Inlägg från: Emmalisan |Visa alla inlägg
  • Emmalisan

Vi som sökt/söker till polishögskolan 5.0

Blivit kallas till Kristianstad och om jag förstår det rätt så ät mitt den 13 och 14 augusti :) tjej, 20 år gammal. Någon annan? :)

• Emmalisan
    KaT03 skrev 2014-06-28 22:05:34 följande:

Grattis och lycka till på testerna! :)

Tusen tack, lite nervös är man allt.

Gillar att förbereda mig i den mån det går men känns som att det kommer bli lite svårt. Tänker främst på cyklingen och marklyften, skulle gärna vilja öva mig lite och känna efter på egen hand. Tycker dock det känns svårt när jag inte har något specifikt att sträva efter. Jag menar, på simprovet vet jag exakt vad jag kan träna till men på cyklingen vet jag inte alls vad jag ska rikta in mig på, inte heller med lyften. Någon som har lite tips? :)
  • Emmalisan
    KaT03 skrev 2014-06-28 22:21:23 följande:

Jag är precis likadan! Vill förbereda mig så mycket det bara går. Har läst lite i andra trådar och hittat lite tips. Btw, jag ska göra testerna i sthlm i sep. 

Träna spinning, massor av spinning. Handlar mycket om teknik, vilja och uthållighet! Man måste hålla sig inom ett visst värde, dvs, du får inte cykla för snabbt eller får långsamt. Allt eftersom ökas motståndet och du cyklar tills du är helt slutkörd och förhoppningsvis har du då nått målet! (You can do it! :))

Gällande lyften är det väldigt mycket teknik! Träna marklyft, ta reda på bästa tekniken! Viktigt att du verkligen tar i med benen och inte så mycket armar första sträckan (golv till midja), så du orkar sista sträckan (från midjan till hakan). Tydligen minskar motståndet en aning från midjan och upp. Någon skrev att man är helt safe om man lyckas ta sin egen vikt i marklyft.. Tror dock att man inte fullt behöver det som tjej eftersom vi bara behöver dra en 3a och killar en 7a(?).

Oavsett, teknik, träning och lite jävlaranamma så ska det nog gå fint! :)

Tack, det där var superbra tips! :) Ska se vad jag kan göra för att förbereda mig så mycket det bara går, det kommer bli spännande! :)
  • Emmalisan
    Mofo skrev 2014-06-29 19:43:48 följande:
    Haha tack detsamma! =)

Någon som ska till Kristianstad 11 augusti?
    Jag måste bara dubbelkolla detta.. Jag är kallad till första prövningen och ska till Kristianstad den 13 augusti och det står att det håller på i 2 dagar. Så då måste det vara den 13 och 14, eller? Tycker det var lite otydligt... är det bara jag? Och om man bor relativt nära, måste man då sova över på det stället där dem ordnar boende? 

Kanske är självklara frågor... haha. Hoppas någon kan förtydliga lite för mig! ;)
  • Emmalisan
    Mofo skrev 2014-06-29 21:46:29 följande:
    Ja så måste det ju vara! Står samma för mig fast 11 augusti!
    Ja jag tänkte att det nog måste va så! 
  • Emmalisan
    Toxcity skrev 2014-07-03 19:36:48 följande:

Hej!

Första inlägget här.

Jag har även jag sökt till utbildningen 2015, har blivit kallad till testerna i Kristianstad i augusti. Har ett meritvärde på 15.71.
    Jag har sökt rätt många gånger innan, närmare bestämt 8 gånger. Jag har gjort de gamla fystesterna 3 gånger och "sluttesterna" 2 gånger, klarat alla tester alla gånger, har dock aldrig blivit antagen.

Jag tänkte att jag skulle komma med lite tips angående testerna, vet att det inte är samma som tidigare men kan tänka mig att mycket kommer vara likt de gamla testerna. 

- Kolla ditt färgseende! Kan tyckas vara en självklarhet men träffade en kille nere i Kristianstad som hade fått kanon resultat på alla tester han gjort men så kom han till färgseende testet, misslyckades och skickades hem. 

- Testa dig själv att du klarar alla momenten i fystesterna, lite svårare nu än innan då man skulle springa 2km på 10.15 men går ändå rätt enkelt att testa sig själv. Såg 2 tjejer på fystesterna i Växjö varav den ena inte kunde lyfta dockan från marken och den andra inte kunde hoppa över bockarna i Harres test. Dessa två blev även de hemskickade. 
     Som kille borde du inte vara orolig för styrketestet, jag är normalbygd, tränar aldrig på gym och fick 9 (1-9) på Isokai. Alla killar i min testgrupp fick 8 eller 9. 

- Inför psykolog intervjun är min uppfattning att du inte ska berätta mer än nödvändigt. Psykologen älskar att sätta press på dig när du snöar in dig på något, även poliserna vid intervjun älskar detta. 
     När jag fick frågan om jag hade kommit i kontakt med narkotika och svarade att jag hade det ångrade jag mitt svar rätt fort. Jag fick rätt fort följdfrågor, frågor som om jag kommer att kunna ha kvar vissa vänner som tidigare har sysslat med droger utfall att jag blir polis. Frågor som inte går att svara "rätt" på. 
     Med detta menar jag inte att du ska ljuga, jag menar bara att det är lätt att snöa sig in på onödiga frågor och måla in sig själv i ett hörn. 

