• sarah

Gravid och törstig..

Jag är gravid i v. 17 och sen nån månad tillbaka är jag extremt törstig väldigt ofta.
    Det kan komma ganska plötsligt och då känns det som jag är på väg att törsta ihjäl.
    Så här hade jag inte det förra graviditeten.
    är det normalt att vara mkt törstig? eller kan jag ha någon brist?

• Svar på tråden Gravid och törstig..
  • adrenalin

bara du inte dricker litervis och kissar hinkvis varje dag

Jag är också väldigt törstig. Är visserligen i v40 men sånna här saker brukar inte ha så mycket med var i graviditeten man är precis som foglossning och sånt

• sarah

Fast det blir ju att jag dricker rätt mkt. Oftast något glas i taget iofs inte en liter på en gång. Och toa springer jag på typ hela tiden...

• adrenalin

jag dricker också mest hela tiden och på toa måste man ju gå för att det trycker.
    Det jag menar är att det finns dom som får problem som visar sig genom törst bland annat, men dom pinkar verkligen 20-litershinkar / dag ... alltså du känner nog om det är sånna mängder

Kroppen håller på att göra blod plus att fostervattnet byts ut ganska ofta!

• Beamy

Hej!
    Ökad törst var ett av mina första gravsymtom. Sedan försvann det fenomenet i några månader för att nu på slutet komma tillbaka. Är jättetörstig, dricker vatten, saft och äter mandariner mest hela tiden. Jag har förstått att det är vanligt. Är väl bara att vänja sig... när man ammar lär man ju vara grymt törstig säger de som vet. Det är nog helt normalt i alla fall! Dock känner jag inte till den direkta anledningen.

• VivviM

Jag är i v 22 och också otroligt törstig jämt. Helst ska det vara isvatten också Men jag har hört att det är bra att dricka ordentligt för då rensar man kroppen från slaggprodukter och det förhindrar att man samlar på sig vätska under senare delen av graviditeten.....

• Buffa

Förra graviditeten var jag så törstig att jag till och med gick upp mitt i natten och hällde i mig glas efter glas med vatten.

Hade ingen tanke på att det skulle kunna vara något fel, alla värden var jämt bra.
    Lucas vägde ett helt kg mer än vad Tim gjorde, så någonting var nog på tok trots bra värden.

Denna gången är jag inte speciellt törstig som tur är.

• snart tre

Jag hade samma sak under hela min graviditet och alla mina värden var helt perfekta hela tiden - födde en jättefin pojke för åtta veckor sedan. Min BM sade att det är jättevanligt att gravida blir törstiga på just kallt vatten och att det sällan rör sig om något tecken på t ex grav.diabetes för då får man andra symptom också. Bara bälga i er - det är nyttigt både för er och bebisen.

• Buffa

Nej att dricka för mycket är aldrig bra, vare sig man är gravid eller inte.
    Njurarna hinner inte med.

Så mycket som jag drack var onormalt mycket, jag drack minst 10 liter om dagen, ändå reagerade inte min bm på att något kunde vara fel.

• adrenalin

buffa:

Precis, när det gäller mägnder som är uppenbart mycket, som du säger 10 liter, då borde man nog se det hela på ett helt annat sätt...

Men går man från att ha druckit 2-3 liter om dan till 4-5 så är det ju för att man har fostervatten och allt det där.

Svar på tråden Gravid och törstig..