• milk and honey

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Här fortsätter vi som är runt 40 och gläds åt plus och är deltagande när det inte fungerar som man vill.. Att vi har lika skoj och skrattar med varandra.. Alla är välkomna oavsett om det är första eller tionde barnet..  bara ni är lika galna som vi här i tråden

Och när vi fått de efterlängtade beskedet så fortsätter vi såklart att följas åt här oxå..

Länk till gamla trådarna ifall ni vill ha någon info om något..
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m46066177.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-124/m42054418.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m43931565.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m44034420.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48216865.html

Mina älskade söner 90, 92, 94 och i maj smäller de igen
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-28 16:10
    www.familjeliv.se/Forum-3-365/m53688669.html

En fortsättningstråd för oss som pluppat ur sina underverk
    Även om jag gärna hänger kvar i denna tråd oxå
  • Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5
  • bojji07
    Alicia 72 skrev 2011-02-16 12:16:37 följande:
    Fast tydligen får man inte reda på ryggmärgsbråck vid MKP men vid FVP?

Alicia
    Jag har inte hört att man får reda på ryggmärgsbråck vid FVP. Mitt sista FVP hade de fått med celler ifrån mig så det blev en långodling för att sära på mina och bebisen celler. Och i ett sådant så kollar de upp en hel hög med fler kromosomförändringar...men ryggmärgsbråck tror jag inte. Detta och navelbråck mm kollades upp vid UL . Kan ju ha fel men har inte vid något av mina FVP hört någon läkare tala om annat än kromosomförändringar.
    Älskar ♂-91 ♂-07 och ♀-09 & liten ♀, BF 110626
  • Tjatte
    Primrose skrev 2011-02-15 13:11:17 följande:
    Nej, inte sedan september. Ryggskott är ju akuta. Jag brukar alltså få c:a två om året (har därmed haft ett 30-tal!). Men det var extremt starkt, det jag hade i september och jag kunde inte ta mig upp från golvet, dit jag krupit mitt i natten. Så efter två-tre timmar var jag tvungen att ringa på ambulans (efter Sjukvårdsupplysningens förslag). Och för att kunna komma upp på båren var de tvungna att ge mig morfin och muskelavslappnande. Eftersom det känns som om att ryggskottet kan bli lika starkt även den här gången, oroar jag mig självklart. Tydligen ska kombinationen alvedon och ipren vara den bästa. Jag fick också starka tabletter från läkaren förra gången (Tramodil, eller något liknande) men de gjorde mig bara helt dimmig och snurrig, utan att ryggontet avtog, så de låter jag bli just nu.

Jag stretchar normalt varje dag och stärker mig med träning flera gånger i veckan och brukar använda spikmatta och värmedyna (inte vetekudde eftersom vi inte har micro och det verkar så bökigt att värma i vanlig ugn). Men det är bara normalt "underhåll" för mig. Likförbaskat fortsätter mina ryggskott att komma dock!Obestämd
    Puh, blev lite orolig att du gått med ryggvärk i ett halvår! 2 Alvedon + 1 Ipren motsvarar ungefär effekten av en Citodon, vilket läkare ska vara lite restriktiva med att skriva ut eftersom det kan vara beroendeframkallande. Å andra sidan är Citodon ok att ta som graivd, men inte Ipren så det kanske vara vettigt att få Citodon utskrivet om kombination Alvedon+Ipren funkar. Tramadol är riktigt starka grejer, så det förstår jag att du blev dimmig av. Hoppas verkligen att du kan få hjälp med detta för tänk när du blir gravid... inte kul med en pajad rygg redan innan.
    FML
  • Alicia 72
    bojji07 skrev 2011-02-16 12:42:43 följande:
    Jag har inte hört att man får reda på ryggmärgsbråck vid FVP. Mitt sista FVP hade de fått med celler ifrån mig så det blev en långodling för att sära på mina och bebisen celler. Och i ett sådant så kollar de upp en hel hög med fler kromosomförändringar...men ryggmärgsbråck tror jag inte. Detta och navelbråck mm kollades upp vid UL . Kan ju ha fel men har inte vid något av mina FVP hört någon läkare tala om annat än kromosomförändringar.
    Ok, tyckte det stod högre upp i tråden att det var skillnaden mellan proverna.
    Jag får ta och prata med BM på onsdag. Vet du från när man kan göra FVP?

MKP var från vecka 10 eller 11 så det är ju snart!

