• NK80

    Vi som sökt/söker till polishögskolan 5.0

    5:e tråden!

    • skratt • gråt • lång väntan •  besked • lång väntan •  nervositet • besvikelse • glädje = En sökande till PHS vardag under en ansökningsomgång

    Välkomna till er som skall söka, har sökt eller bara är nyfiken på utbildningen!

    {#lang_emotions_sunny}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 22:05
    Vill du bli polis? Besök då: www.polisen.se/blipolis

    Där hittar du all information om hur du går till väga för att söka.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 22:12

    Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m37329580.html (nr1)

    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m40320239.html (nr2)

    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m45717435.html (nr3)

    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m48132138.html (nr4)

  • Svar på tråden Vi som sökt/söker till polishögskolan 5.0
  • GusFring

    Hej!

    Ska göra testerna om ett par veckor. Blir ganska orolig när jag ser att många åker ut hos psykologen och undrar därför om några av er som genomgått psykologsamtalet kan berätta mer ingående hur det såg ut och vilka typer av frågor som kom, så kanske man kan få en övergripande bild över samtalet. Självklart förstår jag att det inte går att förbereda sig på vissa frågor men det skulle minska nervositeten lite skulle jag tro.

    Tack på förhand!

  • Sandranm
    Znuffe skrev 2016-09-23 10:48:04 följande:

    Hej sandra!

    Kan ge dig en beskrivning av hur prövningen ser ut, gjorde det själv för lite mer än en vecka sedan i gbg;

    När du kommer dit skrivs du in och får först göra datatestet (uniq) där du numera lär klara nivå 3 (tidigare 4) av 9 för att få fortsätta testerna. Testet består av flera olika delar med allt från ordförståelse, till sifferföljder, förmåga att se ett sammanhang mellan olika figurer. 80 minuter har du på dig att genomföra provet på.

    Är du godkänd där får du göra ett personlighetstest, databaserat. Ett par hundra frågeställningar du svarar på.För att se din personlighetsprofil.

    Sedan besök till läkaren, syn och hörsel. Blodtryck, mäta, väga. Lite frågor om din hälsa.

    Styrketest i isokaimaskinen, bara ta i och dra stången som ett marklyft upp mot hakan.

    Cykling efter det, det är totalt 10 minuter på cykeln (5 min uppvärmning, 5 min test) där nivå 5 ska uppnås. Inga problem om du har en normalgod kondition.

    Drogtest utförs också under medicindelen.

    Sedan brukar det vara en längre väntan på psykologsamtalet, som hinner göra en nervös och man tänker tusen olika tankar hur det kommer se ut, mm :)

    Det är massor med frågeställningar om allt mellan himmel och jord du kommer få besvara. Samtalet tar mellan 60-90 minuter. Svara ärligt och tydligt är mitt råd:)

    Nytt är att du får reda om du är godkänd hos psykolog rätt omgående (förut fick man besked inom en vecka om man var underkänd annars hörde man inget)

    Är du godkänd får du göra ett säkerhetssamtal med en polis som tar ca 60 min där man går igenom vem du är, din livssituation, mm.

    Men det är betydligt mer avslappnat än hos psykologen iaf :)

    Sedan är prövningen över och besked skickas ut V.50 om du är antagen och var i såfall.

    Önskar dig lycka till!

    Har själv sökt 2 ggr, och blev efter senaste prövningen godkänd så väntar med spänning på besked vad som ev väntar nästa år!


    Tusen tack för alla svaren på mina frågor! :)

    Verkligen underbart att du tog dig tid att svara så utförligt på alla mina frågor!

    Vad kul att testerna gick bra, klart du kommer in! Håller tummarna åt dig.

    Snart är de min tur, peppar !!!
  • Sandranm
    Pallfuling skrev 2016-09-25 19:31:52 följande:

    Hej!

