Inlägg från: Norrskenet |Visa alla inlägg
  • Norrskenet

Räcker denna mat för en 1-åring?

Jag har en ettåring som är ett riktigt matvrak, men kan ändå inte låta bli att ha lite åsikter!

Jag tycker det verkar som ganska lite mat, men samtidigt så ammar du ju ännu o kanske mättar det en del? Så länge hon följer sin kurva o går upp i vikt ska det  ju inte vara nån fara. Men om du jämför med andra barn, så är det ju säkert väldigt olika vad barn i denna ålder äter.

Nu menar jag inte att du ska sluta amma, men tror du inte att hon kan bli mer hungrig om du ammar mer sällan? En tanke bara... Kanske är hon inte "redo" för mer mat just nu utan klarar sig på det hon får nu. Stressa inte, utan försök ta det med  ro och tänk på att det kommer en tid när hon kommer äta mer.

Det står bra info om mat (+mycket mer) på growingpeople.se, även om det inte står exakt portionsmängd, mer än t.ex. 5 dl mjölk/andra mjölkprodukter/dag och att de ska äta 5 ggr/dag.

• Norrskenet

TS: Vad skönt att det börjar gå bättre! Hoppas det fortsätter så nu. Järn finns ju även i frukt o bröd, ifall det kan gå bättre än gröt/välling.

Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?