Alicia
  • Tjatte
    bojji07 skrev 2011-02-16 12:42:43 följande:
    Nej, precis. FVP kollar kromosomförändringar. Bråck är ju en fysisk defekt och det syns på UL.
    FML
  • mamma Linder

Oj vad mycket bra info om fvp/mkp, tack alla som delat med sig, en fråga till då ang DS finns det olika grader på Ds? typ lättare funktionsnedsättning till gravt handikap typ vårdpaket (ursäkta uttrycket), jag har bara träffat barn och vuxna med DS med "normalt" funktionsnedsättning, typ att de går, pratar jobbar på dagverksamhet, eller finns det en svårare grad av DS där det typ bara ligger och inte är kontaktbara i stortsett?

• Finbus

Fick tips om denna tråd av Tjatte.

Skulle gärna "hänga" med er. Vi har en son som kommer bli 4 i höst som jag fick när jag var 36 och vi har nyligen bestämt oss för att försöka med ett syskon.

Det tog oss över 3 år att få Matti så har inte riktigt bestämt mig än hur länge vi kommer försök denna gång.

Vi gjorde KUB när jag väntade Matti och vi hade turen att få goda värden. Eftersom vi väntat så länge så var vad som välkommet. Om jag kommer lyckas bli gravid igen kommer jag definitivt göra KUB igen vara villig att gå vidare. Känns som ett svårare beslut denna gång om vi skulle få dåliga värden på FVP.

• bojji07
    Alicia 72 skrev 2011-02-16 12:58:32 följande:
    Ok, tyckte det stod högre upp i tråden att det var skillnaden mellan proverna.
    Jag får ta och prata med BM på onsdag. Vet du från när man kan göra FVP?

MKP var från vecka 10 eller 11 så det är ju snart!

Alicia
    Har för mig att det är från v 15 man kan göra FVP
    Älskar ♂-91 ♂-07 och ♀-09 & liten ♀, BF 110626
  • Schäfer
    tro hopp och kärlek skrev 2011-02-16 12:03:03 följande:
    Sist önskar jag Schäfer ett stort lycka till med förlossningen och ska du få smärtlindring nu?
    Tack Ja, vi sätter ut Fragminet helt ett dygn innan. Och så har jag fått inskrivet i min journal att EDA ska läggas INNAN cerklaget klipps (det kan ju gå ruskigt fort som förra gången). Så nu känns det bra!

Fråga, Dr Olsén, är det Stein? I såfall går vi hos samma Helt suverän tycker jag som har gått hos honom i 12 år nu!!!
  • Tjatte
    Finbus skrev 2011-02-16 13:27:26 följande:
    Fick tips om denna tråd av Tjatte.

Skulle gärna "hänga" med er. Vi har en son som kommer bli 4 i höst som jag fick när jag var 36 och vi har nyligen bestämt oss för att försöka med ett syskon.

Det tog oss över 3 år att få Matti så har inte riktigt bestämt mig än hur länge vi kommer försök denna gång.

Vi gjorde KUB när jag väntade Matti och vi hade turen att få goda värden. Eftersom vi väntat så länge så var vad som välkommet. Om jag kommer lyckas bli gravid igen kommer jag definitivt göra KUB igen vara villig att gå vidare. Känns som ett svårare beslut denna gång om vi skulle få dåliga värden på FVP.
    Välkommen . Lycka till med bebisverkstan. Skriv gärna in dig i listan som finns lite längre bak i tråden om du vill.
    FML
  • Gladabarnensmamma

tack alla att ni delar mer er ang. fvp, kub & tankar till test & diagnoser!! Jag har jobbat med forstandshandikappade (vuxna) och det ar just "vuxenlivet" som oroar mig (som barn tycker jag manga handikappade & forstandshandikappade har det valdigt bra, men under tidens gang blir foraldrarna gamla och vi som ar gamla fran start... ja, ni forstar hur jag tanker). En sen abort pga. allvarliga fel pa barnet ar en mardrom i sig och jag vet inte hur man klarar sig igenom det heller... 

Det ar klart tankvart att missfallsrisken ar hogre vid fvp an riskfaktorn vi just fatt (1:1100) och efter lite sokande pa internet har jag sett att 1:1100 egentligen ar ganska bra (enligt aldersfaktorn isolerat sa borde vi hamna pa 1:100, sa blodprov + nackspalten har ju dragit ner pa risken ganska mycket). Det vore intressant att veta hur manga 40-aringar som hamnar i medelrisk-klassen...   

Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5