• Monna

Räcker denna mat för en 1-åring?

För att göra en lång historia kort (har ältat detta i många andra trådar på fl) så har vi kämpat med min dotters mathållning sedan hon var 5 månader gammal (fick då mjölkallergi). Det var först när hon närmade sig året som hon kunde tänka sig att börja äta lite mer normalt men hon äter fortfarande inte gröt eller välling.

Hon följer sin kurva jättebra på bvc, så vikten och hennes aktivitetsnivå är vi inte oroliga för.

Men - jag undrar hur mycket som kan anses vara "normalt" matintag för en 1-åring.
    En del barn i vår omgivning i dotterns ålder verkar vara rena matvrak som aldrig blir mätta. Söker jag på google så hittar jag inte svar någonstans på hur mycket som är en portion för en 1-åring.

Nu äter hon om vi har tur så här under en dag:

Frukost 08.00:
    ½ burk yosa (eller soygurt) + 1 smörgåsrån eller liten babymacka med leverpastej
    Mellanmål 10.30:
    1/3 burk kiwi- eller aprikospuré med järn
    Lunch 12.30:
    6-7 spaghetti eller 5-6 msk ris + 1/3 liten burk babypuré t.ex. Farmagryta, kanske något kex eller en bit banan som efterrätt
    Mellanmål 14.30:
    Ammas + 1/3 burk kiwi- eller aprikospuré med järn
    Kvällsmat 18.00:
    Ammas + samma som vi vuxna äter men i liten mängd, helst spaghetti eller ris (blir alltså inte mer än kanske ½ "babyskål" mat totalt sett)
    Vid läggning kring kl 20.30:
    Ammas lite, försöker få henne att somna utan det men det är svårt....

Ja, som ni märker är hon kinkig med grönsaker och kött, men kolhydrater verkar gå bra. Hon är ju aktiv och pigg och följer sin kurva, men är detta för lite mat? Hon ammas fortfarande i viss omfattning, men vi försöker dra ner på detta så att hon inte ammas alls innan klockan 15 och bara någon enstaka gång på natten.
    Hennes aptit har blivit något bättre av detta.
    Ser ju att babymatsburkarna i affären för 1-åringar är mycket större än de för 8-månadersbebisar- och min dotter äter alltså inte ens en halv sådan liten babyburk per måltid.

Hur mycket äter era 1-åringar? Vore skönt att höra från föräldrar som har matkinkiga barn för att se hur vi står oss om man jämför med deras barn.

• Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?
  • Monna
    ängelenfrånovan skrev 2010-01-18 11:29:42 följande:
    Våran flicka äter jätte lite också,hon är 1 år om en månad.Jag ammar henne jätte mycket och jag vet inte hur jag ska lyckas avvänja henne sakta , har du något bra tips?Hon kan äta en halv liten skål gröt, en halv burk fruktpuree ibland en hel om man har tur..en halv burk mat kan hon äta någon gång ibland,smörgåsrån kan hon äta lite av,apelsinbitar går bra och sen smakar hon våran mat några skedar..hon ligger över kurvan så jag är inte heller orolig för vikten men jag vill att hon ska äta hela mål , hon är ju snart 1 år! börjar få panik.
    Jag fick tips för det första att sluta få panik Hon eller han känner av det, och förknippar kanske matningen med oro istället.

Några saker som fungerade för oss efter några månader:

1- låt barnet själv äta med fingrarna. Ja, det blir kladdigt som f*n men de får i sig lite mat i taget och lär sig att gilla mat
    2- dottern äääälskar puffat ris från vårgårda, så vi har en skål med sådana vid matbordet hela tiden som hon kan plocka ur, och medan hon äter en passar jag på att köra in en sked med vanlig mat också. fungerar super!
    3- vi provade att introducera en "matkamrat", en jättestor Nalle Puh docka vid bordet som vi också fick mata i några veckors tid. Nu har vi successivt plockat bort dockan, så nu äter hon utan att han sitter med vid bordet oftast
    4- försöker att göra henne hungrigare genom att amma mindre, var gnälligt som tusan i början men det har sakta blivit bättre. Nu vet hon att hon inte får amma förrän hon har ätit lite vanlig mat, och nu kan jag som sagt ofta låta bli att amma henne helt innan klockan 15, hon får vatten att dricka istället ur vanligt glas (pipmugg fungerar inte.....)

Hoppas att något av detta fungerar för er! Jag vet vilket helsike det är med en kinkig bebis.......
  • Monna

Glömde skriva ovan att för att få henne att amma mindre så har jag börjat gå långa promenader på dagarna eller träffa folk nere på stan istället. Gör jag något annat med henne än att vara hemma så blir hon heller inte sugen på att amma. Sitter vi i soffan hela dagen så kan jag ge mig f*n på att hon vill amma stupalöst....

• Monna

Jo, varit i kontakt med dietist också.

• Monna

*Puff*

Inga fler, verkligen?

• Monna

Tack för kommentarer och uppbackning. Jo, hon äter rätt så lite, det är vi medvetna om, men det är veeeerkligen en klar förbättring från för bara någon månad sedan. Sakta men säkert går det framåt med matintresset... Hoppas att det bara är uppför nu som gäller.

