Gaby 01 skrev 2010-01-18 09:35:28 följande:
Jag tror att det kanske kan vara lite värre med akuta snitt/urakuta snitt för då ska barnet bar ut och det så fort som möjligt. Vid ett planerat så går det ganska så lugnt och planerat till väga (jag har gjort bägge så jag har upplevt skillnaderna) och jag hade också mycket mindre ont vid det planerade. Snittet blev också mindre vid det planerade. Visst gör det ont efteråt men idag finns så bra medicinering att man faktiskt helt kan få bort smärtan om man sköter intervallerna rätt och säger till i tid och inte försöker härda ut och vara duktig. Jag kan förstå de som väljer snitt, kanske inte så mycket för att slippa smärtan vid vaginal födsel, utan mer för att veta att allt går bra. Att man kommer få ett barn utan skador från en vaginal födsel som går fel. Jag har ännu aldrig hört ett planerat snitt där barnet fått handikapp av syrebrist eller att det blir ett dödsfall. Däremot att akuta snitt kan gå tokigt då man är ute i sista sekunden. Så för mig på andra barnet så var valet lätt, det blev ett planerat snitt.
det här var så skönt att läsa vill jag bara säga :)