• helena84

fixering/vändningsförsök....orolig och nojjig förstföderska!

När börjar man prata om vändningsförsök?
    När vill bm att barnet senast "ska" vara fixerat?
    När jag va hos bm sist (v34+4) så va bebis inte fixerad.
    Ska dit på onsdag igen och är v36+5 då....
    Känner man själv om barnet är fixerat eller inte? Blir det stor skillnad på sparkar och rörelser efter att barnet fixerat sig?

Kolla gärna min blogg -----> www.hemmahoshelena.bloggsida.se

• Svar på tråden fixering/vändningsförsök....orolig och nojjig förstföderska!
  • underworld

men barnet hinner fixera sig. låg barnet med huvudet neråt?

• helena84
    underworld skrev 2010-01-18 11:51:28 följande:
    men barnet hinner fixera sig. låg barnet med huvudet neråt?
    nej inte sist jag va där....
  • Smilla75

Mina barn har varit rörliga ända in på förlossningen, de behöver inte fixera sig.

Huvudbjudning är däremot att föredra....Från vecka 36+0 brukar förstföderskor erbjudas vändning.

• Momme72

Man vill inte vända för tidigt för då ökar risken att bebben ändrar läge igen. Jag gjorde vändningsförsök i v 37 utan resultat, det blev snitt i v 39. Jag kan tillägga att hon var helt fixerad med sjärten nedåt och omöjlig att rubba. Min andra dotter var "ruckbar" hela tiden även när jag gått över tiden två veckor. BM sa att alla barn helt enkelt inte fixeras. Hon låg dock med huvet nedåt i flera månader.

• helena84
    Smilla75 skrev 2010-01-18 13:16:41 följande:
    Mina barn har varit rörliga ända in på förlossningen, de behöver inte fixera sig. Huvudbjudning är däremot att föredra....Från vecka 36+0 brukar förstföderskor erbjudas vändning.
    Men om de är rörliga ända in  till förlossning får man snitt då om huvudet inte är nedåt när det är dags att krysta?
  • Momme72

Om bebben inte har vänt sig nedåt med huvudet innan det blir dags för förlossning så blir det ju ett vändningsförsök innan man beslutar om snitt. Vissa bedöms också kunna föda i säte men det utreds noga innan.

• Mrs Anna P

Min bebis vände sig neråt redan i v32 men nu har den vänt tillbaka...så läkaren sa att jag har två veckor på mig nu och om inte bebisen vänt på sig tills nästa besök (v36) så erbjuds jag vändningsförsök. Mitt första barn. Har dock bara hört dåliga saker om det...är det någon som har goda erfarenheter?? Ville så gärna föda naturligt men nu säger läkaren om att bebisen inte vänder på sig så blir det rekommendation för kejsarsnitt... Men det finns ju fortfarande tid. Jag har tydligen en ganska stor bebis så de vill inte föda vaginalt med sätesbjudning...

• helena84

Bebisen va inte fixerad i onsdags när ja va hos bm...då va ja i vecka 37+0
    Hon låg med huvudet ner men hon va inte fixerad.
    Hoppas på att hon är det nästa besök.

• AnnaMarie

Hej tjejer!

Jag gjorde vändningsförsök 4 januari och det gick jättebra!! Jag kom in, de gjorde CTG i ca en timme. Sen fick jag bricanyl intravenmöst och det gjorde mig väldigt skakig, gav hjärtklappning och en känsla av att jag var väldigt nervös. Men det hade de förvarnat mig om så det underlättade massor. Hade de inte berättat det had ejag nog  drabbats av panik, tror jag. Sen tog läkaren ett tag om rumpan och snurrade runt honom på 1-2 minuter. Jag var inställd på smärtsamma 30 minuter så jag blev paff och glad över att det gick så snabbt och knappt gjorde ont. Han fixerade sig till veckan efter.

MEN ens erfarenheter beror ju mycket på hur bebisen, moderkakan etc ligger i magen... Jag känner ytterliager en som haft en rumpnisse och vändningsförsöket lyckades för henne också, men har ju också läst om dem som inte lyckats. Dock tror jag att det är vanligare i sådana här forum med "skräck"upplevelser än positiva upplevelser.

Hur som helst, LYCKA TILL ni som skall gå igenom det!! Jag håller tummarna!

• helena84

På onsdag går jag in i vecka 39+0 och hoppas innerligt att bm säger att bebis äntligen fixerat sig!
    Har känt av förvärkar som heter duga...nu är det nära!

• helena84

Va hos bm idag och bebis är FORTFARANDE rörlig!
    Inte ruckbar och inte fixerad.... =/

• helena84
    Smilla75 skrev 2010-02-02 17:45:31 följande:
    Men det spelar ju verkligen INGEN roll så länge den har huvudet ned...
    Nej men chansen finns ju att hon vänder sig då...
    Vet att risken kanske inte är så stor men det blir iallafall en oro för mig.
    Dessutom sa bm att om det blir vattenavgång måste jag åka in direkt ifall navelsträngen blir "fastklämd"...det hade inte behövts om hon va fixerad ju.
  • Smilla75
    helena84 skrev 2010-02-02 17:50:06 följande:
    Nej men chansen finns ju att hon vänder sig då...Vet att risken kanske inte är så stor men det blir iallafall en oro för mig.Dessutom sa bm att om det blir vattenavgång måste jag åka in direkt ifall navelsträngen blir "fastklämd"...det hade inte behövts om hon va fixerad ju.
    Det är sant men risken är liten. Mina har alltid varit rörliga in på förlossningen och de har spräckt hinnorna där.
Svar på tråden fixering/vändningsförsök....orolig och nojjig förstföderska!