• Monna

Skönt att höra, SaltKatt, att det kanske trots allt inte är så lite? Hon blir förvånansvärt mätt på det lilla hon äter, med andra ord så skriker hon i princip aldrig för att hon verkar hungrig. Sover rätt så gott på nätterna, och igår ammade hon bara 1 gg på dagen och 2 ggr på natten. Helt mysko, med tanke på hur ofta hon brukade äta tidigare... På väg att bli äldre? Hon föredrar helt klart att äta själv i bitar, och gärna stora sådana. Avskyr släta babypuréer, så det fick vi lägga ner rätt så tidigt. Helst välkryddad mat också, typ vitlök och chili (!). Kinkar med protein, äter inte alls gärna kött och fisk, men linser går bra. Håller tummarna för att det går framåt i hennes takt....

• Monna
    LillaFlingan skrev 2010-02-19 20:59:39 följande:
    ts, vad tycker hon om fisk? har du provat att ge fiskbullar?vår son ÄLSKAR fiskbullar...fast vår son vägrar all sorts mosad mat och purémat.. och han avskyr att bli matad.. det går om det är bitmat och han får sitta och plocka samtidigt..har varit såhär sen han var 6½mån..däremot äter han mängder!:)
    Jag vet inte vad hon tycker om fisk, eftersom fiskbullar som jag hittar i affären alla innehåller mjölk (har allergi).

Hon äter bättre och bättre nu, men fortfarande är det kämpigt och i synnerhet nu när hon varit sjuk i några veckor också i förkylning.

Nu äter hon en bra dag:

Frukost: ½-1 burk yosa eller 1 dl soygurt, kanske någon minibit av bröd m leverpastej
    Mellis: ½ burk kiwipuré eller mango/bananpuré
    Lunch: ½ burk farmagryta (DET ENDA HON ÄTER I FORM AV PURÉ, helmysko)
    Mellis: ½ burk frukpuré
    Kvällsmat: 1 dl soygurt eller yosa + lite av det vi vuxna äter, helst pasta eller vitkål

Så på en sådan här dag får hon i sig ca 1 dl soygurt, 1 burk yosa, ½ burk farmagryta och 1 burk fruktpuré. Ammar lite då och då under dagen och natten, men inga störra mängder längre. Kanske räcker detta ändå för en ettåring just nu?
  • Monna
    Salt Groda skrev 2010-03-09 16:21:33 följande:
    Så länge hon går upp i vikt normalt och verkar nöjd i övrigt så räcker det ju, tänker jag. Äter hon bara puréer till alla mål? Jag hade nog försökt byta ut mot lite vanlig mat om det går. Gillar hon frukt t.ex? Min son älskar clementin, jordgubbar, hallon, blåbär, kiwi, vindruvor, päron. Skär de i små bitar, clementinklyftor kan man klippa i 2-3 bitar i början. Päron ger vi skalat, urgröpt men helt som han kan sitta och gnaga på (väl moget då).Gillar hon inget kött? Köttbullar eller ugnsbakad kyckling t.ex? Lätt att tugga och går att variera smaken.Sen kan man ju alltid försöka ge lite extra småbitar vid mellis, kanske bröd eller majskrok, rån, små kex (nyttiga varianter helst).
    Hon går upp ytterst lite i vikt just nu, men det går ändå framåt. Läkarna är inte oroliga.
    Hon äter främst puré eftersom hon ratar all annan mat. Jag envisas med små bitar av frukt nästan dagligen, men än så länge tycker hon allt är äckligt. Kött gillar hon ännu mindre. Provat med färs, köttbullar, kalkon, kyckling, fisk... ingenting duger. Skittrist, verkligen.

Som sagt, hon verkar älska kolhydrater, typ pasta, men annat är otäckt. Majskrokar har hon aldrig gillat, däremot trycker hon glatt i sig puffat ris... inte mest näringsrikt i världen, men ett bra trick som vi ibland måste använda för att ens få henne att öppna munnen.
  • Monna

Tack alla ni som har tagit er tid att kommentera, känns alltid skönt att ändå höra att man inte är ensam om att ha en besvärlig bebbe när det gäller maten... börjar dock bli lite bättre nu. Hon har avancerat upp ett snäpp och kan äta ½ burk farmagryta åt gången ibland, vilket framsteg för henne! Äter stora mängder soygurt och gärna pasta och majskrokar dessutom... igår åt hon en bit salami och tidigare i dag smakade hon på knäckebröd... kanske det börjar lossna lite nu?

Dock kvarstår problemet med att få i henne varierad kost. Försökte med gröt idag igen, men det bara haaaatar hon! Har aldrig fått i henne mer än max 1 msk per gång efter mycket trugande. Vore så tacksam om hon åtminstone ville äta gröt eller välling, men det har aldrig dugt för henne. Så det där med att få i henne tillräckligt med järn osv känns ljusår borta! Hoppas verkligen att det hon får i sig genom sin mat räcker.

Amningen går också bättre. Har dragit ner rejält på amningen - i samråd med min dotter - så att hon bara ammar på morgonen, en gång efter klockan fyra på eftermiddagen, när hon ska lägga sig, och någon enstaka gång på natten. Fungerar bra för mig, så det fortsätter jag nog med så länge det verkar passa dottern också.

Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?