• Anonym (rädd)

Ni som har ADHD har någon av er fått godkänt sjukersättning av FK?

Jag är jätterädd nu att jag ska få avslag från FK då jag efter min mammaledighet ska ha möte med arbetsgivare & FK Har både panikångest social fobi & Diagnos på ADHD? :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 09:31
    jag menar såhär då jag gått i flera år & mått pyton & varit sjukskriven i flera omgångar för än det ena än det andra & har känt att jag kanske max klarar av 2-3 timmar arbetstid i en stressfri miljö. Jag kan dessutom inte äta medicin mot min diagnos av olika skäl... Så vad jag undrar är kan FK hjälpa mig med detta. & i nu läget går jag i terapi mot PÅS men är verkligen inte hel just nu för att alls jobba.

• Svar på tråden Ni som har ADHD har någon av er fått godkänt sjukersättning av FK?
  • Anonym (rädd)

ingen ;( ?

• Anonym

När det gäller dagens regler ang sjukpenning och sjukersättning är det jättesvårt att svara på hur det blir för just dig.

Man kan absolut säga att det har blivit väldigt hårda kriterier för att anses vara helt arbetsoförmögen. Kan man prata, se och höra kan man också arbeta.

Men som sagt, vänd dig direkt till FK med dina frågor så kan du få ett bättre svar på hur det kan bli för dig och vad FK ev kan hjälpa dig med.

• Anonym

Har diagnos ADHD, och får sjukersättning från FK..

• Anonym (rädd)

anonym: har du varaktig sjukersättning då eller? Var det länge sen du fick det nu med de nya reglerna menar jag? var det svårt att få igenom?

• Anonym (ADHD)

Jag fick ersättning fr fk som 18 åring. då ja först diagnoserades.
    Inget slutbetyg.
    Min diagnos, mitt funktionshinder är såpass svårt för mig. Har nu barn som dig.
    Men fått igenom.
    Jag har på eget initiatv försökt arbets träna men inte orkat o klarat av.
    är vad de förr hette "sjukpensionerad".

Många som har just ADHD, och tror många får diagnos för lätt.
    För alla har en släng av de typiska punkterna i en utrednings material.
    Mitt liv är relativt handikappande, en förbannad trötthet, överstressad så att jag måste tex dela upp ett barnkalas på 3-4 kalas för att kunna bjuda in kanske 2-3 barn/kalas för att ta ett exempel.

jag blir lätt trött och slut för saker som beh. fixas som att ringa ett samtal och kan dagen innan kanppt sova för jag är så stressad jag måste ha 2 agendor och 2 anteckningsblock + mobil som hjälper mig att minnas och komma ihåg om de är ngt spec som jag måste göra.
    För i mitt huvud är det en torktummlare. runt runt runt..
    I mitt fall så kan man väl jämnföra mitt huvud med dels en tanke på att en tvättmaskin snurrar runt och runt.

Jag önskar ja kunde orka och klara av att arbeta/arbets träna. Men jag blir så slut. och så stressad och nervös så då jag ska försöka somna så kan jag inte för jag är i hundra knyck i huvudet över hur och vlka moment jag nu gjorde det.

Är ditt liv väldigt begränsande och upplevs så stressade och påverkar dig så mkt. så får du avslag får du be läakren om mer förtydligande utlåtatande och överklaga.

• Anonym (rädd)
    Anonym (ADHD) skrev 2010-01-19 11:59:00 följande:
    Jag fick ersättning fr fk som 18 åring. då ja först diagnoserades.Inget slutbetyg.Min diagnos, mitt funktionshinder är såpass svårt för mig. Har nu barn som dig.Men fått igenom.Jag har på eget initiatv försökt arbets träna men inte orkat o klarat av.är vad de förr hette "sjukpensionerad".Många som har just ADHD, och tror många får diagnos för lätt.För alla har en släng av de typiska punkterna i en utrednings material.Mitt liv är relativt handikappande, en förbannad trötthet, överstressad så att jag måste tex dela upp ett barnkalas på 3-4 kalas för att kunna bjuda in kanske 2-3 barn/kalas för att ta ett exempel.jag blir lätt trött och slut för saker som beh. fixas som att ringa ett samtal och kan dagen innan kanppt sova för jag är så stressad jag måste ha 2 agendor och 2 anteckningsblock + mobil som hjälper mig att minnas och komma ihåg om de är ngt spec som jag måste göra.För i mitt huvud är det en torktummlare. runt runt runt..I mitt fall så kan man väl jämnföra mitt huvud med dels en tanke på att en tvättmaskin snurrar runt och runt. Jag önskar ja kunde orka och klara av att arbeta/arbets träna. Men jag blir så slut. och så stressad och nervös så då jag ska försöka somna så kan jag inte för jag är i hundra knyck i huvudet över hur och vlka moment jag nu gjorde det.Är ditt liv väldigt begränsande och upplevs så stressade och påverkar dig så mkt. så får du avslag får du be läakren om mer förtydligande utlåtatande och överklaga.
    hej & tack för ditt långa svar :) jag har fått Diagnos & har kontakt med en överläkare som kommer hjälpa mig det som är mitt största handikapp är tröttheten den är förlamande & att jag är jättelättstressad tål bara en sak om dagen & kan inte vara bland massa folk. Jag kan heller inte äta medicin mot detta för jag är överkänslig mot de ämnena i medecinen så ...
  • Anonym (ADHD)
    Anonym (rädd) skrev 2010-01-19 13:01:40 följande:
    hej & tack för ditt långa svar :) jag har fått Diagnos & har kontakt med en överläkare som kommer hjälpa mig det som är mitt största handikapp är tröttheten den är förlamande & att jag är jättelättstressad tål bara en sak om dagen & kan inte vara bland massa folk. Jag kan heller inte äta medicin mot detta för jag är överkänslig mot de ämnena i medecinen så ...

Har du fått pröva stratera?! hmm heter/stavas de så.
    De är inte samma innehåll som Concerta eller Ritalin.
    Men sägs hjälpa många.

Något som du kanske kommer råka ut för att höra: Du har ju skaffat barn och klarat av det bra ju.  och är ditt barn sen på förskolan så kan du ju arbets träna/jobba.

Men som jag säger då jag förklarar min trötthet, är att all min energi går åt att ta hand om vårt barn, att försöka fixa en hel dag med planering för vardagarna, städning, att orka och våga sig ut i affären, somliga dagar.

Även om jag sover 12 timmar en natt, även om min man tar hand om vårt barn under en dag så jag får vara "ledig", även om jag försöker komma hemifrån kanske träffa någon vän, i min ensamma vardag. Så även om jag kan känna min hemma hos personen så är jag inte där i huvudet helt. det är mina tankar och allt jag ska göra. och inte gjort.  Jag ser lätt ner på mig själv. Skulle du få aktivitets ersättning så får man också vara beredd att höra moralpredikningar om en det ena och en de andra.

• Anonym (rädd)

ja & jag har tre småbarn & har ett helsike att bara klara det... Är så jäkla rädd nu vad FK kommer säga... :( har tyvärr prövat alla mediciner men får utslag & svullnader i ansiktet av alla t.om hälsokost...

Svar på tråden Ni som har ADHD har någon av er fått godkänt sjukersättning av FK?