Inlägg från: Ankan1982 |Visa alla inlägg
  • Ankan1982

Räcker denna mat för en 1-åring?

Min dotter äter inte heller spec mycket och hon är 1år

1ggn per natt 275ml välling

06-06:30 vaknar och gosar med oss

09:00 275ml välling

13:00 1/2 burk mat + lite mjölk (om hon vill)

17-17:30 1/2 burk mat+ vatten

19:00 nattning
  • Ankan1982

Hur ofta ska 1åringar äta?

Hur ska man göra om ens 1åring bara totalt vägrar att äta fisk?

• Ankan1982
    kärring jävel skrev 2010-03-10 21:01:08 följande:
    Vad skönt att höra att fler har barn som är krångliga med maten. min son har precis fyllt ett år och äter såhär. 09:00 Gröt 12:00 Välling (250 ml) 15:00 ½ burk mat (alltid något med pasta, då han vägrar något annat) + ½ burk fruktpuré.18:00 Gröt21:00 Välling (250 ml)Har verkligen testa allt på honom men antingen så spyr eller spottar han ut det. Allt med pasta går bra, så här är det spagetti med köttfärssås, pasta penné, lasange och pasta med köttbullar om gäller. Han har alltid krånglat med maten.
    Hej!

Såg att din son oxå är speciell med sin mat{#lang_emotions_wink} min dotter ratar allt med fisk i tex. hon älskar grönsakslasagne o vanlig lasagne.
  • Ankan1982
    Monica71 skrev 2010-03-10 22:01:36 följande:
    Jag läste nånstans att barn runt 1 år behöver ca 750-1000 kalorier per dygn (lite beroende på vad de väger). Min tjej som legat lite lågt i vikt (vägde nu sist knappt 7,6 vid 14 månader) har det tagit tid för att komma upp i portioner som är ok..07 Gröt, ev lite smörgås12 En burk mat (vägrar hemlagat tyvärr)15 Frukt o yoghurt17.30 Gröt eller 1 burkmat19.30 150-200 ml vällingJag tillsätter lite rapsolja i maten o gröten för att hon ska få i sig lite extra! Blir lite förvånad över att så många ger sina barn mer än de 3 mål av gröt eller välling som rekommenderas per dygn.......Men det klart, om ens barn inte äter så mycket annat ger man dem vad de äter förstås?!?
    hur många mål välling är ok?
  • Ankan1982
    Monica71 skrev 2010-03-10 22:10:30 följande:
    Ankan19823 mål av välling o gröt tillsammans. Alltså tex 2 mål välling o 1 port gröt eller 3 mål välling osv!
    hur mycke ska dem äta normalt på en da
  • Ankan1982
    Monica71 skrev 2010-03-10 22:21:15 följande:
    Ankan1982Normalt är 4-6 ggr per dag är väl det normala då de är 1 år, å som jag skrev max 3 mål av gröt/välling. 2 mål bör vara lagad mat (min tjej äter helst bara mat på lunch o inte på kvällen). Sen vet jag fler som märkt att när de slutat ge välling på natten så äter de automatiskt bättre på dan! Tycker också det stämmer på min flicka som jag slutade ge ersättning på natten då hon var 9 mån för då tyckte jag hon började äta ok portioner på dagen. Inte mycket att göra om de vägrar fisk...vänta ett tag o prova igenVet inte om det var det här du syftade på i ditt senaste inlägg;)
    Tänkte på allt
  • Ankan1982
    kärring jävel skrev 2010-03-11 10:02:07 följande:
    Fisk få jag aldrig i min son heller. Har verkligen testat allt på honom, och pratat med både bvc och läkare om detta. Bm på bvc säger att jag ska låta det vara och testa någon gång då och då med ny mat. Han ratar även all frukt om det inte är i puré form.  :S  
    Samma med Cicilia förutom banan
  • Ankan1982

Min dotter har för ca två veckor sedan fått fyra nya tänder som brutit igenom på en och samma gång.

Och nu krånglar hon som bara den med maten..All vanlig mat spottas ut! förutom banan

Det enda man får i henne är välling..

Vad ska jag göra?

Hon som åt så bra innan detta

• Ankan1982
    sanHbg skrev 2010-03-24 20:36:04 följande:
    tror också att min dotter är liten i maten jämfört med andra 12 månaders men hon växer bra fast hon ligger lite under på vikten (-1 på kurvan på vikt och +1 på längden), är dessutom mjölkallergiker som din lillaHon äter:kl 7: 210 ml ersättningkl 10: 1/2 till 2/3 portions gröt med knappt en halv burk fruktpurekl 13: drygt en halv 8 mån burk med mat plus 1/3 burk fruktkl 16: Samma som lunchkl 19: 210 ml ersättningdricker dessutom en massa vatten och det kan slinka ner 3-4 majskrokar om vi fikar.När hon får tänder äter hon endast ersättning och ev lite kallt rostat bröd (antar att det river gott mot tandköttet) så just nu när det kommer mycket tänder får vi verkligen kämpa med maten, men jag bygger på med ersättning så att hon i alla fall får i sig lite näring.Så länge de ökar i vikt som de ska och följer sin kurva tror jag inte man måste vara orolig
    När dom får tänder gör det ju ont & då är ju välling eller ersättning absolut bra att ge då dom ofta inte är intresserade av mat.

Min dotter är likadan när hennes tänder kommer vägrar hon praktiskt allt det enda han godkänner då är banan och välling så.
Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?