, vi vill åka till Thailand när barnet är runt halvåret.

• Svar på tråden boka flyg för ett ofött barn?
  • Fenomen a

Borde inte vara någe problem att boka till efterhand eftersom barnet ej får någon plats utan betalar ofta bara avgifter  skatter

• Lady Bling
    Fenomen a skrev 2010-01-17 09:52:18 följande:
    Borde inte vara någe problem att boka till efterhand eftersom barnet ej får någon plats utan betalar ofta bara avgifter  skatter
    Fast så vitt jag vet brukar man ju bara få ha ett visst antal spädbarn per flygning ( pga säkerhetsskäl, antal spädbarnssäkerhetsbälten per plan, och så vidare) så om maxantalet överskrids kan det nog bli knepigt att boka i efterhand.

Jag skulle absolut inte chansa, utan ringa innan bokning till de olika bolag ni funderar på att flyga med och fråga vad som gäller, så det inte blir krångel sen med den efterlängtade resan.
  • Tigerwoman

Jo, det går bra att boka för ett ofött barn. Ett spädbarn har ju inget eget säte så de lägger bara in "infant" i bokningen och sedan får du återkomma med barnets namn när det är fött och har fått ett namn, för barnet måste upp på passagerarlistan med ett namn innan ni får flyga med det.

• walla

Det låter ju suveränt om det räcker att skriva Infant! Jag ska nog för säkerhets skull ringa och kolla med några bolag. Tigerwoman, har du gjort så?

• lilla hej

jag trodde inte man kunde boka om man inte hade personnummer så jag väntade med att boka flyg tills dottern var född. skulle också åka när dottern var ca 6 mån

Älskade ungen ska bli storasyster
  • lillakotten

Boka åt er själva och ring och boka med barnet då det är fött (om ni inte vill ha eget säte åt bebisen). Vilket flygbolag ska ni åka med? Jag jobbar i flygbranschen och det finns inget max antal bebisar som får flyga, däremot så finns det ett max antal barnplatser med babycot eller extra benutrymme.

• Dixie

jag bokade flyg innan sonen var född - bokade en infant - och sedan när han var född ringde jag och lämnade namnet

• resemamman

Det går jättebra! Boka som Infant + efternamn och lägg till namn när bebis är född.

• Tigerwoman

Walla: Ja, jag har gjort det själv. Två gånger med olika flygbolag, Thai och SAS.

• fochf

Jag ringde till SAS innan vi bokade resa till Spanien och de sa att jag bara skulle återkomma när bebisen var född.

• walla

Tack för hjälpen! Låter ju som att det kan lösas! Vi har varit inne på Thai för deras bra barnrabatter, vi har en fyraåring också. Annar har vi sett att Turkish airlines och Quatar har bra priser. Någon som åkt med dem?

• Hanna36
    walla skrev 2010-01-17 09:50:46 följande:
    Hej!Är det någon som vet om man kan boka en flygbiljett för ett barn som ännu inte fötts? På nätet ser jag att t ex Sterling gör det, men annars låter det tveksamt. Någon som vet hur man gör? Biljetterna blir ju så mycket dyrare om man väntar, vi vill åka till Thailand när barnet är runt halvåret.
    Jag bokade innan vår nr 3 var född, det var inga problem. Åkte med Fritidsresor.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Fru Kenob

Vi åkte med Turkish airlines i oktober när vi åkte till thailand. Gick jätte bra. Fina plan och trevlig personal. Rekomenderar dom verkligen!

• walla

Vad bra att Turkish var bra! De var riktigt billiga när vi kollade.

• ztarshine

vi bokade en resa till thailand med fritidsresor för några veckor sedan, bebis kommer i juli. det står no name och efternamn på bokningsbekräftelsen tills vi ringer och ger ett namn när barnet är fött.

• FruMadde4barnTätt

vi bokade i förväg innan vår son var född här, på ving, ringde och hörde med dem och det var ok, skrev på deras sida bokning och ett påhittat personnummer och namn, så kunde man ringa och ändra det sen när han var född

• LAV0LINA
    walla skrev 2010-01-18 10:53:03 följande:
    Vad bra att Turkish var bra! De var riktigt billiga när vi kollade.
    Är lite OT här, men min pappa som åkt med Turkish säger samma sak - kanonbra!
  • LittleJunia

Någon som vet hur det funkar med Ryan Air?

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig 080404 och liten i magen BF 110401(¯`°?.¸ ღ♥ ♥+
Svar på tråden boka flyg för ett ofött barn?