• 2barnsmorsa

Profylaxkurs eller inte??

Profylaxkurs eller inte??

Hej
    Vad tycker ni?
    Behöver man lägga ner tusentals kr för att gå på en profylaxkurs eller är det onödigt. Eller har ni några andra bra tips inför förlossninge?

Linda
  • Svar på tråden Profylaxkurs eller inte??
  • lövet2

Det beror på. Jag rekommenderar alla att lära sig psykoprofylax, men om du tror att du kan lära dig själv från bok/instruktions-DVD, så blir det förstås billigare (om än svårare).

• Skogsrå

Avslappningsövningar tror jag mycket mer på än psykoprofylax, som i mitt tycke är väldigt tekniskt och prestationsinriktat (för mig blev kursen mer en låsning än hjälp). Läste nyss Susanna Helis bok Föda utan rädsla, och den tror jag kan vara en väldigt bra hjälp.

Men alla är vi olika, jättesvårt att säga vem som har bäst nytta av vad!

• Moja Lepa

Vi har precis varit på en profylax grupp hos www.profylaxgruppen.se och det var super känner mig jätteförbered och laddad inför förlossningen nu. Verkligen värt alla pengar...

• Lovi

En doktorsavhabdling som kom i höstas visar att det inte finns vetenskapliga bevis för att Profylax fungerar. Om man blir hjälpt av profylax så menar forskaren att det är det faktum att man har en taktik som hjälpt. Det vill, säga, att alla som har en taktik eller strategi för hur man ska hantera sin förlossning upplever den också som lättare. Det kan alltså lika gärna röra sig om yogaövningar, avslappning, andningsövningar etc. så om man tycker det är dyrt med profylax så kanske det finns andra strategier man kan ta del av och som man känner sig bekväm med och tror på.

• Glimra2

Jag har gått profylaxkurs men inte fött ännu, men jag tror det vi lärt oss kommer till användning, framförallt var det bra för min sambo som har fått mycket tips om vad han kan göra för att hjälpa till under förlossningen, som massage tekniker och hjälpa mig att komma ihåg att andas rätt osv.

• lövet2
    Lovi skrev 2010-01-17 21:49:43 följande:
    En doktorsavhabdling som kom i höstas visar att det inte finns vetenskapliga bevis för att Profylax fungerar. Om man blir hjälpt av profylax så menar forskaren att det är det faktum att man har en taktik som hjälpt. Det vill, säga, att alla som har en taktik eller strategi för hur man ska hantera sin förlossning upplever den också som lättare. Det kan alltså lika gärna röra sig om yogaövningar, avslappning, andningsövningar etc. så om man tycker det är dyrt med profylax så kanske det finns andra strategier man kan ta del av och som man känner sig bekväm med och tror på.
    Jag skulle önska att den forskaren kunde ta sig i häcken. H*n kunde pröva själv att vara öppen 8 cm och få en värk. Lida genom en värk och sedan pröva andning och avslappning genom nästa. Kanske h*n skulle sluta snacka så mycket skit då!

• Begga

Har fött utan profylax, utan strategier, taktik, verktyg, plan.  Hade läst böcker och trodde att man skulle kunna "fixa det själv" och "ta det som det kommer".
    = skräckförlossning som blev desto värre av faktumet att jag o maken saknade helt verktygen att kunna hantera.. någonting alls ;)

Denna gången har vi gått profylaxkurs.  Tyckte det var bland det klokaste vi gjort även om vi inte fått chansen att "prova på" i en riktig förlossning än.  Men bara det att vi är taggade och ser fram emot att sätta igång (BF 1/2) gör oss båda överlyckliga.
    Känns som om vi kan få en rejäl revanch på första förlossningen.

Så jag rekomenderar starkt !!

• Toppen9

Jag och (en rätt motvillig) sambo ska gå profylaxkurs.
    Sambon tycker "att betala pengar för att lära sig andas är onödigt" och jag blir sur för han inte verkar förstå det minsta om vad en förlossning innebär och vilket stöd jag behöver.  (han blev förvånad över att jag är rädd för förlossningen) 
    Så han får snällt följa med på kursen ändå.

• Toppen9
    Toppen9 skrev 2010-01-18 07:51:44 följande:
    Jag och (en rätt motvillig) sambo ska gå profylaxkurs.Sambon tycker "att betala pengar för att lära sig andas är onödigt" och jag blir sur för han inte verkar förstå det minsta om vad en förlossning innebär och vilket stöd jag behöver.  (han blev förvånad över att jag är rädd för förlossningen) Så han får snällt följa med på kursen ändå.
    Jag vill alltså gå för att det är första barnet för oss båda ooch jag vill att vi ska kunna ha någon form av strategi eller hum om hur vi ska göra.
  • Lady Dahmer
    lövet2 skrev 2010-01-17 18:57:21 följande:
    Det beror på. Jag rekommenderar alla att lära sig psykoprofylax, men om du tror att du kan lära dig själv från bok/instruktions-DVD, så blir det förstås billigare (om än svårare).
    jag försökte det först, men när jag sen gick kursen så insåg jag att jag egentligen inte fattat nåt. Det var svårt att förstå HUR man skulle andas innan man såg någon annan göra det. (tyckte jag iallafall)

Jag rekommenderar absolut profylax!
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Profylaxkurs eller inte??