Inlägg från: Salt Groda |Visa alla inlägg
  • Salt Groda

Räcker denna mat för en 1-åring?

Eftersom att hon ammas fortfarande så tycker jag inte det låter så lite. Runt 1 år brukar många barn börja äta lite mindre eftersom de inte växer lika snabbt som innan. Man tror ofta att barn äter för lite, men de behöver mindre än man tror. En fjärdedels portion jämfört med vad en vuxen äter ungefär. (sen är det ju många vuxna som äter alldeles för stora portioner också, men det är en annan diskussion )
    Jag vet ju inte hur din tjej är med matning, men jag upplever att många i den åldern äter bättre om de får mata sig själva. Prova att byta ut fruktpurë mot hel frukt och grönsaker som hon kan smaska i sig själv. Tycker hon om att äta bitar?

• Salt Groda

Så länge hon går upp i vikt normalt och verkar nöjd i övrigt så räcker det ju, tänker jag.
    Äter hon bara puréer till alla mål? Jag hade nog försökt byta ut mot lite vanlig mat om det går. Gillar hon frukt t.ex? Min son älskar clementin, jordgubbar, hallon, blåbär, kiwi, vindruvor, päron. Skär de i små bitar, clementinklyftor kan man klippa i 2-3 bitar i början. Päron ger vi skalat, urgröpt men helt som han kan sitta och gnaga på (väl moget då).
    Gillar hon inget kött? Köttbullar eller ugnsbakad kyckling t.ex? Lätt att tugga och går att variera smaken.
    Sen kan man ju alltid försöka ge lite extra småbitar vid mellis, kanske bröd eller majskrok, rån, små kex (nyttiga varianter helst).

• Salt Groda

Ja, det är väl bara att fortsätta erbjuda olika små bitar av mat utan tvång och samtidigt ge henne det som hon gillar att äta. Så småningom vaknar nog intresset mer.

Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?