• NK80

Vi som sökt/söker till polishögskolan 5.0

5:e tråden!

• skratt • gråt • lång väntan •  besked • lång väntan •  nervositet • besvikelse • glädje = En sökande till PHS vardag under en ansökningsomgång

Välkomna till er som skall söka, har sökt eller bara är nyfiken på utbildningen!

{#lang_emotions_sunny}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 22:05
    Vill du bli polis? Besök då: www.polisen.se/blipolis

Där hittar du all information om hur du går till väga för att söka.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 22:12

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m37329580.html (nr1)

www.familjeliv.se/Forum-5-70/m40320239.html (nr2)

www.familjeliv.se/Forum-5-70/m45717435.html (nr3)

www.familjeliv.se/Forum-5-70/m48132138.html (nr4)

• Svar på tråden Vi som sökt/söker till polishögskolan 5.0
  • erik102
    davepok skrev 2015-04-17 14:46:42 följande:

Finns det något jämförbart begåvningstest som man kan hitta på nätet? Hur svårt är det egentligen?

Är det lika överjävligt som Mensas webbtest?

Jag som tycker Mensas test var enklare, hehe. Det är bara en del som är likt Mensas test, det finns även verbala delar. Skulle gissa att man behöver ca 90-95 i iq för att klara testet.
  • lidob

Finns det något jämförbart begåvningstest som man kan hitta på nätet? Hur svårt är det egentligen?

Nu undrar jag om Mensa har flera tester ute för jag tyckte inte heller det var ett svårt test. Enligt psykologen så är polisens begåvningstest svårare än allmänna iq-test. Om du har problem med mensas test bör du nog lägga tid på att träna sifferserier, figurserier, motsatser osv.
  • Mathias87
    lidob skrev 2015-04-17 22:11:24 följande:

Nu undrar jag om Mensa har flera tester ute för jag tyckte inte heller det var ett svårt test. Enligt psykologen så är polisens begåvningstest svårare än allmänna iq-test. Om du har problem med mensas test bör du nog lägga tid på att träna sifferserier, figurserier, motsatser osv.

Vad fick du på mensas test? :)
  • lidob
    Mathias87 skrev 2015-04-18 08:58:48 följande:

Vad fick du på mensas test? :)

Jag hade fel på en fråga. Är det de där testet där man har 10 min på sig och sen stängs det ner som du menar?
  • lidob

Man kan träna upp det sättet att tänka för dessa test så kör många olika nu innan testerna. Det kommer säkert gå jättebra!
  • Mathias87
    lidob skrev 2015-04-18 09:02:54 följande:

Jag hade fel på en fråga. Är det de där testet där man har 10 min på sig och sen stängs det ner som du menar?

Ett fel bara? Inte fy skam! Det var testet där du har tio min på dig jag syftade på, ja. Och vad fick du på testet på RM?
  • Trevor8200

Är nog svårt o bli mer begåvad om man börjar innan prövningarna men jag kör lite olika såna där test så man får in tankesättet, så man inte sitter där o tänker "ööööhhh" ;)

Hur är testet upplagt? 80min för hela eller är det uppdelad för varje del? Behövde ni 80min?

Kan man inte få göra prövningarna nu??!!

• Mm8787
    Mathias87 skrev 2015-04-18 10:42:55 följande:

Ett fel bara? Inte fy skam! Det var testet där du har tio min på dig jag syftade på, ja. Och vad fick du på testet på RM?

Är det provtestet på mensas hemsida? Isåfall gjorde jag det nu också och fick IQ 126 eller mer. Vet inte hur man ser hur många rätt och fel man hade, men det var det högsta resultatet som gick att uppnå på testet stod det. Detta testet kändes mer som ett trick för att få folk att betala för att göra det riktiga mensatestet.

Förövrigt så är det knappt jämförbart med RMs begåvningstest, där jag fick 6/9.
  • lidob
    Trevor8200 skrev 2015-04-18 11:24:08 följande:

Är nog svårt o bli mer begåvad om man börjar innan prövningarna men jag kör lite olika såna där test så man får in tankesättet, så man inte sitter där o tänker "ööööhhh" ;)

Hur är testet upplagt? 80min för hela eller är det uppdelad för varje del? Behövde ni 80min?

Kan man inte få göra prövningarna nu??!!

Det är 5 eller 6 delar. 80 minuter räckte men jag satt ganska länge med några frågor i slutet. Några stressade igenom testet. Man kan inte gå tillbaka och gå igenom eller ändra så det gäller att ta sin tid. 80 min är för alla delar. Tiden pausar när man får information och mellan delarna så 80 min är då du faktiskt sitter med en uppgift. Jag satt 75-80 min tror jag, tog ganska lång tid på mig. Någon var klar efter bara 50 min (vet dock ej resultatet för denne).
  • lidob
    Mathias87 skrev 2015-04-18 10:42:55 följande:

Jag fick en 6a på RMs test.
Svar på tråden Vi som sökt/söker till polishögskolan 5.0