• Franka

Hur vet du att din bebis är hungrig?

Med utgångspunkt i frågan jag ställde här:
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m50101228.html

...undrar jag hur ni vet att era halvårsbebeisar är hungriga?! Låter som en knäpp fråga, men eftersom min son gråter när han får mat testar jag idag att vänta till han ger riktigt tydliga singaler att han är hungrig.

Han fick välling kl 6 i morse, vaknade och gick upp kl 8 och nu kl 11 har han fortfarande inte visat att han är hungrig. Lite gnällig då och då, men om jag tar upp honom eller ger honom en leksak går det över, så då tolkar jag det som att han inte är särskillt hungrig. Nu sitter han på golvet och leker och verkar nöjd.

Tidigare har jag alltså matat honom ändå, för att "han ju måste vara hungrig när han inte ätit på så länge". BVC menar ju att barn i denna ålder ska ha mat var 2-3 timme dagtid.  Men då har det slutat i gråt så nu testar jag denna variant.

Men till frågan, hur vet ni att era bebisar är hungriga? Gråter de oupphörligt fast ni tar upp dem/sysselsätter dem?

• Svar på tråden Hur vet du att din bebis är hungrig?
  • Franka

Jo, så verkar det ju vara. Men hur vet man då när man ska mata?

• Carniwhore

intressant fråga.
    Min son har ätit jätte bra tidigare, gapat o visat intresse.
    Ammar honom bara påkvällen och natten nu.
    Men nu i en veckas tid små gråter han alltid när jag matar honom. För varje sked är det små snyftningar.
    Hoppas det bara är en period.
    Välling i flaska vägrar han.

• Franka

Nu kunde jag inte med att vänta längre. Han fick mat kl 11.30, 5 1/2 timme efter senaste målet. Det gick fint, ingen gråt alls. Men frågan finns ju kvar. Hur vet jag när det är rätt tid att mata, så att det inte kommer att bli gråt, när han inte sänder några matsignaler?

Ytterligare en fråga: Hur mycket mat ska en bebis ha, så mycket att man trugar ner de sista skedarna?

• weravivvi

Jag mata min lilla sjumånades tjej var fjärde timme ungefär, hon visar inte heller att hon är hungrig, iallafall inte föräns det är försent och hon är jättesvårmatad...
    När hon var sex månader så skrek hon sig igenom alla mål mat, hon skrek med munnen stängd och sen gapade hon efter mat och så höll det på... jättejobbigt men det gick över och nu äter hon bra nästan alla gånger
    Tycker oxå att det är svårt att veta hur mycket man ska ge, men hur mycket man än krångla med den där sista skeden mat så går det alltid ner fruktpure

• lammet

Tycker du gör rätt i att vänta tills han är riktigt hungrig. MIn son är 7 månader och jag väntar ofta ca 4 timmar mellan målen, stoppar inte i honom en massa mellanmål heller. Så länge han är nöjd och går upp i vikt så antar jag att han får i sig det han behöver. När han sen äter så äter han ordentligt!  Om min son skulle gråta när han äter skulle jag tolka det som att han inte vill ha, barn kan ju gapa även om de inte vill ha!

Min son äter ungefär såhär:
    Frukost vid 09, gröt
    lunch vid 12-13, mat tills han är mätt
    middag vid 16.00, mat tills han är mätt
    gröt vid 18
    välling vid 19, innan han somnar!
    Är han gnällig däremellan så provar jag med lite banan eller något. Jag skulle inte truga ner de sista skedarna. När min som börjar spotta ut eller gegga så slutar jag!
    Trugade med ettan och det gör jag aldrig om, har förstört hennes förhållande till mat big time! Är laidback med tvåan, vissa dagar äter han mer andra mindre, precis om en själv. 
    Mitt tips är, fokusera inte på klockan och hur mycket DU tycker han ska äta. ge honom mat är han verkar hungrig (gnällig, rastlös, morrar, slö, sprallig???), vill han inte ha, truga inte utan försök på en stund igen! Snart lär du dig då hur ditt barn funkar! Alla är inte matvrak men växer ändå! 
  • Franka
    weravivvi skrev 2010-01-18 12:47:18 följande:
    Jag mata min lilla sjumånades tjej var fjärde timme ungefär, hon visar inte heller att hon är hungrig, iallafall inte föräns det är försent och hon är jättesvårmatad...När hon var sex månader så skrek hon sig igenom alla mål mat, hon skrek med munnen stängd och sen gapade hon efter mat och så höll det på... jättejobbigt men det gick över och nu äter hon bra nästan alla gånger Tycker oxå att det är svårt att veta hur mycket man ska ge, men hur mycket man än krångla med den där sista skeden mat så går det alltid ner fruktpure
    Låter ju precis som min son...!

Pratade med BVC och de tyckte jag kunde låta det räcka med de tre skedarna han brukar äta, för då är han förmodligen mätt de gångerna. Går han upp i vikt som han ska får han i sig tillräckligt.

Skulle oxå försöka dra ner på nattmålen (vällingen) så att han äter bättre på dagtid.
  • andrea09

Låter precis som min dotter som är 8 månader. Visar ALDRIG tecken på att hon skulle vara hungrig. Det kan gå både 4 och 5 timmar ibland. så det är jätte svårt att veta när hon ska äta. Nuförtiden är det inget som går ned. Hon gråter och skriker så fort hon ser haklappen och skeden. Konstigt det där. Någon fas som allt annat??=)

• LillaFlingan

min son gallskriker om han blir ordentligt hungrig..
    annars blir han mer gnällig bara..

jag försöker ge ungefär var 3.e-4.e h.. annars vägrar han äta!!! =))
    tror inte på att man måste ge varannan timme... hur skulle det gå till liksom..

iof så äter min son rejäla mängder när han äter.. och om han får äta själv!;)
    annars trilskas han.. han blir 9mån på lördag :)

• lammet

"Felet" många gör( jag gjorde så själv med mitt första barn) är att man matar de för ofta med mellanmål och vällingslattar mm så barnet aldrig hinner blir riktigt hungrigt. Ett riktigt hungrigt barn visar sin hunger på något sätt, det är en överlevnads instinkt. 

Svar på tråden Hur vet du att din bebis är hungrig?