• Doldis

Blodtrycksfall??

Fråga till alla här! Jag får otäcka blodtrycksfall i perioder, i natt har jag haft det säkert tio gånger, börjar med att det känns som att blodet rasar ner till fötterna, sen kommer en svimningskänsla som är fruktansvärt obehaglig, och så yrsel ovanpå det när blodet rinner tillbaka. JÄVLIGT OTÄCKT.

Sen i natt har det hänt ungefär 20 ggr nu. Händer precis när jag somnar in, typ. Läkaren säger att det är panikångest - ja, tjena att jag skulle få panikångest när jag somnar till i soffan när jag gosar med tösen. Eller när jag sitter med stora tösen och badar dottern och vi har mysigt. Jomen visst är det panikångest. Jag HAR panikångest en hel del. Det här är inte det.

Promenader säger dom. Inte riiiiktigt vad jag känner för när jag knappt kan stå på benen.

Har sovit hela dagen, till och från. Har precis vaknat till från ett anfall nu och lite klar i huvudet. HATAR att ha det så här!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 10:58
    Har i natt haft ett fruktansvärt anfall med blodtrycksfall där jag sitter upp i sängen för att försöka få fram något slags medvetande, dreglade, spottade ner i täcket, min man reser sig och frågar hur jag mår, om han ska ringa nån, åka in, etc... jag orkar inte mer det här!! Det kommer en vecka eller två i stöten om året och det är hemskt!! Tacksam för fler svar!!
  • Svar på tråden Blodtrycksfall??
  • finskaflikkan

Alltså händer de där du beskriver precis innan du håller på och somnar? Mellan den där vaken och sömig gränsen typ? Om du förstår vad jag menar?

• Doldis
    finskaflikkan skrev 2010-01-17 18:33:23 följande:
    Alltså händer de där du beskriver precis innan du håller på och somnar? Mellan den där vaken och sömig gränsen typ? Om du förstår vad jag menar?
    Japp! Precis så! Och ibland när jag faktiskt har somnat, då vaknar jag av det.
  • finskaflikkan
    Doldis skrev 2010-01-17 18:38:54 följande:
    Japp! Precis så! Och ibland när jag faktiskt har somnat, då vaknar jag av det.
    Vad händer exakt då? Alltså kan du förklara symptomen? 
  • Mosaik31

det låter inte som blodtrycksfall tyvärr

mer som att det är ångest eller kanske eventuellt sömparalys

sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys

blodtrycksfall brukar man enbart få när man reser sig snabbt har stått länge och så vidare inte när man ligger i sängen

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Lagt-blodtryck/

dina symptom tycker jag inte riktigt heller stämmer in på blodtrycksfall jag får det rätt ofta och jag känner bara att jag blir fruktansvärt yr och rejält illamående eventuellt att det svartnar för ögonen
    då får man sätta sig snabbt ner eller lägga sig en liten stund o sen mår man bra igen

Våga Vägra Facebook!
  • finskaflikkan

De va sömnparalysen jag vill komma fram till därav mina frågor...  

Lider nämligen själv av sömnförlamning.. och för mig inträffar de vid insomnandet! 
    Sömnförlamning eller sömnparalys är en ohygglig upplevelse som uppstår i samband med insomning eller uppvakning. Narkoleptikern upplever att han inte kan röra sig, inte tala, inte öppna ögonen även om han är helt vid medvetande. Ofta uppträder sömnparalysen tillsammans med hallucinationer. Sömnparalysen kan pågå i åtskilliga minuter.
  • Mosaik31
    finskaflikkan skrev 2010-01-17 19:54:36 följande:
    De va sömnparalysen jag vill komma fram till därav mina frågor...   Lider nämligen själv av sömnförlamning.. och för mig inträffar de vid insomnandet!  Sömnförlamning eller sömnparalys är en ohygglig upplevelse som uppstår i samband med insomning eller uppvakning. Narkoleptikern upplever att han inte kan röra sig, inte tala, inte öppna ögonen även om han är helt vid medvetande. Ofta uppträder sömnparalysen tillsammans med hallucinationer. Sömnparalysen kan pågå i åtskilliga minuter.
    nu blandar du ihop det hela här Narkolepsi är nåt helt annat

jo jag lider oxå av sömnparalys ibland och det är verkligen fruktansvärt jag får ofta känslan av att jag inte kan andas att jag dör helt enkelt.....skitläskigt
    Våga Vägra Facebook!
Svar på tråden Blodtrycksfall??