Om någon har frågor angående testerna svarar jag gärna :) Vet som sagt att testerna har ändrats en hel del men mycket är nog same-same.

Ha det bra! Solig

Härliga tips! Vilka datum är du kallad? :)
    Dessa testerna förstår jag som att det bara är, simning, cykling och marklyft + psykolog"prat". Förutom bal färgseendetestet och hälsoundersökning. Under denna omgången kommer väl inget harrestest eller löpning? Är det helt borttaget? 
    Är cyklingen super super super jobbig? Den jag är mest nervös över. Nervös över marklyften också, hur mycket ska man orka lyfta?
  • Emmalisan
    Glennys skrev 2014-08-19 16:36:54 följande:

Halloj! Är sugen på att höra hur har det gått för er som testats denna vecka och förra veckan? Hur många har testats och hur många har klarat hela testen? är det 50% 

Jag var i Kristianstad förra veckan. Jag samt rätt så många andra åkte också på begåvningstesterna. Vi alla var lika besvikna eftersom ingen hade någon aning om att man kunde åka på det... Vi var överens om att informationen kring hela test-perioden är fruktansvärt dålig...
  • Emmalisan

för att klara begåvningstestet måste man få minst en 4. har ingen aning om vad det motsvarar när du gör testerna. 

• Emmalisan
    BlivandePolis skrev 2014-09-01 22:11:04 följande:

Jag gick inte vidare eftersom jag inte nådde upp till en 5:a på begåvningstestet (uniq). Tycker det är kasst att man inte får köra resterande tester om man inte klarar begåvningstestet. Jag har goda förutsättningar och var väl förberedd på hela antagningsprocessen, men fick inte möjlighet att visa va jag gick för. Jag är definitiv inte mindre begåvad för att jag inte fixade testet - för det är ett märkligt test och testar verkligen inte någons begåvningsförmåga. Utöver detta så får man inte söka igen på två år. Förstår inte hur polisrekryteringen tänkt här. Risken är att många lämpliga som faller bort på begåvningstestet satsar på annan utbildning eller släpper tankarna om polisutbildning och då är polisen den stora förloraren.

Den här sökomgången är säkert en liten testomgång för Rikspolisstyrelsen och då är det viktigt att vi sökanden kommer med våra synpunkter kring uttagningsprocessen. Jag kommer att skriva till rps och framföra vad jag tycker.

Exakt samma sak hände för mig. Och jag blev sååååååå glad när jag läste ditt inlägg för jag känner PRECIS samma. Trodde bara det var jag som tyckte att polisrekryteringen tänkt lite (mycket) fel. Du tog orden ur munnen på mig
  • Emmalisan

Alltså jag blev så himla ledsen och besviken när jag fick prata med psykologen och hon sa att man var tvungen att nå upp till en viss nivå... "Och det vet du säkert om" sa psykologen då. Nej, sa jag. Hade faktiskt inte en aning... "Nähe, nä och du nådde inte upp till den nivån"

Som jag förstod det sa hon till mig att man var tvungen att nå upp till niv. 4. Jag kan säga att jag var långt ifrån det. Jag fick en 2:a... en tvåa!? Fyfan vad uselt och det sa jag rakt ut till psykologen också.
    När jag gick in och satte mig vid datorn hade varken jag eller någon annan i min grupp någon aning om att man kunde åka ut. Därför var inte jag ett dugg nervös och jag tänkte under testerna att "jaja, det är bara att ta sig igenom det och göra vad jag kan just nu". Jag stressade som fan eftersom det stod att man skulle svara snabbt och så efter varje delprov. Och ärligt talat, hade jag vetat att man kunde åka ut så hade jag faktiskt koncentrerat mig mer och suttit längre. Ingen aning om det hade hjälp mitt resultat, men det hade jag gjort. Jag hade kanske tryckt "vet ej" på vissa frågor till exempel istället för att chansa hej vilt... För ja, på vissa chansade jag eftersom jag tänkte att det ser bättre ut att komma med något. 

Jag var och är så jävla besviken för jag känner verkligen att dem har gått miste om något. Jag VET att jag hade bivit en bra polis men jag fick inte ens prata med någon eller visa mitt CV eller någonting. Det finns INGEN på rekryteringsmyndigheten som har "utvärderat" mig och verkligen sett mig som individ. Hela rekryteringen kändes som ett stort skämt och jag kände mig nästan lurad. Det som tog hårdast på mig var att jag inte får söka på 24 månader. Oavsett vad jag gör nu så kommer dem kommande 2 åren kännas som att jag befinner mig i något slags mellanläge. Jag vill inte starta upp något som hindrar mig från att bli polis om 2 år. För jag SKA bli polis. Det är min högsta dröm...

Jag skriver på om det är något som ska skickas in.

Svar på tråden Vi som sökt/söker till polishögskolan 5.0