Inlägg från: Monica71 |Visa alla inlägg
  • Monica71

Räcker denna mat för en 1-åring?

Jag läste nånstans att barn runt 1 år behöver ca 750-1000 kalorier per dygn (lite beroende på vad de väger). Min tjej som legat lite lågt i vikt (vägde nu sist knappt 7,6 vid 14 månader) har det tagit tid för att komma upp i portioner som är ok..

07 Gröt, ev lite smörgås
    12 En burk mat (vägrar hemlagat tyvärr)
    15 Frukt o yoghurt
    17.30 Gröt eller 1 burkmat
    19.30 150-200 ml välling

Jag tillsätter lite rapsolja i maten o gröten för att hon ska få i sig lite extra!

Blir lite förvånad över att så många ger sina barn mer än de 3 mål av gröt eller välling som rekommenderas per dygn.......Men det klart, om ens barn inte äter så mycket annat ger man dem vad de äter förstås?!?

• Monica71

Ankan1982

3 mål av välling o gröt tillsammans. Alltså tex 2 mål välling o 1 port gröt eller 3 mål välling osv!

• Monica71

Ankan1982

Normalt är 4-6 ggr per dag är väl det normala då de är 1 år, å som jag skrev max 3 mål av gröt/välling. 2 mål bör vara lagad mat (min tjej äter helst bara mat på lunch o inte på kvällen).

Sen vet jag fler som märkt att när de slutat ge välling på natten så äter de automatiskt bättre på dan! Tycker också det stämmer på min flicka som jag slutade ge ersättning på natten då hon var 9 mån för då tyckte jag hon började äta ok portioner på dagen.

Inte mycket att göra om de vägrar fisk...vänta ett tag o prova igen

Vet inte om det var det här du syftade på i ditt senaste inlägg;)

Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?