    Gjorde testerna under denna månad och blev "underkänd" hos psykologen. "Tyvärr har du inte gått vidare från denna prövning, men sök gärna nästa gång"

    Är det bara jag som tycker det är väldigt märkligt att psykologen uppmanar mig till att söka igen? Jag menar om jag inte uppfyller kraven nu, ska jag utvecklas så mycket på ett halvår att jag är lämplig. Eller kan intervjun "slå lite fel"?

    (Första gången jag sökt)


    Hej, vad tråkigt att du blev underkänd hos psykologen! Lite nyfiken bara, vet du varför du blev underkänd? Vad var de som du föll på? Får man veta de?
  • Znuffe
    GusFring skrev 2016-09-26 14:16:32 följande:

    Hej!

    Ska göra testerna om ett par veckor. Blir ganska orolig när jag ser att många åker ut hos psykologen och undrar därför om några av er som genomgått psykologsamtalet kan berätta mer ingående hur det såg ut och vilka typer av frågor som kom, så kanske man kan få en övergripande bild över samtalet. Självklart förstår jag att det inte går att förbereda sig på vissa frågor men det skulle minska nervositeten lite skulle jag tro.

    Tack på förhand!


    Det är frågor om allt möjligt, dig själv, familj, ditt liv, mm mm.
    Finns ju inga "rätta svar" eller så även om man skulle nämna några konkreta frågor som var med utan det enda du kan göra är att svara ärligt och som du själv tycker och tänker. Sedan gör psykologen en bedömning utifrån det om du anses motsvara polisens "krav" på egenskaper man ska ha för godkännande.
  • Pallfuling
    Sandranm skrev 2016-09-26 15:08:33 följande:

    Hej, vad tråkigt att du blev underkänd hos psykologen! Lite nyfiken bara, vet du varför du blev underkänd? Vad var de som du föll på? Får man veta de?


    Det får man inte veta, jag har väll mina aningar men man vet ju inte säkert. Tänker inte berätta vilka frågor jag fick vilket förstör uttagningsprocessen. Men jag kan bara instämma i tidigare svar på detta, det handlar om att känna sig själv. Inget man egentligen kan förbereda sig på.
  • Maria1982

    Nu är hela magen full av nervösa fjärilar.... Tester ons-tor (5-6/10).
    Simtestet klart, CV klart, hälsopappret klart.

  • Znuffe
    Maria1982 skrev 2016-09-30 08:22:28 följande:

    Nu är hela magen full av nervösa fjärilar.... Tester ons-tor (5-6/10).
    Simtestet klart, CV klart, hälsopappret klart.


    Önskar dig lycka till Maria, det kommer säkert gå bra!
  • Henriksen13

    Fick svar angående distansutbildningen idag. Lite tråkigt besked, men det är väl som det är. Tycker att man borde ha lite överseende med civilstatus, om man har fru, barn, hus osv.

    Hej! Jag har i första hand sökt distansutbildningen eftersom att jag har fru, hus och barn. Tar man hänsyn till det när man placerar dom studerande på respektive utb-orter? Med vänlig hälsning, Robin

    Skickat från min iPhone

    Hej !

    Nej det är resultaten som gör vilken som får sitt första alternativ.

    Vänliga Hälsningar!

    Stefan

    0771-24 40 30

    Kundsupport

  • Sandranm
    Maria1982 skrev 2016-09-30 08:22:28 följande:

    Nu är hela magen full av nervösa fjärilar.... Tester ons-tor (5-6/10).

    Simtestet klart, CV klart, hälsopappret klart.


    Hej Maria!

    Nyfiken, hur har de gått???
  • Maria1982
    Sandranm skrev 2016-10-05 21:40:59 följande:
    Hej Maria!

    Nyfiken, hur har de gått???
    Det gick åt fanders. Föll, som så många andra, hos psykologen.
    Vet ju inte på vad jag föll, men något va det ju.

    Bara att borsta av knäna och resa sig upp igen och söka.

    Det är ju första gången hos psykologen, så man får väl ta det som en försöksomgång.
Svar på tråden Vi som sökt/söker till polishögskolan 5.0